Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Haft mitt amex sen 12 oktober... Spendat 50k på det än så länge så inte motionerat de ordentligt ännu. Första fakturan låg på ca 16500kr och dom har än så länge inte ringt mig om något ännu. Blir intressant hur långt man behöver gå innan dem ringer, en full flex C biljett till USA i krisande tider för 35 000 i ett svep lär nog få dom att höja på ögonbrynen

Att köpa en biljett, utställd på dig själv, lär knappast skapa några större problem.

Jag hade exakt samma problem, och det var hela tiden fel med 20 kr. (i mitt fall var det mitt första köp som var 20 kr, var det så för dig med?)

Efter några månader jag ringt och frågat dem varje månad om vad som går fel så fick jag iaf veta att de inte bryr sig om det är mindre än 100 kr för lite man betalt och sen så var det samma fel månaden efter och då gjorde de något ärende så någon fick fixa det i framtiden åt mig. Lösningen var ju att de helt enkelt tog bort första köpet på 20 kr så hände det inte igen. Alltså fick jag 20 kr av amex.
Stämmer mitt första köp är det som strular, synd att man inte handlade för ett par tusen första köpet . Men det hade de knappast krediterat

• Gilla
Reactions: mry
Enda gången Amex spärrat ett köp för mig var när jag handlade sprit på bolaget för ca 8000kr.

Tog ett steg åt sidan i kassan när de ringde.
Amex: "Ja, vi ser att det verkar vara en misstänkt transaktion här."
- "Det är ju inte direkt ett jättebelopp jag handlat för? Kolla historiken, vad har jag köpt där"
Amex: "Sprit, hotell och flygbiljetter verkar det som."
- "Så vad är annorlunda denna gång?"
Amex: "Jadu... bra fråga. Jag har öppnat kortet igen."
- "Tack."

Så det löste sig rätt bra på tre minuter.

Har inte använt mitt AmEx jättemycket de här första månaderna men planerar snart ett inköp på strax över 60k. Ska jag ta diskussionen här som en rekommendation att ringa dem först?

Har inte använt mitt AmEx jättemycket de här första månaderna men planerar snart ett inköp på strax över 60k. Ska jag ta diskussionen här som en rekommendation att ringa dem först?
60 känns inte som kassan på Hemköp direkt, dvs inte pinsamt att få det nekat. Testa och ha deras nummer redo om det blir nekat, inte heller fel att ha ett backupkort om de inte släpper igenom det. Och berätta hur det gick.

Haft Amex i tre månader, började bra på första fakturan. Jag betalade tydligen 41:- för lite, trots att det var den summa som stod. Så när jag ringde in för att byta förfallodatum så undrade de varför jag inte betalat hela fakturan. Efter att hon ryckt upp min faktura som PDF så fick jag rätt, någon bugg som de aldrig sett. Hon krediterade 41:- och bad om ursäkt. Månaden därpå så betalade jag återigen summan som stod, men då var det något med de 41:- som hamnat fel. Återigen back 41:- De skämdes igen.
Jag hade exakt samma problem, och det var hela tiden fel med 20 kr. (i mitt fall var det mitt första köp som var 20 kr, var det så för dig med?)

Efter några månader jag ringt och frågat dem varje månad om vad som går fel så fick jag iaf veta att de inte bryr sig om det är mindre än 100 kr för lite man betalt och sen så var det samma fel månaden efter och då gjorde de något ärende så någon fick fixa det i framtiden åt mig. Lösningen var ju att de helt enkelt tog bort första köpet på 20 kr så hände det inte igen. Alltså fick jag 20 kr av amex.
Även jag var med om en snarlik sak under hösten, så helt unikt är det inte även om de hävdade det även till mig. Någon bugg har de.

Jag har haft AMEX sedan 90-talet och det har alltid fungerat toppenbra. Mitt kort har då och då blivit låst men aldrig spärrat trots ett ibland lite konstigt resemönster. @pierrea ovan som ville göra ett större köp kort efter att ha fått kortet bör absolut ringa AMEX innan och förvarna. Inte säkert att det blir ett problem men AMEX uppskattar detta. En inbetalning kan ev. vara bra.

Jag gjorde detta första gången när jag skaffade AMEX I USA. Hade bott där i många år men bara med svenska kreditkort. Efter ett par år tillbaka i Sverige blev det åter igen flytt till USA och ett AMEX. För att försäkra mig om kortet ringde jag och skickade sedan in kontrakt på lägenheten i NYC samt försäkran från företaget. Det uppskattades stort och kortet kom på nolltid.

Efter en dag, jo faktiskt, var det dags att köpa ett antal kostymer på Saks Fifth Avenue samt en Bose anläggning till lägenheten. Kostnaden var väl 7K USD och jag frågade AMEX om råd. Bästa att skicka in pengarna på kontot i förväg tyckte dom. Det gjorde jag eftersom jag ville ha poäng:)

Jag har ett ganska märkligt resemönster i och med att jag bor i Stockholm men med familjen bor i Mexico eller Florida 2-3 månader under vintern. Dessutom i norra Norrland 4 månader under året. Det blir inga brutala utgifter men jag ringer alltid i förväg till AMEX samt MC och meddelar att vi kommer att vara på annorlunda platser under några månader. De kan då lägga in detta i sin "formel" för att undvika strul.

Mitt kort har några gånger de senaste åren blivit låst. Jag har då fått en SMS och sedan ringt tillbaka snarast möjligt. Det som triggat varningen är oftast mindre belopp. Att frugan köpt en biljett och använt ett annat efternamn eller att man gjort ett flertal små köp inom en kort tid. Lunch, glass på ett annat ställe, tankat, handlat livsmedel och sedan ytterligare något köp inom ett par timmar. Totalt inte mer än 200 USD. Tydligen misstänkt mönster.

Min spend i Sverige är sällan över 60K i månaden och inte några större utgifter. Har aldrig fått kortet spärrat i Sverige. Tycker egentligen det är rätt trevligt att få ett SMS som säger att man ska höra av sig. Spelar ingen roll om kortet är låst någon dag. Man har självklart backup med minst ett par MC om det behövs. AMEX kundservice tycker alltid det är kul att man hör av sig snabbt och att låsa upp kortet är fort gjort.

Toppen