Senaste nytt

Amex reseförsäkring

mrestes

Medlem
@mrestes Tänk dock på att det är skillnad på att ha rätt och att rätt. SAS lär tvärvägra att boka om dig till annat bolag om det är >14 dagar till avgång.
Kan man då köpa biljetten själv och kräva ersättning via ARN? Finns det liknande fall där man har vunnit hos ARN?

Glöm frågan. Googlade lite och hittade en tråd, på denna site förstås, med svaret. Känner mig lite säkrare att boka resan nu.
 
Last edited:

intuition

Medlem
...

Jag överlever denna kostnad men är det någon som har erfarenhet av någon reseförsäkring som täckt en dylik situation?
Jag är inte hundra, men Revolut Ultra innehåller en försäkring för "trip/event cancellation for any reason".

We will reimburse you for your non-refundable event/trip payments, deposits, cancellation
fees and change fees (less any available refund) up to the maximum benefit shown in your
benefit schedule in chapter 1 Purpose of this insurance in the part "Insurance Benefits".

Vid en första anblick ser det ut som att ditt fall skulle täckas, men jag har inte alls nagelfarit reglerna. Bifogar dokument om du vill analysera de villkoren själv.
-- Tillägg: Nä, jag ser nu att alla claims ska göras minst 1 dag före resan/eventet för att försäkringen ska gälla, så det hade inte hjälpt i ditt fall

Jag tycker inte det är så orimligt faktiskt, och jag har aldrig sett en försäkring som täcker en situation som den du beskriver. Det skulle ju i princip innebära att någon genom att köpa försäkring medvetet alltid skulle boka icke flexibla biljetter. Om du tar exemplet att du har två separat flygbiljetter så är det ju en vanlig grej som varnas om på forumet att se till att ha väldigt god marginal, helst en natt emellan, för att undvika att man missar sitt andra flyg eftersom varken flygbolag eller försäkringsbolag täcker en sådan situation. Det är ju en beräknad risk som kan gå en av två vägar, antingen hinner du med eller så missar du.
Jag förstår inte varför det skulle vara orimligt med ett försäkringsskydd i detta fallet. Att man köper en icke flexibel resa påverkar överhuvudtaget inte risken försäkringsbolaget tar. Man försäkrar sig mot en risk, i det här fallet att en resa blir så försenad att man inte hinner med nästa. Risken att det inträffar påverkas inte av om nästa resa är ombokningsbar eller ej. Dessutom, risken att resa 1 blir försenad kan inte påverkas av försäkringstagaren, varken genom att vara försiktigt eller vårdslös.

Däremot påverkas ersättningsbart belopp, eftersom en icke ombokningsbar biljett skulle kunna betyda större skada. Så "risk" x "skada" är vad som styr priset och ersättningsnivåerna i försäkringen, men att en större skada skulle betyda att fallet inte är försäkringsbart köper jag inte.
 

Attachments

  • a7f5e53a-74d7-42df-92fb-8f287fd1c26f.pdf
    424,6 KB · Visningar: 57
Last edited:

Matore

Medlem
Funderar på att uppgradera till Elite och funderar lite på försäkringen vad som skiljer från Premium. Vi ska bila genom Europa med egen bil och bo på Airbnb etc, mestadels Spanien. Finns det någon större anledning att uppgradera då med tanke på just försäkringen? (Vet att den skiljer vad gäller hyrbil, bagageförsening etc, men vi åker ju på annat sätt...)
 
Funderar på att uppgradera till Elite och funderar lite på försäkringen vad som skiljer från Premium. Vi ska bila genom Europa med egen bil och bo på Airbnb etc, mestadels Spanien. Finns det någon större anledning att uppgradera då med tanke på just försäkringen? (Vet att den skiljer vad gäller hyrbil, bagageförsening etc, men vi åker ju på annat sätt...)
Elite har hyrbilsförsäkring, men tror inte det är extra på egen bil. Så tror om ni kör egen bil gäller det nog att ha bra annan försäkring.
 

mrestes

Medlem
Ställde frågan till Amex försäkringsbolag om hyrbil försäkring fungerar om man har betalat allt förutom deposition med Amex. Exempel du bokar och betalar med Amex med car rental.com men på plats tar uthyraren endast visa och mc för deposition och eventuella skador på bilen.

Fick positivt svar. Försäkringen gäller. Hur man betalar depositionen och eventuella skador har ingen påverkan på försäkringen.
 

Attachments

  • Screenshot_20240209_162147_com.google.android.gm_edit_7771365413917.jpg
    Screenshot_20240209_162147_com.google.android.gm_edit_7771365413917.jpg
    234,9 KB · Visningar: 60

pedantic

Medlem
Klurar på hur Amex Platinum Reseförsäkring funkar;
Avboka, skjuta upp och avbryta resa
Ersättning med upp till 50 000 kr för faktiska kostnader om han/hon avbokar, skjuter upp, ändrar eller avbryter sin resa på grund av sjukdom.
Gäller beloppet per person?

Tänkte att boka en längre resa för hela familjen (2 vuxna + 2 barn) i sommar, flyg och lägenhet via AirBnB landar på strax under 50 000 SEK per person och det vore ju trevligt om försäkringen ersätter hela beloppet om vi skulle ha otur och någon av oss blir sjuk. :eek:
 
Last edited:

mrestes

Medlem
Klurar på hur Amex Platinum Reseförsäkring funkar;

Gäller beloppet per person?

Tänkte att boka en längre resa för hela familjen (2 vuxna + 2 barn) i sommar, flyg och lägenhet via AirBnB landar på strax under 50 000 SEK per person och det vore ju trevligt om försäkringen ersätter hela beloppet om vi skulle ha otur och någon av oss blir sjuk. :eek:
Tycker det är svårt att tolka T&C. Skriv till dem och fråga. clp.se.reseforsakring@partners.axa är epost direkt till Axa. Då har du även svaret skriftligt i förväg.
 
Toppen