Ja, sett till varje individ. Men tittar du på den stora massan av folk som knappt får ihop till ett EBG trots två kreditkort så kan man nog räkna med att X% av dem är ute och flyger hela tiden och de tar plats (både fysiskt och förmånsmässigt). Så det gör fortfarande att det är fler som trängs och har förmåner.Jönsson skrev:Hör ofta att många oroar sig för det höga antalet som kvalificerar sig till sin status genom kreditkort istället för att flyga. Det förstår jag inte riktigt. De som får merparten av sina poäng från annat än att flyga trängs ju inte i loungerna och i fast track. Det är väl i så fall de som flyger mycket som är till belastning för systemet?Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Hör ofta att många oroar sig för det höga antalet som kvalificerar sig till sin status genom kreditkort istället för att flyga. Det förstår jag inte riktigt. De som får merparten av sina poäng från annat än att flyga trängs ju inte i loungerna och i fast track. Det är väl i så fall de som flyger mycket som är till belastning för systemet?Klicka för att utvidga...
M.K skrev:Ja vi som är ute och flyger en del ser ju med egna ögon hur många statuspax det är nuförtiden!Det är ju upp till SAS men förstår faktiskt inte varför de inte uppgraderar det meningslösa silverkortet. Kanske 20-25k poänggräns men med lite förmåner som businesslounge och statusbonus som tidigare. Lite högre krav till EBG/EBD än idag. Resultatet blir mindre trängsel i *G fast track/lounge men samtidigt lojalitet från fler tror jag med riktiga förmåner till silver. 25-50-100K/segment gränser kanske vore något?Klicka för att utvidga...
Precis. Jag tror 2012 var sista årsredovisningen som innehöll denna information.011430121 skrev:Uppgifterna om EB fanns i SAS årsredovisning förut, har inte läst årsredovisningen de senaste 5 åren.Klicka för att utvidga...
Jönsson skrev:Om man nu får sitt guldkort i ett flingpaket och flyger bara sex legs per år, då kommer man ju bara besöka loungen på sin hemmabas maximalt tre gånger. Dessutom kanske oftast i anslutning till helger och semester. Har väldigt svårt att se hur det skulle kunna belasta loungerna speciellt mycket. Anledningen till att silver kan få tillgång till business lounge under semester är ju att de då är relativt glest använda. Inbillar mig att de flesta som befinner sig i lounge under arbetsvecka är de som flyger ofta och skulle flyga ihop sin status även om kreditkorten inte gav baspoäng. Nu är detta givetvis antaganden från min sida men får man bara tillgång till någorlunda hyfsat precisa siffror så är det ju lätt att räkna på.Tilläggas bör att jag själv inte använder något kort från SAS utan flyger ihop allt jag tjänar under ett år. Min åsikt i frågan är sålunda inte partisk.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag vet inte hur jag ska förklara detta så det blir begripligt, men jag försöker.Säg att alla frekventa resenärer reser en T/R i veckan, dvs två segment. Det ger belastning X på alla tjänster (lounge, fasttrack businessincheckning etc).Om nu ett stort antal resenärer får sitt EBG i ett cornflakes-paket, dvs med två kreditkort och en väl vald milagerun, så kommer den enskilde sådana resenären inte generera speciellt mycket mer belastning på ett helt år eftersom denne är i loungen väldigt sällan, säg 5 gånger.Betänk dock att om 10 personer är sådana sällanresenärer, så har vi helt plötsligt ökat på belastningen på alla tjänster med lika mycket som 1 frekvent resenär.Klicka för att utvidga...
Jag pratar uteslutande om guldloungerna och jag finner det svårt att tro att så pass många som jag tycker mig se verkligen är nykläckta EBG. Snarare är det nog folk i kategorin som reser sällan i tjänsten men når EBG med kreditkorten man ser.NyfikenGrau skrev:Jag tror att ditt intryck av fler ovana resenärer stämmer, men minst lika gärna kan förklaras av att det faktisktfinnsallt fler frekventa resenärer och att en viss del av dessa rimligtvis är nybörjare även om de flyger ofta. En ytterligare specialförklaring som gäller just SAS (utom i guldloungerna) är ju kategorin Plus som i princip vem som helst kan kosta på sig.Klicka för att utvidga...
agehall skrev:Jag pratar uteslutande om guldloungerna och jag finner det svårt att tro att så pass många som jag tycker mig se verkligen är nykläckta EBG. Snarare är det nog folk i kategorin som reser sällan i tjänsten men når EBG med kreditkorten man ser.Klicka för att utvidga...
Problemet är de som är intresserade men inte flyger tillräckligt mycket. Det är en ganska stor grupp - det har vi ju märkt bara på reaktionerna på SAS ändringar av intjäning i Go. För många av oss kvittar statuspoängen man får men för många skulle det inte ens finnas på kartan att nå EBG om man inte hade dem.NyfikenGrau skrev:Fast visst är det så att man åtminstone måste se sig själv som frekvent eller i alla fall intresserad flygresenär för att överväga att skaffa korten ifråga?Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Precis. Jag tror 2012 var sista årsredovisningen som innehöll denna information.Då var det 74 000 guldmedlemmar och 125 000 silvermedlemmar på totalt antal 2,9 miljoner. 2,5 % med guld således.Visa bifogad bild 80267https://bolagsfakta.se/sites/bolagsfakta.se/files/SAS_jan-okt_2012.pdfKlicka för att utvidga...
Fel tänkt av mig, läste just att Eurobonus ökade medlemsantalet med 1.5 miljoner mellan 2014 och 2017 samtidigt som t ex uttaget av bonusresor knappt ökade i antal medans "revenue from sold points" ökade rejält. Så det har nog tillkommit en hel del aldrigresande i programmet. Procenten guld bör m a o ha minskat totalt.Canadien skrev:Skulle tro att vi är uppe i över 5% idagKlicka för att utvidga...
Canadien skrev:Fel tänkt av mig, läste just att Eurobonus ökade medlemsantalet med 1.5 miljoner mellan 2014 och 2017 samtidigt som t ex uttaget av bonusresor knappt ökade i antal medans "revenue from sold points" ökade rejält. Så det har nog tillkommit en hel del aldrigresande i programmet. Procenten guld bör m a o ha minskat totalt.KällaSAS Fact Book – SASKlicka för att utvidga...
Det går nog inte att få tydligare svart-på-vitt att frequent-traveller är ett helt annat begrepp i dag än för 10 år sedan. Volymen pengar kommer inte från ett litet antal topp-resenärer utan från ett stort antal mellan-resenärer. Lojalitet i den gruppen är alltså en helt avgörande faktor i ett lojalitetsprogram.Homer skrev:Det här tycker jag är ganska intressantApproximately 2 million individuals in Scandinavia make more than five return flights per year. These individuals make up about 60-70% of the total spend on air traveling originating within Scandinavia. This segment is what we have defined as the ‘frequent travelers’.Klicka för att utvidga...