Som jag sagt många gånger så gillar jag inte kravlösheten men trenden är ju tyvärr genomgående i hela det svenska samhället. Jag förstår det dock. T o m tunnelbanan imorse (Mariatorget) var tapetserad med Metal Plat reklam och jag tror Amex tjänar grovt på detta.
Visst så kostar vi frequent flyers mer än avgiften direkt men jag tror egentligen inte det heller totalt. Som reklampelare eller influencers om vi ska vara moderna i denna sak bjuder vi massor av vänner, släkt och kollegor till loungen varav vissa bevisligen skaffat kortet vet jag. Dessa utnyttjar knappt förmånerna och det kan gå månader och ibland år mellan varje besök i loungen.
...
Ingen status längre med kortet,
...
Det här med urvattningen av platinums status - där fattar jag inte strategin. Eller rättare sagt, det hänger inte riktigt ihop.
En av förmånerna är "exklusiva event till ett värde av x tusen kronor". Men när det dyker upp något som inte bara är förköp av biljetter till någon föreställning i Stockholm, så är det event i en prisklass som indikerar att de fortfarande ser platinum som något en bra bit över medelsvensson.
Fick i dag en injudan att få lov att äta höst-menyn på en restaurang före den är tillgänglig för allmänheten. Endast 1500 USD skulle jag behöva hosta upp för den förmånen... Javisst, exklusiv restaurang och ett heldagsevent och det kan ju säkert kosta en slant. Men om man nu satsar på en målgrupp med medelsvensson-lön så har man ju också en grupp med medelsvensson vanor.
Eller är tanken att folk som inte har råd ska känna att de har fått komma in i en grupp av viktiga människor och att det ska skapa lojalitet? Som att läsa vecko-tidningar - man kan låtsas att man känner de kungliga ungarna bara för att man ser lite bilder från deras fester.