Senaste nytt

Amex - Säga upp?

1683468813373.png
1683468813373.png

Jag ser att det finns olika åsikter om värdet av Amex och EB vilket i sig är bra, men hur är det möjligt att det ser ut så här om nio månader? Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...

Den där sidan är hekt värdelös, använd vanliga sökningen istället och bocka i poäng så kan du se hela månaden.
Nyttja någon av de gratis tjänster som visar när det finns sas awards så slipper du leta mer än nödvändigt.

Jag ser att det finns olika åsikter om värdet av Amex och EB vilket i sig är bra, men hur är det möjligt att det ser ut så här om nio månader? Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...
Anledningen till att det ser ut så om 9 månader är för att biljetter släpptes för 2 månader sedan och mycket har redan bokats upp av andra. Det är dessutom en månad med sportlov med extra högt tryck.

SAS har dessutom extremt få flyg till Asien pga kriget i Ukraina och Bangkok awards har inte släppts ännu.

Söker du motsvarande till Nordamerika så finns det avgångar till samtliga destinationer utom Miami och Boston varje dag i plus (eller go). Asien är ovanligt tomt, men det kan ju ha att göra med osäkerheten på hur det går att flyga dit på så lång sikt.

Sas i business för 2 är väldigt svårt om man inte är flexibel, men det är inte heller något som sas lovar. Men plus brukar gå rätt bra tycker jag - men jag åker mest på nordamerika.

Partner brukar ha fler awards och där är fortfarande amex 241 vouchern extremt värdefull tycker jag. Däremot är sökverktyget uselt.

Det låter som Lufthansa kanske matchar dig bättre, utifrån dina krav. Men då är det ju i första hand eurobonus du ska dumpa och inte amex. Kanske kombinera en all in på Lufthansa med ett amex platinum för de förmåner det har med FastTrack och lounge de gånger du inte flyger lh.

Förutsatt att du flyger nog revenue för att nå senator. Eurobonus är ju generellt väldigt lätt att nå star gold i, och ännu lättare med amex....

Jag har sedan ett år tillbaks inte flugit ett enda SAS-plan (Flyger +50 resor i business per år) och har istället kraftsamlat på M&M hos lufthansagruppen.
Lojaliteten mot ett program som iofs är bra men som egentligen inte ger ett dugg gentemot den som deltar är nästan att anse som falsk marknadsföring...
Intressant att du betraktar det som att syftet med ett lojalitetsprogram är ett lojalitet mot själva programmet och inte att lojalitetsprogrammet syftar till bygga lojalitet mot (eller åtminstone frekvent användning av) flygbolaget? Din kommentar ovan visar ju att du inte flyger med SAS längre, så du är väl redan en förlorad kund för dem?

Skulle fler släppta SAS-bonusplatser i premiumkabin på long haul få dig att också flyga mer med SAS på revenue-biljetter? Om ditt svar är nej, är du kanske en kund som det inte är ekonomiskt rationellt för SAS att försöka få tillbaka? Du ska nog inte förvänta dig att ett flygbolag som under en längre tid varit under akut konkurshot (och fortfarande inte är ur den situationen) ägnar sig åt välgörenhet. Sedan skulle väl alla här gärna se att SAS släppte huvuddelen av platserna i business som bonusplatser, men det lär knappast hända även om de åter skulle bli lönsamma.

Ja ni har nog rätt, jag kommer nog inte gå tillbaks till SAS bara för att dom skulle släppa fler bonusplatser. Får väl bränna poängen på hörlurar, kattmat eller något annat nyttigt...

Låter som Amex cash back är ett bättre val för dig om du spenderar mycket på kortet. Amex platinum är kanske ointressant om du alltid flyger business och har tillgång till lounge ändå.

Jag är ny till AMEX och räknade ut för mig att bästa kombo var platinum i mitt namn, cash back i fruns, med varsitt extra kort gratis.

Köper allt på cash back förutom resor för att få Platinums försäkring. Och till sist ett Northmill kort för transaktioner i andra valuta och kontantuttag i utlandet utan valutapåslag eller avgifter.

@Tostarp Jag har sedan länge slutat (försöka) boka business-award med SAS, bokar bara *A-award. Jag har extremt svårt att få semester (måste ansöka senast 9 mån innan) men upplever att det alltid går att lösa om man har ett par alternativ. Vi är alltid 2 som reser. SAS Amex 2-4-1 voucher är ju svåröverträffad vad gäller värde och har du kring miljonen EB-poäng kan du lika gärna lägga 165K poäng (för 2) till Tokyo. För mig som utgår från ARN tar jag lika gärna eller hellre ett stopp i FRA/LHR som i CPH.

Låter som en bra plan. Ja jag vet att jag låter lite neggo, men det är det ni är till för. Dvs att stödja en gammal EB-JUNKIE som har svårt att inse att saker o ting förändras och att det aldrig blir som förr...måste erkänna att jag fortfarande drömmer om Tallinn lite då o då när det blivit lite för mycket fin-fika...undrar hur f-n det kommer gå när man är typ 85? Rehab med F-stol o rollator??

Toppen