Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Jag ska på en flerdags hike till Macchu Picchu i maj, och researrangören kräver en rese/sjukförsäkring för att man ska få delta.
Jag hade en lite gnavande känsla av att Amex/Europ täcker ryggen lite väl mycket här, och jag hittade i villkoren att "fotvandring" anses vara farlig aktivitet.

När jag sen började rota så visar det sig vara ett träsk kring försäkring av vandring på hög höjd, speciellt då våran rutt maxar på 4630 meters höjd och många försäkringar gäller bara till 4600m (ska jag bara rulla ner 30 höjdmeter innan jag berättar åt någon att jag behöver hjälp ;) ).

Kanske liten översikt av mig för vad jag är på väg att ge mig in på, men har någon tips på försäkringsbolag för liknande behov? Hittils har jag hittat True Traveller och Rise+Shield.

Jag tog en extra reseförsäkring från Folksam när jag gick Inka leden och gjorde andra vandringar i Peru på över 5000m och det skulle inte vara någon begränsning.

Vet någon om hyrbilsförsäkringen gäller även om det är någon annan som kör bilen? Dvs om jag har bokat och betalat bilen med mitt amex men lagt till en extra förare

Europ Assistance måste vara världens sämsta försäkringsbolag. Jag har haft ett skadeärende igång ett tag nu och jag har efter en hel del bök fått ett godkännande och en utlovad ersättning för medicinska utgifter (ingenting annat). Dock har inga pengar betalats ut. Enl. uppgift skulle det ta max 5 dgr. Nu har det gått över två veckor och det är dödstyst från deras sida. Jag har försökt kontakta dem dels i ärendet och dels via deras chat... Inga svar eller någon kontakt över huvud taget (inga lediga agenter tillgängliga sägs det). Slutligen har jag nu lyckats ringa till dem och förklarat situationen, men de svarar bara att de har problem med betalningar till Sverige sedan en tid tillbaka. Tack och hej!

Om detta verkligen skulle stämma borde de väl åtminstone ha försökt kontakta mig och berättat om läget, tänker jag... Nä, jag får nog inte se några pengar alls här. Förvisso överlever jag nog, men jag skulle ändå vilja varna alla andra som som betalar sina resor med Amex-kort att de kanske inte har något skydd alls den vägen, i praktiken. Nu tror jag iofs. inte att någon förlitar sig enbart på en kortförsäkring, men det känns ju som ren "waste" att göra skadeanmälan till det här bolaget.

Sist men inte minst... Mycket förvånande faktiskt att American Express väljer en så oseriös partner.

Jag tog en extra reseförsäkring från Folksam när jag gick Inka leden och gjorde andra vandringar i Peru på över 5000m och det skulle inte vara någon begränsning.
Jag kontaktade Sejfa gällande min fråga, och fick följande svar:

Hej,

Jag skulle vilja veta vilka begränsningar på aktiviteter som finns i ert Reseskydd och försäkringen för sjukdom och skador under resa.

Jag kommer att resa till Peru för en vandring på 5 dagar, och högsta höjden under rutten når 4630möh.

Är jag täckt av Sejfas försäkring? Försäkringsvillkoren innehåller ingen tydlig lista på uteslutna aktiviteter, så därför vill jag bekräfta det med er.

Mvh, J

Hej J!

Det finns ingen begränsning varken upp eller i våra villkor (bergsbestigning eller dykning t.ex), så din reseförsäkring täcker för det som vanligt

Allt gott!

Med vänlig hälsning

Emelie K

Sejfa AB

Slutet gott, allting gott, snart jag i Peru gått.
Nu behöver jag bara få ett försäkringsbrev som jag kan skicka till arrangören.

En tidigare försening löste Europ Assistance väldigt snabbt. 1 dag för godkännande och pengarna på kontotet efter ytterligare 3 dagar.

Senaste fallet har tagit 3 veckor och inget svar ännu...
Hade ett ärende i mellandagarna om försenat flyg och ersättning mot kvitton.

Ärende inskickat 23 dec
Claim godkänt 25 dec
Pengar på kontot 2 jan

Europ Assistance måste vara världens sämsta försäkringsbolag. Jag har haft ett skadeärende igång ett tag nu och jag har efter en hel del bök fått ett godkännande och en utlovad ersättning för medicinska utgifter (ingenting annat). Dock har inga pengar betalats ut. Enl. uppgift skulle det ta max 5 dgr. Nu har det gått över två veckor och det är dödstyst från deras sida. Jag har försökt kontakta dem dels i ärendet och dels via deras chat... Inga svar eller någon kontakt över huvud taget (inga lediga agenter tillgängliga sägs det). Slutligen har jag nu lyckats ringa till dem och förklarat situationen, men de svarar bara att de har problem med betalningar till Sverige sedan en tid tillbaka. Tack och hej!

Om detta verkligen skulle stämma borde de väl åtminstone ha försökt kontakta mig och berättat om läget, tänker jag... Nä, jag får nog inte se några pengar alls här. Förvisso överlever jag nog, men jag skulle ändå vilja varna alla andra som som betalar sina resor med Amex-kort att de kanske inte har något skydd alls den vägen, i praktiken. Nu tror jag iofs. inte att någon förlitar sig enbart på en kortförsäkring, men det känns ju som ren "waste" att göra skadeanmälan till det här bolaget.

Sist men inte minst... Mycket förvånande faktiskt att American Express väljer en så oseriös partner.

Samma situation här, fick ett ärende godkänt den 3/1 och inga pengar ännu (trots utlovande max fem arbetsdagar). Kändes tjatigt men skrev ett meddelande nu. Alltid trösterikt att det inte bara är en själv.

• Gilla
Reactions: L.S
Jag blev försenad nu under julen pga snöovädret och missade en boakad hotellnatt som inte gick att boka av. All dokumentation som krävs har jag inte fått ut från flygbolaget ännu och detsamma gäller hotellet, antar att andra har samma problem som mig. Hos Sejfa fick jag utbetalt illa kvick utan intyg, krävs det att man har alla intyg för att få ut via Amex Reseförsäkring eller har de överseende med detta?

Toppen