Senaste nytt

Ansökan om turistvisum till Thailand, några frågor

Gus

Medlem
Visumet är nu godkänt. Personbevis fungerar också. Men en bild på passet är ju helt klart smidigare.
 

Delayed

Medlem
Ansökte 2023-12-18 och fick det beviljat 2023-12-21. Fyra dagar i "julveckan" får anses vara god service!

Enklare än förra året då de skippat en del dokument som exempelvis bild på när man håller i sitt pass, "inkomstuppgifter/finansiell status" och ett flertal kopior av personbevis.

I år behövdes:
  • Passets huvudsida
  • Ett fotografi av typen "passfoto"
  • Ett personbevis som lätt fås från Skatteverkets hemsida
  • Flygbokning
  • Boendedokumentation, i vårt fall en voucher på deposition av hushyra
Bifogar bild av de dokument som efterfrågas. Jag har för mig att det var närmare tio olika dokument förra året så en klar förenkling!

Screenshot from 2023-12-22 15-52-48.png
 

Gus

Medlem
Ansökte 2023-12-18 och fick det beviljat 2023-12-21. Fyra dagar i "julveckan" får anses vara god service!

Enklare än förra året då de skippat en del dokument som exempelvis bild på när man håller i sitt pass, "inkomstuppgifter/finansiell status" och ett flertal kopior av personbevis.

I år behövdes:
  • Passets huvudsida
  • Ett fotografi av typen "passfoto"
  • Ett personbevis som lätt fås från Skatteverkets hemsida
  • Flygbokning
  • Boendedokumentation, i vårt fall en voucher på deposition av hushyra
Bifogar bild av de dokument som efterfrågas. Jag har för mig att det var närmare tio olika dokument förra året så en klar förenkling!

Visa bifogad bild 148549
Aha, jag tyckte det var väldigt mycket dokument i år, men det har varit värre alltså :). Är inte så van att söka visum då jag nästan bara åker till visumfria länder/korta vistelser.
 

Delayed

Medlem
Hahaha! Dom frågar om du har några stålar! Folk kan väl dit å jobba. Rövland
Gör de? Numera var det enbart en fråga om inkomst som skulle anges i rätt grova intervall. Inget som skulle styrkas på något sätt. Och att ett land försöker säkerställa att en tillfällig besökare har medel att försörja sig är knappast ovanligt. Sen om en sådan fråga egentligen gör någon nytta kan man nog diskutera men det är trots allt en ganska hanterbar byråkrati.
 
De har verkligen rotat till det där nere. De håller på med detta samtidigt som det väller in ryssar som ju är smartare än dem själva. Ryssarna har numera egna "Taxi-bolag", catering, bordeller (med eget virke) uzw, och med applikationerna bara på ryska! Jag läste i veckan om en 29-årig finne som blåste sina föräldrar på 7 keUR under föregivelsen av att han hade blivit haffad av den lokala Sheriffen och i trängande behov av en muta. Föräldrarna reste förtvivlade ner till TH, för att uppsöka sagda polismyndighet. Dessa blev sura då de intet hade att göra med sonen. Dock drog de ner på sta'n där det fann sagde son och dennes briljante kumpan. Denna dynamiska duo blev snabbt inlåsta, inte för blåsningen, men för deras "over-stay" - de kom dit i maj månad. Min gissning är att detta med att de blivit beskyllda för utpressning inte har hjälpt delinkventernas sak särskilt mycket.... För övrigt skissar myndigheterna nu på ännu en revision av dessa visumregler. Regeringen är inte nöjd med nuvarande influx och önskar öka den 5-fallt!
 
Toppen