Senaste nytt

Amex SAS Webbsida försämring

Varför skanna när den går att hämta som PDF?
Vad försöker du säga? Jag snackar om fakturans utformande, som inte längre följer ett format som med lätthet kan skannas av diverse mobilapplikationer. Använder man e-faktura är det inga problem, men förra formatet på faktura var överlägset.

Tidigare gick den lätt att skanna
Vad försöker du säga?
Jag uppfattade det som att du hade en pappersfaktura som du vill skanna för att få en "datafil". Jag undrade då om det inte var lättare att direkt hämta denna fil från Amex än att själv "tillverka" den.

Såvitt jag vet kan man hämta sin faktura från Amex i PDF-format oavsett om man får pappersfaktura eller E-faktura.

Handlar det om speciella mobilappar är kanske mitt förslag inte relevant.

Last edited:
Är det inte en GDPR-enhancement? Enklare för kreditkortsnummer att inte samla in "onödig" information om transaktionen.
Fast de tar fortsatt in informationen från bolaget. De visar den bara inte för kunden. Kan visserligen ha någon liknande koppling ändå, men mer indirekt.
I så fall borde det ju räckt att plocka bort namnet på resenärerna? Resterande saker (biljettnummer, destination osv) är väl inte personuppgifter.
Eftersom den direkt kan härledas till personen (med biljett nummer) så räknas den nog som person information...

Är vi säkra på att detta inte bara hänger ihop med exempelvis tillfälliga återbetalningslösningar som flygbolag kan tänkas ha just nu. Att man öppnar upp nya återbetalningsvägar i sina system för att beta av kön osv.

Är vi säkra på att detta inte bara hänger ihop med exempelvis tillfälliga återbetalningslösningar som flygbolag kan tänkas ha just nu. Att man öppnar upp nya återbetalningsvägar i sina system för att beta av kön osv.

Kollade igår och kunde på gamla fakturor se alla uppgifter på återbetalningar i september förra året, men tittar jag på samma transaktioner på hemsidan idag finns ingen info att visa. Så ja, det är inte bara senaste tidens transaktioner utan allt är rensat (eller dolt)

Toppen