Senaste nytt

Android-App för att ha koll på sin EuroBonus

Jag har faktiskt börjat använda den här appen nu som mitt standardsätt att kolla när jag fått poäng från SAS. Mycket bra!

Om jag skulle få be om en förbättring: skulle man kunna göra så att den kollar Amex spend på t.ex. en knapptryckning istället för att den alltid gör det automatiskt? Det är oftast inte så intressant info att se hur mycket mer jag spenderat från en dag till en annan - och det gör att det tar några sekunder längre innan jag får se om jag fått in nya EuroBonus-poäng.

Om jag skulle få be om en förbättring: skulle man kunna göra så att den kollar Amex spend på t.ex. en knapptryckning istället för att den alltid gör det automatiskt? Det är oftast inte så intressant info att se hur mycket mer jag spenderat från en dag till en annan - och det gör att det tar några sekunder längre innan jag får se om jag fått in nya EuroBonus-poäng.

Förfrågan tiil Amex och SAS görs parallellt, så man kommer inte få information om EuroBonus snabbare om man tar bort Amex-frågan. SAS-sajten är ganska seg, och problemet är att jag gör förfrågan till https://onlineshopping.flysas.com först innan jag anropar api.flysas.com. Detta för att kunna matcha ihop namnet på den affären som man fått poäng ifrån.

En lösning är att göra även dessa frågor parallellt och matcha ihop svaren "on-the-fly". En annan lösning är att införa möjligheten att läsa data i bakgrunden, så att informationen redan finns tillgänglig när man öppnar appen.

Version 1.0.0
  • Nu syns alla siffror även på små mobilskärmar.
  • Matchning av köp gjorda på onlineshopping.flysas.com fungerar bättre. (Även köp som registrerats i EUR)
Laddas ner här!

Ett känt problem är hanteringen av poäng som man fått som ersättning för försening. Dessa vill man kanske inte se i "Poäng senaste 12 månaderna", då de inte räknas in Fly Premium. Problemet är att man inte kan särskilja dessa poäng från andra som ska räknas in (De kommer som Points Earned/Other Activity).

Exempel på poäng som visas med EUR på online-portalen:
upload_2019-4-13_11-46-59.png

På konto-utdraget så dyker den upp så här:
upload_2019-4-13_11-51-53.png

Appen matchar ihop detta korrekt:
upload_2019-4-13_11-52-52.png

Jag gick över 150.000SEK spenderat på mitt Elite nyligen, då gick appen sönder för det kortet och visar ingen info då den matchar på "kronor du behöver handla", men detta ändras efter 150K :).
1cf4291a650cddd97843e55804a34e77.jpg

Attachments

• Screenshot from 2019-04-19 17-18-39.png
    Screenshot from 2019-04-19 17-18-39.png
    181,9 KB · Visningar: 400
Appen visar inte korrekt poäng senaste 12 månaderna då den inte inkluderar baspoäng köpta med extrapoäng. De poängen inkluderas i mina poäng senaste 12 månader på SAS MasterCard hemsidan i inloggat läge under EuroBonus delen. Eller är det något jag har missförstått?

Toppen