Senaste nytt

Amex reseförsäkring

Vilken mardröm :/
Skönt att höra att allt löste sig till slut!

Jag har också varit sugen på att byta till sejfa men tyvärr erbjuder dom inget för oss som bor i villa.

Hade du någon kontakt med Amex eller gick du direkt på sejfa? Tänker dom har ju sin doctor tjänst för Platinum.
Jag betalade resan med ett Elite-kort men jag sa upp det i slutet av förra året (för att eventuellt återvända 12 månader senare) så det var aldrig aktuellt att utforska den vägen i det här fallet.

Vi hyrde nyligen en Volvo XC90 T8 via Sixt i Porto och jag började fundera lite kring hyrbilsförsäkringar via kreditkort.

Jag har SAS EuroBonus Amex Elite, där hyrbilsförsäkringen verkar täcka skada/stöld upp till 750 000 SEK. I villkoren står:

“Den försäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor.”

När vi hämtade bilen sa Sixt att jag ansvarade upp till bilens värde (~140 000 EUR) och de erbjöd en extra försäkring för ca 30 EUR/dag som skulle minska ansvaret till 80 000 EUR.

Så jag blev lite nyfiken på hur andra resonerar kring detta.

• Tar ni alltid hyrfirmans extra försäkring på dyrare bilar?
  • Känner ni er trygga med Amex Elite-gränsen på 750 000 SEK?
  • Tänker ni att sannolikheten för totalstöld/totalförlust ändå är så låg att det inte är värt extra kostnad?
  • Någon som har erfarenhet av Centurion där det verkar saknas maxgräns?
Hade varit intressant att höra hur ni tänker kring risk vs kostnad här.

Vi hyrde nyligen en Volvo XC90 T8 via Sixt i Porto och jag började fundera lite kring hyrbilsförsäkringar via kreditkort.

Jag har SAS EuroBonus Amex Elite, där hyrbilsförsäkringen verkar täcka skada/stöld upp till 750 000 SEK. I villkoren står:

“Den försäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor.”

När vi hämtade bilen sa Sixt att jag ansvarade upp till bilens värde (~140 000 EUR) och de erbjöd en extra försäkring för ca 30 EUR/dag som skulle minska ansvaret till 80 000 EUR.

• Tänker ni att sannolikheten för totalstöld/totalförlust ändå är så låg att det inte är värt extra kostnad?

Jag tar i princip alltid försäkringen hos hyrbilsföretaget då jag varit med om parkeringsolycka tidigare och det var tyvärr smidigt. Behövde inte ligga ute med pengar, kontakta separat företag, fyllde i en skaderapport och skickade med polisanmälan - klart.

Jag kör uteslutande på det som finns på kortet. Låter ju lite udda att bilfirman värderar en XC90 till 140k€ (en helt ny med ultra paket går på rätt precis 1M SEK) så det känns som en upsell. Det är ju ytterst sällan man behöver ha hela bilens värde försäkrat också då det innebär att du i princip totalkvaddar den, då brukar också andra försäkringar spelar i.

Personligen har jag alltid nöjt mig med försäkringen på kortet, haft en repa på fälg vid något tillfälle som gått mycket smidigt att ersätta via deras försäkring.

Allt ovan är ju förstås villkorat på vilken miljö man överväger hyran i. Jag skulle t.ex. ALDRIG hyra bil i Indien (och skulle nog inte åka privat dit heller så det är jobbets försäkringsproblem ändå). Sydamerika? Hade nog helst kollat möjligheterna för privat transfer.

Last edited:
Toppen