Senaste nytt

Amex vägrar leverera ett ersättningskort inom rimlig tid vid stöld

Alf

Medlem
Befinner mig just nu i Kapstaden och har förlorat mina kreditkort. Det jag främst använder är kortet från Amex. Jag blev bestulen på plånboken under transit i Johannesburg. Jag kontaktade omedelbart Amex och spärrade kortet. Jag skulle senare när jag var framme i Kapstaden återkomma om ersättningskort.

På Amex hemsida står det angivet att nytt kort i flesta fall kan ordnas inom 24 timmar. När jag ringde kundtjänst fick jag beskedet att det tat fem arbetsdagar. Jag hänvisade då till vad som står på hemsidan och personen i kundtjänsten kollade då med sin chef och svaret var fortfarande fem arbetsdagar. Man hänvisade till att det inte gick inom 24 timmar i Sydafrika eftersom detta räknades som ett högriskland! Ja, var behöver man sitt kort snabbt om inte i ett högriskland där det är utbredd kriminalitet.

Jag gav till slut upp eftersom vi inte kom längre och jag fick inte prata med hans chef heller.

Slutsats: Lita inte på Amex utfästelser om hjälp när det behövs. Inte ens i nödläge. Då har jag ändå varit Amexkund i 20 år utan att missa en fakturabetalning.

Har haft liknande problem med AmEx. Sist tog det flera veckor för dem att få fram ett ersättningskort. Dock upplever jag att de inte skiljer sig nämnvärt från andra kortutgivare då de har alla problem med att få ut kort snabbt, särskilt om du befinner dig utanför hemlandet. På vissa platser/i vissa länder har de förmodligen större möjligheter att lösa saker tillfälligt.

Mitt kort blev skimmat när jag satt på landvetter på väg till NYC. Amex kundtjänst ringde mig. Dem frågade om jag vill ha ersättningskortet direkt till hotellet i NYC. När jag checkade in på hotellet så log det ett brev från Amex med ett nytt kort och väntade på mig. Tidigare har det även fungerat att gå till det lokala amex kontoret och få ett nytt där, gjort det i London en gång men det verkar inte fungera längre...

• Gilla
Reactions: Gus
Toppen