Jag har haft AMEX sedan 90-talet och det har alltid fungerat toppenbra. Mitt kort har då och då blivit låst men aldrig spärrat trots ett ibland lite konstigt resemönster.
@pierrea ovan som ville göra ett större köp kort efter att ha fått kortet bör absolut ringa AMEX innan och förvarna. Inte säkert att det blir ett problem men AMEX uppskattar detta. En inbetalning kan ev. vara bra.
Jag gjorde detta första gången när jag skaffade AMEX I USA. Hade bott där i många år men bara med svenska kreditkort. Efter ett par år tillbaka i Sverige blev det åter igen flytt till USA och ett AMEX. För att försäkra mig om kortet ringde jag och skickade sedan in kontrakt på lägenheten i NYC samt försäkran från företaget. Det uppskattades stort och kortet kom på nolltid.
Efter en dag, jo faktiskt, var det dags att köpa ett antal kostymer på Saks Fifth Avenue samt en Bose anläggning till lägenheten. Kostnaden var väl 7K USD och jag frågade AMEX om råd. Bästa att skicka in pengarna på kontot i förväg tyckte dom. Det gjorde jag eftersom jag ville ha poäng
Jag har ett ganska märkligt resemönster i och med att jag bor i Stockholm men med familjen bor i Mexico eller Florida 2-3 månader under vintern. Dessutom i norra Norrland 4 månader under året. Det blir inga brutala utgifter men jag ringer alltid i förväg till AMEX samt MC och meddelar att vi kommer att vara på annorlunda platser under några månader. De kan då lägga in detta i sin "formel" för att undvika strul.
Mitt kort har några gånger de senaste åren blivit låst. Jag har då fått en SMS och sedan ringt tillbaka snarast möjligt. Det som triggat varningen är oftast mindre belopp. Att frugan köpt en biljett och använt ett annat efternamn eller att man gjort ett flertal små köp inom en kort tid. Lunch, glass på ett annat ställe, tankat, handlat livsmedel och sedan ytterligare något köp inom ett par timmar. Totalt inte mer än 200 USD. Tydligen misstänkt mönster.
Min spend i Sverige är sällan över 60K i månaden och inte några större utgifter. Har aldrig fått kortet spärrat i Sverige. Tycker egentligen det är rätt trevligt att få ett SMS som säger att man ska höra av sig. Spelar ingen roll om kortet är låst någon dag. Man har självklart backup med minst ett par MC om det behövs. AMEX kundservice tycker alltid det är kul att man hör av sig snabbt och att låsa upp kortet är fort gjort.