Befinner mig just nu i Kapstaden och har förlorat mina kreditkort. Det jag främst använder är kortet från Amex. Jag blev bestulen på plånboken under transit i Johannesburg. Jag kontaktade omedelbart Amex och spärrade kortet. Jag skulle senare när jag var framme i Kapstaden återkomma om ersättningskort.
På Amex hemsida står det angivet att nytt kort i flesta fall kan ordnas inom 24 timmar. När jag ringde kundtjänst fick jag beskedet att det tat fem arbetsdagar. Jag hänvisade då till vad som står på hemsidan och personen i kundtjänsten kollade då med sin chef och svaret var fortfarande fem arbetsdagar. Man hänvisade till att det inte gick inom 24 timmar i Sydafrika eftersom detta räknades som ett högriskland! Ja, var behöver man sitt kort snabbt om inte i ett högriskland där det är utbredd kriminalitet.
Jag gav till slut upp eftersom vi inte kom längre och jag fick inte prata med hans chef heller.
Slutsats: Lita inte på Amex utfästelser om hjälp när det behövs. Inte ens i nödläge. Då har jag ändå varit Amexkund i 20 år utan att missa en fakturabetalning.
På Amex hemsida står det angivet att nytt kort i flesta fall kan ordnas inom 24 timmar. När jag ringde kundtjänst fick jag beskedet att det tat fem arbetsdagar. Jag hänvisade då till vad som står på hemsidan och personen i kundtjänsten kollade då med sin chef och svaret var fortfarande fem arbetsdagar. Man hänvisade till att det inte gick inom 24 timmar i Sydafrika eftersom detta räknades som ett högriskland! Ja, var behöver man sitt kort snabbt om inte i ett högriskland där det är utbredd kriminalitet.
Jag gav till slut upp eftersom vi inte kom längre och jag fick inte prata med hans chef heller.
Slutsats: Lita inte på Amex utfästelser om hjälp när det behövs. Inte ens i nödläge. Då har jag ändå varit Amexkund i 20 år utan att missa en fakturabetalning.