Hej!
Jag vill inte låta dryg - men har du läst försäkringsvillkoren ännu? Annars är det en bra början!
Punkt 1.2 (Alltså andra punkten totalt) i försäkringsvillkoren säger följande:
"Den försäkrade skall betala resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktiviteter) till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Credit Card eller EuroBonus-poäng."
Anledningen till att jag skriver så är att det blir så mycket enklare och skönare för dig i framtiden om du iaf har gått igenom villkoren lite. Jag lever efter devisen "
Assumptions is the Mother of All F*** Ups", speciellt när det kommer till sådan viktiga saker som försäkringsärenden.
Ta en kopp kaffe och sätt dig ner i 30 min för skumma igenom villkoren! Det är väldigt lättförstått och du gör dig själv en tjänst för framtiden.

Detsamma gäller din hemförsäkring. Jag själv använder Länsförsäkringar. Skulle säkerligen kunna byta till andra, som har andra fördelar, både ersättningsmässigt och kostnadsmässigt, men jag stannar kvar då jag vet EXAKT vad som gäller med försäkringen när jag är är ute på vift. Det är skönt.
Yes - så länge du uppnår kravet för punkt 1.2 i villkoren.
Jag har frågat, och Amex svarade att det gäller. Jag skulle dock inte lita blint på detta. Personligen ser jag till att välja ställen som accepterar amex för de stora kostnaderna på mina resor.
Jag erkänner har inte tidigare läst en rad i denna tråd, viste inte ens att den fans.
Har aldrig behövt utnyttja varken AMEX eller MasterCard försäkringar.
Vid årets BC besök i Barcelona som jag skulle ha flugit med SAS betald med AMEX och poäng, när jag skall ta mig till Arlanda Express klockan 04,00 på morgonen blir jag plötsligt väldigt dålig och inser att jag inte kan ta mig till BCN, kontaktar 1177 och de säger att jag skall ta mig till sjukhus omg.
Hamnar på sjukhuset 04,30 och läggs in på akuten omgående med EKG och dropp, klockan 05,45 ringer telefonen och det är SAS som undrar om jag har långt kvar till Gaten den skall precis stängas, säger att jag inte skall resa med dem idag!
Ligger och kommer på att jag skall boka av hotellen kommande nätter, första natten har jag en bokning som redan har passerat när man får boka av.
Blir inlagd i två dygn på sjukhuset
Jag har inte sparat på länge flygbokningar och hotellbokningar som man får på mail, dessa finns ju i respektive bolags appar och hemsidor
När jag har återhämtat mig efter någon vecka börjar jag tänka på det här med försäkringar.
Där börjar jag med MC och en hotell kostnad på ca 2400kr, när jag kommer fram till en person på MC säger han att jag skall kontakta deras försäkringbolag Moderna, han koppar mig dit och jag talar med en handläggare som informerad mig om försäkringsvillkoren att 75% av resan skall var betalt med MC om jag skall kunna göra en anmälan hos dem, jag säger att 100% av hotellet är betalt med MC, hon säger hur har du betalt flygbiljetten, informerar att det är med AMEX hur mycket kostade flygbiljetten, jag har inte en aning har inte börjat ta tag i det ännu , får till svar ta reda på det och om resan kostar mer än 75% av hela beloppet hotell och resa så är det AMEX jag skall kontakta!
Jag har levt i en helt fel kunskap jag trodde att det var 75% av biljettpriset var det AMEX och 75% av hotellet var det MC som gäller, men ack var jag har inbillat mig fel!
Jag frågade handläggaren om jag "bara" bokat ett hotell och kört bil, hon informera att jag skall kunna redovisa drivmedelskostnaderna och vilket kort det var betalda med, något helt nytt för mig, om det varit färjebiljett eller broavgift skulle även de redovisas vilket kort det hade betalas med.
Nu undrar jag om man reser med en kollega och hen betalar alla dessa kostnader, blir det samma som
@Tonton skriver som at bo gratis hos någon?
När man inte dyker upp på en flygning med SAS så försvinner bordning kortet i Appels plånbok och då hittar du inga uppgifter om bokningsnummer o.s.v.
Jag lyckades till slut hitta bokningsnummer kontaktar SAS och får ett kvitto där dt visar sig var en poängresa och jag har betalt 247kr i skatter
Kontaktar återigen Moderna och får en länk till Trygg Hansa för att fylla i om ersättning., där kommer det upp att de har långa handläggningstider förnärvarande och man skall inte kontakta dem utan de tar varje ärende tydligen i turordning!!!
VAD HAR JAG LÄRT MIG
Det jag
tror är inte alltid rätt!
Läs alla trådar och inlägg på BC!
Betala utlägg och kostnader med
samma kort!
Spar alla bokningar du får på mail!
Jag kommer att
säga upp AMEX, skall bara använda MasterCard! (LTD har även påverkat detta)