Senaste nytt

Amex värvnings-kampanj September 2025

Normalt sett tror jag på uttrycket "Tala är silver, tiga är guld."
Men nu är det faktiskt hög tid för SAS/AMEX att se över hur – och till vem – poäng krediteras genom invite kampanjerna. Idag har visselblåsare i två av de större Facebook-forumen bekräftat en verklighet som är rent ut sagt förskräcklig.

För mig, som flyger in min status, är det fullständigt orimligt att tre invites från en "Facebook-superstjärna" nästan kan räcka hela vägen till Diamond.

Förih*lvete SAS – snacka om att underminera sitt eget lojalitetsprogram.
Har jag missat nåt, ger kampanjen nivåpoäng?

Har jag missat nåt, ger kampanjen nivåpoäng?
Jag hoppas verkligen att det bara är spekulationer och ryktesvägar men det har förekommit både bildbevis och bekräftelser från TS som pekade på att så är fallet. De inläggen är nu borttagna och blev dessutom naturligtvis bemött av en “superstjärna” som brukar dyka upp enbart i samband med invite frågor i dessa grupperna.

Jag lämnar det där och låter SAS själva göra sin utredning och dra sina slutsatser. För egen del vill jag bara få ett slut på det, för det här börjar ge en riktigt dålig smak till mitt Pandion. Riktigt uselt om det visar sig stämma. Mina trådar hos SAS är informerade.

Last edited:
@SK*P om du nu på riktigt är bekymrad över att många andra drar in hög status utan att flyga kanske det hade varit bättre att endast informera dina "trådar hos SAS" och undvika att sprida det vidare här.

Jag hoppas verkligen att det bara är spekulationer och ryktesvägar men det har förekommit både bildbevis och bekräftelser från TS som pekade på att så är fallet. De inläggen är nu borttagna och blev dessutom naturligtvis bemött av en “superstjärna” som brukar dyka upp enbart i samband med invite frågor i dessa grupperna.

Jag lämnar det där och låter SAS själva göra sin utredning och dra sina slutsatser. För egen del vill jag bara få ett slut på det, för det här börjar ge en riktigt dålig smak till mitt Pandion. Riktigt uselt om det visar sig stämma. Mina trådar hos SAS är informerade.

Vore helt galen glitch och lär justeras ganska omgående om bonuspoäng från member invites genererar nivåpoäng.

Nu vet jag inte vad just detta handlar om (och jag har ingen aning om eventuell statusintjäning), men till viss del tycker jag att Amex redan har gjort ett försök att stävja i situationen med "Facebook-superstjärnor", influencers, bloggare/vloggare, osv i och med att man begränsat antalet värvningar man kan göra till tre per år.
Jag kan tänka mig att vissa i dessa kategorier hade haft goda möjligheter att tjäna in en miljon poäng (på ett betydligt lättare sätt än att åka 15 olika flygbolag) eller mer vid en sådan här värvningskampanj, men nu är de åtminstone begränsade till en mindre summa per år.

Det är väl ändå ett nollsumme-spel ändå? Någon får ju invite-poängen i slutändan.
Hej Emil! :)
Jo, men i det här fallet är det verkligen inte ett nollsumme-spel, och det vet du nog gott och väl. :cool:
Bonuspoängen i sig, visst eftersom de kommer från kampanjpotten och någon får dem alltid. Men problemet är när de här poängen omvandlas till Level Points, vilket inte är meningen.
Då handlar det inte längre om vem som får vad, utan om att systemet ger orimliga statusnivåer på helt felaktiga grunder.

Det här påverkar programmets trovärdighet och balansen mellan de som faktiskt flyger in sin status och de som bara “invitar sig” dit. Det är något helt annat än bara en vanlig kampanjfördelning av poäng.

Jo, jag refererade till 3-invite begränsningen som lösning på ”problemet” (?) att en del värvar fler än andra.

Det har väl förmodligen mer att göra med att en del missbrukar systemet medvetet genom att många målvakter värvas och någon sedan bränner alla poäng.

Vore intressant att se dessa diskussioner om att någon fått nivåpoäng, för så ska det inte vara.
Jag misstänker att ifall det visar sig ha gått så, så ligger felet med Amex som då i misstag gjort körningar med både extra- och nivåpoäng.

Att brusa upp sig om trovärdigheten för SAS medlemsprogram för något som högst troligtvis är felkörningar av Amex eller annars icke-medvetet är kanske ändå lite prematurt tycker jag. Men om det visar sig att så var meningen, då kan man börja se på saken.

Förra året gick ju en kampanj där första värvningen gav 20,000 nivåpoäng och nästa värvning 60,000 extrapoäng.
Det var ju en rimlig spärr på intjäning, och en rimlig skjuts mot EBG/EBD. För min del visade det sig inte behövas, men kändes motiverande att jobba sig till EBD igen då det kändes möjligt (för att sen klå gränsen med 27.000 poäng...).

Normalt sett tror jag på uttrycket "Tala är silver, tiga är guld."
Men nu är det faktiskt hög tid för SAS/AMEX att se över hur – och till vem – poäng krediteras genom invite kampanjerna. Idag har visselblåsare i två av de större Facebook-forumen bekräftat en verklighet som är rent ut sagt förskräcklig.

För mig, som flyger in min status, är det fullständigt orimligt att tre invites från en "Facebook-superstjärna" nästan kan räcka hela vägen till Diamond.

Förih*lvete SAS – snacka om att underminera sitt eget lojalitetsprogram.
Var anmäler man sig om man vill bli Facebook-superstjärna så man kan få en massa nivåpoäng gratis och återfå sin EBD-status? Finns det invites-kampanjer för att bli en sådan? :cool:

Toppen