Senaste nytt

Amex spärrade mitt kort :S

Jag förstår inte riktigt vari det stora bekymret ligger som vissa tycks se i att få kortet tillfälligt spärrat? 2013 har väl alla en mobiltelefon? Amex ringer alltid upp oss alternativt mejlar oss de få gånger de vill kontrollera en transaktion som de anser bryter mot vårt normala köpmönster. Det kan vara allt ifrån pizzaköp på någon udda ort till kryssningar i karibien där man byter hamn och land varenda dag (vanligt i början av vårt medlemskap men händer aldrig numera).

Det tar 5 sekunder för Amex att lösa spärren när de fått kontakt med oss. En ganska enkel och billig försäkring mot att slippa uppleva att få sitt kort skimmat. För även om kortföretaget (i förlängningen butiken) får ta smällen så är själva händelsen som sådan säkerligen inte så trevlig att råka ut för. Jag har (peppar peppar...) själv aldrig fått något kort skimmat. Men så använder jag Amex till 99%.

De riktiga "bovarna" i att ett kort blir spärrat är lata expediter som bara säger att kortet är spärrat/inte fungerar när det inte alls är så utan de har fått en uppmaning att kontakta Amex för kontroll. Som någon redan nämnde är det smidigt för expediten att bara fråga efter ett annat kort. Men för mig som kund leder det ofta till att kortet spärras lite senare. Sedan jag insåg detta har jag blivit proaktiv och ringt upp Amex själv direkt i kassan och fått transaktionen godkänd, till den late expeditens förtret... :)
 
Fast när mitt blev spärrat på det sättet hade jag bara ett nummer till AMEX i Sverige och där var det stängt när jag ringde från USA så det var inte till någon hjälp.
 
Jag ringde numret som stod på kortet vill jag minnas.

Skumt... På baksidan av mitt kort står "bara" numret till Centurion Member Services. Men så är det å andra sidan det enda numret jag behöver eftersom de svarar direkt 24/7 och kopplar mig till rätt ställe på en gång. Vad fick du för valmöjligheter när du ringde? Jag menar när man väl ringer måste ju valmöjligheten "spärra kort" (samma avdelning som löser spärrar) gå att välja 24/7 oavsett hur kundservice håller öppet och vilket kort man har. Det är ändå inte kundservice eller vad de kallar sig som hanterar sådant.
 
När jag var på Sri Lanka över jul fick min kompis som var med samtliga kort han hade med sig (vet ej vilka) spärrade (vilket var svårt att åtgärda mitt i natten svensk tid). Klart opraktiskt.

Det gäller att ha några dollarsedlar med sig för säkerhets skull.
 
Lite backup i form av kontanter måste man alltid ha med sig. Det gäller nog oavsett vilka kort man har med sig.
 
Toppen