Senaste nytt

Ang. anslutning i Zurich

Krigarbarnet

Ny medlem
Hej.

Jag ska flyga tillsammans med min fru och 2 åring till Miami i Mars med Swiss Air. I Zurich har vi en mellanlandning om 45 minuter. I flygplanet sitter vi längst fram i business på rad 1, så vi kommer kunna stiga av fort.

Vi kommer behöva ta oss från terminal A till E på 45 minuter och då antar jag även att passkontroll samt security ska gås igenom. Då vi har ett barn under 18 år måste vi även gå igenom den manuella passkontrollen och kan därmed inte nyttja den "automatiska" som brukar finnas.

Vad har ni för erfarenheter gällande denna typ av mellanlandning på Zurich flygplats?

Är det genomförbart? Går det att boka en golfbil vid incheckning?
 

Thornado

Medlem
Zürich är väldigt smidig att byta på.
Jag hade en gång en anslutning där till Sao Paolo med 40 min anslutning. Vi var försenade från Stockholm så var väl max en halvtimme kvar till avgång när vi landade. När jag klev av planet stod en person med en skylt med mitt namn på, jag fick följa honom ner till en bil, vi åkte runt planet, plockade upp min incheckade väska, åkt till en separat passkontroll, åkte sen till mitt avgående plan, lämnade av min väska för att lastas på den, och så fick jag gå upp och kom ut precis vid gaten och kunde boarda. Smidigaste transfer jag någonsin gjort.

Med lite längre försening så är det ju dock såklart en reell risk att missa flyget, så beror väl lite på hur jobbigt ni tycker att den typen av scenario med ombokning, senare ankomst, osv är.
Även om det kommer fram i tid så ska ni hinna, men det gäller ju att ha hyfsad koll på vart ni ska så ni inte slösar tid på att gå fel osv och helst inga omvägar, toalettstopp, eller liknande.
 

Krigarbarnet

Ny medlem
Vi har aldrig varit på Zurich flygplats tidigare, så jag har ingen aning om hur det ser ut. Vi har aldrig haft en så kort mellanlandning heller, det känns väldigt 50/50, allt beror på om planet är försenat eller om det är mycket folk i passkontroll eller säkerhetskontrollen.

Vore alldeles ypperligt om man kunde få den servicen, en fin Mercedes som kör upp bredvid planet och eskorterar en till gaten.

Man ser ju folk åka runt i golfbilar titt som tätt på flygplatser, hur frågar man om en sådan?
Min fru är gravid i vecka 23 också, hon är inte jätte stor ännu men med tanke på kort mellanlandning och graviditet/små barn så borde man kunna kvalificeras för eskortering med golfbil.
 

Lollet

Medlem
Skulle säga att ni har betydligt bättre odds än 50/50. Har haft flera 40min connections i Zürich. Visst känns det stressigt på förhand och extra stresspåslag om man blir försenad, men det har alltid gått bra för mig iaf.
Det är ju tänkt att man ska hinna utan att behöva slå världsrekord i sprint.
 

Hachans

Medlem
Ingen fara. Det hinner ni. De interkontinentala flygen har dessutom ofta mycket luft i tabellen så de kan vänta in. Det är lättare för Swiss att sinka planet 20 minuter som de sedan lätt flyger in jämfört med att boka om er och fixa hotell.
 

FilipJ

Medlem
Ingen fara. Det hinner ni. De interkontinentala flygen har dessutom ofta mycket luft i tabellen så de kan vänta in. Det är lättare för Swiss att sinka planet 20 minuter som de sedan lätt flyger in jämfört med att boka om er och fixa hotell.
Jag håller helt med i att OP inte borde vara särskilt orolig för detta byte trots <1h i tid och första gången på ZRH.

... men det andra du skriver verkar vara mer spekulation från ditt håll. Annars är jag nyfiken på hur 20 minuter, flygandes västerut, mer eller mindre inte har några knock on effects för slot-tider på MIA, plats i luftrum genom Europa ut över atlanten, turn-around på MIA, risker kopplade per försenad minut etc... Sistnämnda skulle jag vilja sätta pengar på att de har kalkyler för som gör det svårt att räkna hem 20 min försening för en widebody relativt att fixa en ombokning i LH-gruppen och (i värsta fall) ett trestjärnigt hotell för natten.
 

Hachans

Medlem
Jag håller helt med i att OP inte borde vara särskilt orolig för detta byte trots <1h i tid och första gången på ZRH.

... men det andra du skriver verkar vara mer spekulation från ditt håll. Annars är jag nyfiken på hur 20 minuter, flygandes västerut, mer eller mindre inte har några knock on effects för slot-tider på MIA, plats i luftrum genom Europa ut över atlanten, turn-around på MIA, risker kopplade per försenad minut etc... Sistnämnda skulle jag vilja sätta pengar på att de har kalkyler för som gör det svårt att räkna hem 20 min försening för en widebody relativt att fixa en ombokning i LH-gruppen och (i värsta fall) ett trestjärnigt hotell för natten.

Ja, du har rätt i att det blir effekter. Men förutsättningen är att du faktiskt landar sent. Men det finns luft. Hur ofta har du hört ”vi har ankommit 30 minuter innan tidtabell” när man flugit långt? Händer ganska ofta.

Exempelvis flög jag med SAS till MIA innan jul. Var 45 minuter sena från CPH men var ändå vid gate utlovad tid.

Så ja, du har helt rätt att det kan bli följdeffekter men det bygger på att man faktiskt ankommer sent, vilket inte alls är säkert bara för man lyfter sent.
 
Toppen