Senaste nytt

Ansökan om turistvisum till Thailand, några frågor

Delayed

Medlem
Numera kan man ansöka elektroniskt om ett turistvisum till Thailand för upp till 60 dagars besök på

Official Website of Thailand Electronic Visa

Har några funderingar till en del av deras önskade dokument.
Screenshot from 2022-09-19 16-18-42.png


Som svensk med svenskt pass tycker jag att inget borde behövas här men dokumentet måste laddas upp. Passet har de redan så vad skulle ni ladda upp? Passet en gång till?


Screenshot from 2022-09-19 16-19-06.png


Vad vill de ha här egentligen. Resor ett år bakåt i tiden eller utlandsresor efter den senaste utlandsresan, vilket naturligtvis är inga resor. Hur som helst har jag ett nytt tomt pass. Kan ju ladda upp sidan 6/7 som är stämpellös. Eller ska jag ta sista stämplade sidan från det gamla makulerade passet?


Screenshot from 2022-09-19 16-19-20.png

Och här då? Passet en fjärde gång???

Det är möjligt att min läsförståelse är bristfällig och all hjälp och goda råd uppskattas.
 

MartinH

Medlem
Ladda ned personbevis på skatteverket, för 7 och 9.
8. Ladda upp bild på senaste stämplarna från gammalt pass.

Från 1 oktober bjuder Thailand på 15 dagar extra, så visumfritt (för Svenskar t.ex.) blir 45 dagar. Visum blir 75 dagar.

screenshot-sso.skatteverket.se-2022.09.19-16_52_00.png
 

Delayed

Medlem
Lysande! Tack!

Hur "noggrann" bör man vara att dokumentera sin "finansiella status". Läste att de krävde minst 20 000 THB per person för ett turistvisum och det har jag nog i kontanter sedan senaste resan. Känns dock som ett foto av en hög THB kan vara lite onödigt provocerande.

Tänker att en nylig lönespec och kanske lämplig skärmdump från internetbanken kan vara lagom. Behövs det mera? Kanske foton på några kreditkort? Vill att de ska bli nöjda men vill inte verka dumdryg med en massa överdriven info.
 
Lysande! Tack!

Hur "noggrann" bör man vara att dokumentera sin "finansiella status". Läste att de krävde minst 20 000 THB per person för ett turistvisum och det har jag nog i kontanter sedan senaste resan. Känns dock som ett foto av en hög THB kan vara lite onödigt provocerande.

Tänker att en nylig lönespec och kanske lämplig skärmdump från internetbanken kan vara lagom. Behövs det mera? Kanske foton på några kreditkort? Vill att de ska bli nöjda men vill inte verka dumdryg med en massa överdriven info.

Jag skickade en kopia på lönespec.
 

Fredrik

Medlem
Det är möjligt att min läsförståelse är bristfällig och all hjälp och goda råd uppskattas.

Det är möjligt att min läsförståelse också är bristfällig men tänker du vara i Thailand mer än 30 dagar? Om du tänker vara där kortare tid behöver du inte, såvitt jag förstår, ha visum.
 

Delayed

Medlem
Det är möjligt att min läsförståelse också är bristfällig men tänker du vara i Thailand mer än 30 dagar?
Det är nog inget fel på läsförståelsen men jag utelämnade den infon. Och ja, det gäller längre tid än 30/45 dagar. Jag skulle klara mig med 45 dagar visumfritt och 15 dagar förlängning på plats men vågar inte chansa på att Thai släpper ombord mig när returbiljetten är mer än 45 dagar bort. Eller vågar man det?

Har faktiskt haft diskussioner vid incheckning, med om jag minns rätt Emirates, när returbiljetten var exakt 30 dagar bort...

Sedan kostar väl en förlängning 1900 THB och jag tror inte turistvisumet är dyrare även om jag inte hittar det exakta priset just nu.
 
Det är nog inget fel på läsförståelsen men jag utelämnade den infon. Och ja, det gäller längre tid än 30/45 dagar. Jag skulle klara mig med 45 dagar visumfritt och 15 dagar förlängning på plats men vågar inte chansa på att Thai släpper ombord mig när returbiljetten är mer än 45 dagar bort. Eller vågar man det?

Har faktiskt haft diskussioner vid incheckning, med om jag minns rätt Emirates, när returbiljetten var exakt 30 dagar bort...

Sedan kostar väl en förlängning 1900 THB och jag tror inte turistvisumet är dyrare även om jag inte hittar det exakta priset just nu.

350 kr per person betalade vi för visum i april.
 

henrik l

Medlem
Har faktiskt haft diskussioner vid incheckning, med om jag minns rätt Emirates, när returbiljetten var exakt 30 dagar bort...

För några år sedan åkte jag på saxade biljetter. I gaten på GOT blev det diskussion efter som jag skulle vara borta mer än 60 dagar, enligt bokningen. Tog någon minut innan jag kom på att tillbakaresan två veckor senare låg på en annan bokning som jag då visade upp. Vid byte i Frankfurt var jag proaktiv och visade upp returresan. Så misstänker att det kan blir diskussioner.
 

Delayed

Medlem
Ladda ned personbevis på skatteverket, för 7 och 9.
8. Ladda upp bild på senaste stämplarna från gammalt pass.
Jag ansökte igår eftermiddag med dokument enligt ovan. Frugan fick sitt visum inom tre timmar medan jag fick vänta på mitt till i morse. :) Det går verkligen inte att klaga på servicen! 350 kronor per person kostade det. De tog inte Amex. :(

Bortsett från att de frågar efter en väldig massa dokument tycker jag processen var smidig och tekniken fungerade utmärkt. Ger tjänsten fem Pad Thai av fem möjliga. :D
 

Gus

Medlem
Ska till Thailand 35 dagar i vinter så jag söker turistvisum online nu. Någon här som har en aning om vad "Document indicating current location" innebär?
 
Toppen