Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Lycka till!
emoji6.png
Hade sent bagage på vår höstlovsresa till Cancun med Air Europa. Vi fick intyg på att väskorna kommit fram. Väntar fortfarande på intyg att dom ej betalat ut ersättning… Kundtjänsten är inte den bästa jag har haft att göra med… Gissar att Air China inte är bättre.
Air China var inte bättre. Har ringt runt till Air Chinas olika telefonnummer och alla hänvisar till deras kontor i Phuket eftersom det var där vi landade när väskan försvann. Dock är telefonnumret som går till Phuketkontoret ur funktion o_O. Mail svarar de inte på.

Tack, det behövdes men till sist lyckades jag :). Jag knallade helt enkelt in på air Chinas kontor på Phukets flygplats och tillsammans kollade vi igenom mailen på deras iPad. Jag hittade mitt mail och bad dem svara mig omgående. Tjejen sa att hon skulle svara efter en timme. Jag promenerade tillbaka till vårt hotell och la mig vid poolen igen. Efter en timme fanns mailet i mailboxen :).

Jisses vad komplicerat det har blivit dock! Bättre att Amex har schablon som Länsförsäkringar har, utan krav på kvitton etc. Det är smått löjligt att man ska behöva ägna flera timmar åt att besöka flygplatser för att få olika intyg efter att man har betalat dyra månadsavgifter för sitt kreditkort!

Jag var nog lite för snabb med att döma ut Air Chinas hantering av försenat bagage. :) Döm av min förvåning men när vi flög hem från Phuket så stod personalen i incheckningen med ett kuvert innehållandes 1360 baht (cirka 400 kr) redo till mig. Aldrig varit med om att få cash av ett flygbolag tidigare :). Vet inte hur de kom fram till summan men gissar att det var schablon.

Undrar om jag hade fått pengarna även om jag inte mailat till dem och efterfrågat ersättning?

Jag ska hyra bil via Sixt och har ett Amex platinum point plus. Kan jag då välja inget extra skydd då jag är fullt försäkrad via mitt kreditkort?

100% av resan är betald med kortet.
IMG_5123.png

Jag ska hyra bil via Sixt och har ett Amex platinum point plus. Kan jag då välja inget extra skydd då jag är fullt försäkrad via mitt kreditkort?

100% av resan är betald med kortet.
Visa bifogad bild 172071
Jag har alltid tackat nej till något extra. Men om det är smart eller inte vet jag ej. Jag låter experterna kommer med mer evidensbaserad kunskap. Har aldrig haft behov att använda Amex för något.

I en sådan här situation skulle jag alltid valt åtminstone första nivån av skydd (självrisk på upp till 18k), räcker gott och väl som spänningshöjare om man behöver processa.
Ja jag valde basic ändå. Någon hundralapp extra blev det och jag blir bara kreditbelastad med 18’ istället för kanske 500’ vid en krock.

Nog värt dom kronorna…

Jag citerar mig själv i en annan tråd som handlade om Amex Elite:
Amex är föredömligt tydliga med vad som ingår, så jag rekommenderar verkligen att faktiskt läsa villkoren istället för att chansa köra utan eller betala tilläggsförsäkring "bara för att". Jag personligen hyrde nyligen bil i Albanien och kände mig trygg med att inte ta någon tilläggsförsäkring, men alla bör göra sin egen bedömning. Utdrag ur villkoren, sid. 7: (@Ralle_C )

Visa bifogad bild 166705

Motsvarande för Platinum (Points Plus) kan du hitta här. Utdrag nedan:
1769021632086.png

För första gången under mina 50 års resande behöver jag själv skicka in en claim för försenat bagage på utresan. Försenat bagage på hemresan har hänt flera gånger, men då utgår ingen försäkringsersättning.

Just nu har jag framför allt inga kläder att byta till under min korta vistelse på plats, två dagar. När ska jag göra anmälan till AMEX-försäkringen vid försenat bagage, när jag landar på slutdestinationen utan bagage, eller först efter att jag köpt nödvändiga kläder?

En faktor som försvårar situationen är att jag flyger CPH–LAX–AKL. Bagaget är kvar i Köpenhamn, vilket jag ser via en AirTag. Personalen i LAX säger att jag endast kan få en PIR på Aucklands flygplats. Risken är att jag hinner flyga hem mot Europa innan bagaget ens kommer fram till Auckland. Hur skulle ni hantera det?

För första gången under mina 50 års resande behöver jag själv skicka in en claim för försenat bagage på utresan. Försenat bagage på hemresan har hänt flera gånger, men då utgår ingen försäkringsersättning.

Just nu har jag framför allt inga kläder att byta till under min korta vistelse på plats, två dagar. När ska jag göra anmälan till AMEX-försäkringen vid försenat bagage, när jag landar på slutdestinationen utan bagage, eller först efter att jag köpt nödvändiga kläder?

En faktor som försvårar situationen är att jag flyger CPH–LAX–AKL. Bagaget är kvar i Köpenhamn, vilket jag ser via en AirTag. Personalen i LAX säger att jag endast kan få en PIR på Aucklands flygplats. Risken är att jag hinner flyga hem mot Europa innan bagaget ens kommer fram till Auckland. Hur skulle ni hantera det?
Inget problem att anmäla till AMEX efter du har köpt kläder och gjort processen med flygbolaget för att få ut det du kan därifrån. Sparar alla kvitton, PIR rapporter (tar skärmbilder av online information), försök att köpa med ditt AMEX kort. Jag har till och med fått AMEX att betala mellanskillnaden på vad flygbolaget ersatte och vad jag betalade i SEK på mitt AMEX pga valutapåslag osv. Ta även chansen att köpa lite deo, tandkräm...

Jag har till och med fått AMEX att betala mellanskillnaden på vad flygbolaget ersatte och vad jag betalade i SEK på mitt AMEX pga valutapåslag osv. Ta även chansen att köpa lite deo, tandkräm...

Har du lyckats med det även efter att Amex bytte partner till Europ?

Har du lyckats med det även efter att Amex bytte partner till Europ?
Senast var i mars, och då tror jag det var Europ.

Gjorde ett slags spreadsheet med alla utgifter i Euro och sedan hur mycket det blev på AMEX kortet i SEK. Tror jag använde AMEX kurs för det som köptes där AMEX inte kunde användes. Sedan kvitto på utbetalning från KLM som visade hur mycket jag fick i mitt bankkonto i SEK. AMEX betalade ut mellan skillnaden på alla kostnader omräknad till SEK och KLMs ersättning. KLM ersatte i princip allt så enda skillnaden var typ växelkurser. Det var några tusen kronor och AMEX delen var kanske runt 100 kr. Vi var utan bagage i ett par dagar och köpte kläder för vandring (som var inte billiga, typ en fleece för 800 kr), deo, tandkräm, solfaktor, handkräm, rakblad osv. Ingen tjafs från varken KLM eller AMEX. Var noga med alla kvitto och PIR direkt från början.

Toppen