Senaste nytt

Andra sidan av myntet: en affärsresenärs berättelse

En liten tråkig utveckling i denna tråd tyvärr. Kanske bra om vi kommer ihåg att:
1. Olika människor har olika förutsättningar
2. Olika människor har olika behov
3. Olika människor har olika prioriteringar

Vad som känns bra och rätt för en person passar kanske inte en annan. Så det blir tråkigt om vi skall använda ord som "idioti" och "dum i huvudet" bara för att det finns en olik uppfattning.

En ganska vanlig kommentar jag får är "du reser ju hela tiden, vad spännande"? Jag tycker om resande men destinationen är det viktiga. Men när jag berättar hur mitt liv ser ut blir frågan annorlunda: "hur orkar du"?

Idag är en sådan dag.. I skrivande stund sitter jag vid gaten på Arlanda och väntar på avgång med Austrian till Wien. Klev upp 05.00 en söndag morgon för att hinna med denna. Sedan skall jag till New York där jag har två möten innan jag skall vidare till Nashville för veckan. Hem på söndag, för att sedan vända tillbaka söndagen efter med möten och events i New York, LA, Las Vegas och Palo Alto. Allt detta mitt under en renovering hemma.

Men att det skulle vara så himla glamouröst stämmer nog inte i mitt fall just nu, i mitt tycke..

..... å lyckliga du som får vara ute och resa så mycket. Och nu har du varit i Rom en hel vecka, lyllo du........
Jodå svarar du. Jag fick välja om jag ville bo inne i Rom och ha många timmars restid till kunden enkel väg eller bo på ett hotell vid ett industriområde i närheten av företaget som erbjöd shuttleservice. Valet var enkelt.
Kvällarna tillbringades i stort på hotellrummet med att förbereda nästa dag.
Och hemresan gick som man kunde vänta sig. Sket sig redan i starten, och det blev övernattning i Köpenhamn istället för att komma hem med sista flighten. Det glamourösa resarlivet helt enkelt.
..... men nu överdriver du allt, så illa kan det väl ändå inte ha varit........

Så kunde diskussioner te sig med vännerna ;)

Väcker en gammal tråd för jag tyckte att det snuddade lite på en fråga jag har!

Ni som reser mycket nämner att ni gör det av egentligen 3 anledningar som jag uppfattar det:

1. Man gillar att resa
2. Det man gillar att göra / är expert på kräver att man reser.
3. För karriären / förmåner / ersättningen.

Allmän fråga, har man i regel bättre inkomst om tjänsten innebär mycker resande (borträknat traktamente osv)

Mvh

Allmän fråga, har man i regel bättre inkomst om tjänsten innebär mycker resande (borträknat traktamente osv)
Det går inte att svara på. Det har inte med resandet att göra utan det har att göra med din kompetens och din roll (dvs dina uppgifter). Att man behöver resa behöver inte innebära att man har ett väldigt välbetalt jobb och ska man se till helheten får man även väga in det man ger upp i form av familjeliv och vänner som man aldrig träffar.

Det går inte att svara på. Det har inte med resandet att göra utan det har att göra med din kompetens och din roll (dvs dina uppgifter). Att man behöver resa behöver inte innebära att man har ett väldigt välbetalt jobb och ska man se till helheten får man även väga in det man ger upp i form av familjeliv och vänner som man aldrig träffar.

Tack för snabbt återkoppling! Det var som jag trodde, kändes dock som att det fanns lite motsägelser i tråden. Återigen tack!

Ja,ja vänta ni bara...
Har hela mitt vuxna liv haft arbeten som inneburit resande. Sista 15 åren uteslutande inom Norden baltländerna. Som sägs i denna (och andra trådar tidigare ) innebär resandet up and down perioder. Insnöad (bokstavligen) i Helsinki en fredagskväll tillhör down. Kunna resa hem vid lunch en vårdag up.
Gick i pension augusti förra året vid dryga 66 års ålder, slut på resandet. Förstår nu hur en alkoholist känner när spriten är slut.
Total abstinens. Var i stort passifierad första månaderna. Satt i morgonrock framför TV´fram emot fyra tiden på eftermiddagarna. och tyckte synd om mig själv.
Räddningen var att även hustrun pensionerade sig vid årsskiftet och vi började resa en hel del. Nu privat. (mycket trevligare).
Så visst kändes det jäkligt många gånger med tidiga fakirflyningar inklämd i ett B eller E säte i Go. Men det blir en livsstil och som sagt vänta bara till den dag resandet tar slut. :(

Älskar förmodligen 50 % av mitt resande. tycker väl 30 % är ok och hatar övriga 20 % (inrikes, SJ, SNCF, lång transit på tråkiga flygplatser, förseningar)... men jag klagar inte en sekund, älskar mitt jobb och chansen att se världen... skulle avsky att sitta på kontor...

Ni som reser mycket nämner att ni gör det av egentligen 3 anledningar som jag uppfattar det:

1. Man gillar att resa
2. Det man gillar att göra / är expert på kräver att man reser.
3. För karriären / förmåner / ersättningen.

Mvh

Detta är mycket personligt, mitt svar är mitt svar. Jag har nyligen fyllt 36, har två barn på 3 och 1, har jobbat med nuvarande arbetsuppgifter 8.5 år. Min mamma påminner mig alltid om en diskussion vi hade på clarkes quay i Singapore när jag var 19 år gammal. Jag sade: "Jag vill bli en expert där jag får resa runt och lära andra."

1. Ja, jag gillar att resa. Gillar jag att resa 4 dagar i veckan, varje vecka till samma ort? Nej. Jag reser 90-95% inom Norden, främst till Oslo. Ibland känns Köpenhamn exotiskt.

2. Absolut. Mitt hem är i Finland och inom mitt område av expertis finns det inte heltidsjobb. Projektarbete dessutom.

3. Karriären - nej. Är expert. Känner dock personer som kunnat avancera tack vare flexibilitet (även gifta personer med barn, med vad de mutar sina fruar vill jag inte veta). Jag har fru och barn och har inte avancerat. Förmåner - nej. Har kolleger som reser noll, har inga förmåner de inte har. Ersättningen - förutom traktamente nej. Måste dock säga att jobbsäkerheten är något jag upplever som bättre pga flexibilitet.

Så varför reser jag? För det är en del av mitt jobb, som kanske kan läsas ovan. Många jobb kräver resande, mitt är ett av dom. Jag kan leva med det eller söka annat jobb.

"Jag vill bli en expert där jag får resa runt och lära andra."
Du får absolut inte ta detta personligt men det påminner om en lite elak definition av en expert från den tid då SIDA sände ut mängder av medarbetare till fattiga länder.
Expert is an ordinary man far away from home

"Jag vill bli en expert där jag får resa runt och lära andra."
Du får absolut inte ta detta personligt men det påminner om en lite elak definition av en expert från den tid då SIDA sände ut mängder av medarbetare till fattiga länder.
Expert is an ordinary man far away from home

:) Reser mest inom Norden, så inte direkt fattiga länder. Är konsult.

Kan nämna att jag tycker om att resa och gör det numera i egen regi (privat, konfrenser, etc.). Mycket SJ (tåg) just nu. Kul? Knappast! Men nödvändigt då projektet jag är involverad i är mycket kul & givande. Det fungerar för det mesta, men om det inte vore för SJ så skulle jag gärna resa oftare med tåg. :)

Toppen