Senaste nytt

Anmäla Eurobonus till ARN (Allmänna reklamationsnämnden)

Visst kan man tycka att tillgängligheten är dålig, men jag tror som dom andra, att det är ganska långt därifrån till falsk marknadsföring. Dessutom får man tänka på att det är den mest populära rutten i högsäsong. Punkt 3.3 i Eurobonus medlemsvillkor täcker nog sådana här situationer rätt bra, så jag tror inte heller på att de juridiskt sett begår något fel.

3.3 The number of offers is limited and can be used provided availability. Seats, rooms, cars etc. can be available for regular purchase even though not available for points/as special offer. Some services/products and/or service benefits do not apply to trips paid wholly or partly with points.

Ni som åkt CPH-SFO i business, är den så fullbokad varje gång som det verkar vara då med tanke på så svårt för "alla" att hitta award platser dit?

Du har alltid möjligheten att köpa en bonusresa som "best availability" resa så SAS erbjuder möjligheten att boka med poäng. Jag vet att i detta fall försökte du boka en 2-4-1 resa, men boka via Star Alliance om det inte finns tillgängliga platser med poäng hos SAS.

Nu är ju vi rätt insatta i ämnet här, men fråga gemene man och de tror att rätten att köpa biljett för poäng innebär att man kan köpa när somhelst till vad somhelst. Inte är väl heller SAS eller något bolag tydliga i sin marknadsföring att det är väldigt begränsat utbud etc. Det borde ju kunna jämställas med lockvara, som ju inte heller är tillåtet.

Huruvida jag tror det är ett case eller inte vet jag inte dock. Jag har väl ingen större tilltro till ARN, så jag skulle inte bli ett dugg förvånad om det gick igenom. Personligen tycker jag att de mycket väl i reklamen kunde skriva tydligt att det är begränsad tillgång, men det tror jag inte mig ha sett. Argumentet att så gör ju alla andra är ju ganska dåligt anser jag. Om alla gör fel gör det ju inte rätt...

Lycka till om du går vidare. :)

Ni som åkt CPH-SFO i business, är den så fullbokad varje gång som det verkar vara då med tanke på så svårt för "alla" att hitta award platser dit?
C-kabinen är ofta helt full. Vet inte om det är poänguppgraderingar eller revenue-biljetter. Jag har alltid åkt på vanliga revenuebiljetter så jag vet inte om SAS släpper igenom poängupgrades.

Jag förstår till fullo att man kan bli besviken om man sparat poäng och spenderat på sitt AMEX för att kunna åka på en specifik resa för att sedan upptäcka att det inte går att boka. Dock måste jag säga att denna information är såpass känd att man kanske borde hinna kolla upp detta medan man sparar ihop 60.000-100.000poäng och spenderar 150.000kr på sitt amex. Sedan jag började med AMEX har jag lyckats boka t/r business till USA med SAS varje år för mig och min sambo. Varje gång jag lyckats har jag varit lika glad att få göra denna resa till ett så lågt pris. Och varje år räknar jag med att jag ska behöva kompromissa för att få till detta.

Nu när Star Alliance ingår i 2-4-1 borde det inte vara några som helst problem för dig att boka SFO för poäng. T ex SAS till ORD och vidare med united och samma visa på tillbakavägen. Detta tog jag till med då jag bokade nästa års bonusresa med 2-4-1. Dvs. UME-ARN-CPH-EWR och hem EWR-ORD-ARN-UME.

Det finns många bra alternativ om man inte räknar med att kunna boka en specifik flygning på en specifik dag.

Med den nya 2-4-1-vouchern lär det ju inte vara några större problem att hitta en plats vart man än vill.

Men att försöka dra EB till ARN för att de har få awardplatser? Det var nog bland det dummaste jag hört på länge. Inte en chans att du får rätt.

Jag tycker åsikten är uppfriskande, de flesta här är så vana att vi bara accepterar saker och ting som de är, -andra bolag gör likadant osv.

Vet inte så mycket om tanken med ARN men förmodligen täcks detta i friskrivningar så det blir säkert fruktlöst.

Dock tycker jag att man har rätt att reagera så, eurobonus är trots allt bara just ett bonusprogram som alla andra. Om man tänker sig att bonuschecken från Clas Ohlson bara skulle kunna lösas in mot saker som inte går att sälja ändå, bara när det är tomt i kassan, osv, osv så skulle det nog skapa rätt mycket negativa reaktioner..

Uppfriskande med nya perspektiv!

Jag är mycket besviken på hur SAS marknadsför vad som är möjligt att köpa för deras Eurobonus-poäng, särskilt när det gäller att utnyttja AMEX 2-4-1.

Häromdagen försökte jag boka en resa mellan Stockholm ARN-San Francisco SFO och fick reda på att det inte finns några platser i juli eller augusti nästa år. 8 månader i förväg, det är ju trams.

På kundtjänst sa de också att på vissa avgångar är det inte möjligt att boka bonusresor överhuvudtaget.

SAS borde vara tydligare med att det endast går att använda 2-4-1 erbjudandet när det inte är högsäsong, dvs. när ingen har semester. Alternativt skriva att den bara gäller på populära destinationer vissa datum.

Finns det någon på forumet som vet om detta prövats i ARN tidigare eller som haft framgång med att förmå SAS göra en specialbokning?

Många bonusplatser släpps 11 månader i förväg och det finns ofta bara 2 platser per flight (ibland finns det dock fler). Dessa platser brukar gå åt mer eller mindre på en gång. När jag triggade min voucher i början på oktober kunde jag utan problem boka en award-resa till New York för 2 personer i Business med SAS (direkt från Arlanda) i juli/augusti. När jag tittade några veckor senare fanns det mer eller mindre inga platser runt mina datum på direktflighten.
För att boka dessa få bonusbiljetter så behöver man ofta vara ute betydligt tidigare än 8 månader om man vill resa på specifika datum. Just tilL San Francisco är det också väldigt svårt att hitta platser över huvud taget i och med att det släpps väldigt få platser dit, speciellt under högsäsong som du tittat på.
Gör soma ndra föreslagit, boka med star alliance istället, SAS till ORD eller IAD brukar finnas relativt gott om platser och flyg sedan vidare med United till SFO.

C-kabinen är ofta helt full. Vet inte om det är poänguppgraderingar eller revenue-biljetter. Jag har alltid åkt på vanliga revenuebiljetter så jag vet inte om SAS släpper igenom poängupgrades.
I lördags var det fullt i C, men dagen innan fanns det 8 platser ledigt. Jag uppgraderade från Y till C och såg att det var minst fyra till som körde upgrade vid gate så nog går det att få till uppgradering alltid. Dock var M överbokat rätt kraftigt enligt en källa på SAS.

Toppen