Jag förstår inte riktigt vari det stora bekymret ligger som vissa tycks se i att få kortet tillfälligt spärrat? 2013 har väl alla en mobiltelefon? Amex ringer alltid upp oss alternativt mejlar oss de få gånger de vill kontrollera en transaktion som de anser bryter mot vårt normala köpmönster. Det kan vara allt ifrån pizzaköp på någon udda ort till kryssningar i karibien där man byter hamn och land varenda dag (vanligt i början av vårt medlemskap men händer aldrig numera).
Det tar 5 sekunder för Amex att lösa spärren när de fått kontakt med oss. En ganska enkel och billig försäkring mot att slippa uppleva att få sitt kort skimmat. För även om kortföretaget (i förlängningen butiken) får ta smällen så är själva händelsen som sådan säkerligen inte så trevlig att råka ut för. Jag har (peppar peppar...) själv aldrig fått något kort skimmat. Men så använder jag Amex till 99%.
De riktiga "bovarna" i att ett kort blir spärrat är lata expediter som bara säger att kortet är spärrat/inte fungerar när det inte alls är så utan de har fått en uppmaning att kontakta Amex för kontroll. Som någon redan nämnde är det smidigt för expediten att bara fråga efter ett annat kort. Men för mig som kund leder det ofta till att kortet spärras lite senare. Sedan jag insåg detta har jag blivit proaktiv och ringt upp Amex själv direkt i kassan och fått transaktionen godkänd, till den late expeditens förtret...
Det tar 5 sekunder för Amex att lösa spärren när de fått kontakt med oss. En ganska enkel och billig försäkring mot att slippa uppleva att få sitt kort skimmat. För även om kortföretaget (i förlängningen butiken) får ta smällen så är själva händelsen som sådan säkerligen inte så trevlig att råka ut för. Jag har (peppar peppar...) själv aldrig fått något kort skimmat. Men så använder jag Amex till 99%.
De riktiga "bovarna" i att ett kort blir spärrat är lata expediter som bara säger att kortet är spärrat/inte fungerar när det inte alls är så utan de har fått en uppmaning att kontakta Amex för kontroll. Som någon redan nämnde är det smidigt för expediten att bara fråga efter ett annat kort. Men för mig som kund leder det ofta till att kortet spärras lite senare. Sedan jag insåg detta har jag blivit proaktiv och ringt upp Amex själv direkt i kassan och fått transaktionen godkänd, till den late expeditens förtret...