Senaste nytt

ANA öppnar Tokyo Haneda-Stockholm under 2024 (tidigare planerat 2020)

Lauda 777

Medlem
Du kan vara ganska säker på att det inte är SAS uttåg som enbart gjort detta möjligt. Det har varit på gång längre än så.

Dessutom så ser vi lite carriers komma och gå över åren med sina direktlinjer. De försvinner ju ofta igen efter något år, troligen för det inte bär sig efter att de rabatterade flygplatsavgifter som nya bolag kan få slutar gälla.
Fast det är ju ändå ganska intressant att se ifall ANA ingår samarbete med Sas för vidare anslutningar.
 

Hachans

Medlem
Fast det är ju ändå ganska intressant att se ifall ANA ingår samarbete med Sas för vidare anslutningar.

Det gör de säkert, om de tycker det ger något. Du kan redan nu boka till exempelvis Umeå när du flyger ANA till FRA sen vidare via ARN med sas. Så känns som tämligen sannolikt att de kommer erbjuda någon codeshare norrut.
 

infosky

Medlem

Ricci

Medlem
Riktigt kul att ANA vill satsa på ARN och som många skriver så krävs det nog avtal med SAS för att få linjen fungera ekonomiskt.
Jag blir lite nyfiken på hur deras prissättning kommer vara från både Japan och Skandinavien/Norden för att få ihop linjen dvs mot SAS och Finnair/JAL.
Detta med tanke på att man får säkert betalande kunder från Japan, men hur många får man från Skandinavien när SAS lämnat *A?

Men ändå kul att något bättre flygbolag vill börja flyga på Skandinavien!! :)
 

Hachans

Medlem
Riktigt kul att ANA vill satsa på ARN och som många skriver så krävs det nog avtal med SAS för att få linjen fungera ekonomiskt.
Jag blir lite nyfiken på hur deras prissättning kommer vara från både Japan och Skandinavien/Norden för att få ihop linjen dvs mot SAS och Finnair/JAL.
Detta med tanke på att man får säkert betalande kunder från Japan, men hur många får man från Skandinavien när SAS lämnat *A?

Men ändå kul att något bättre flygbolag vill börja flyga på Skandinavien!! :)

Med rätt samarbetspartner spelar allians absolut ingen roll. De flesta är inte ens medvetna om vilken allians de flyger, de vill ha bra pris och anslutningar.
 
Med rätt samarbetspartner spelar allians absolut ingen roll. De flesta är inte ens medvetna om vilken allians de flyger, de vill ha bra pris och anslutningar.
Framförallt nu när det inte finns något japanskt flygbolag som skulle konkurrera i SkyTeam. Så tror också att ANA + SAS kanske eventuellt startar något mindre samarbete
 

Ricci

Medlem
Framförallt nu när det inte finns något japanskt flygbolag som skulle konkurrera i SkyTeam. Så tror också att ANA + SAS kanske eventuellt startar något mindre samarbete
Om jag förstår det rätt har de redan avtal i Japan mellan bolagen.
Men som sagt är jag nyfiken hur ANA kommer prissätta flygningarna vs SAS och Finnair/JAL.
 
Mer Bang for the buck att resa bizz med sas till HND, än ANA’s 787’a till HND.
Inget intressant över detta.

Det ger fler resenärer möjlighet till en mer direkt resväg. Vi som först måste ta oss till ARN för att sedan ta oss till CPH förlorar en resdag på utresan och en på hemresan genom att välja SAS. Detta resulterar också i två extra hotellnätter och därmed ökade kostnader.

Exempel
LLA-ARN
+ Hotellnatt (för att hinna med ARN-CPH dagen efter)
ARN-CPH-HND

HND-CPH-ARN
+ Hotellnatt (för att sista flighten ARN-LLA gått för dagen)
ARN-LLA
 

Brunello

Medlem
Det ger fler resenärer möjlighet till en mer direkt resväg. Vi som först måste ta oss till ARN för att sedan ta oss till CPH förlorar en resdag på utresan och en på hemresan genom att välja SAS. Detta resulterar också i två extra hotellnätter och därmed ökade kostnader.

Exempel
LLA-ARN
+ Hotellnatt (för att hinna med ARN-CPH dagen efter)
ARN-CPH-HND

HND-CPH-ARN
+ Hotellnatt (för att sista flighten ARN-LLA gått för dagen)
ARN-LLA
Ja, reser man från Luleå kanske det finns något värde men jag själv är från Stockholm. Pratar enbart från mitt eget perspektiv.
Hade jag rest från Luleå så hade jag gärna tagit en natt runt någon annan stadshub, om jag hade en 787-8’a att jämföra med.
 
Toppen