Senaste nytt

Amex platinum hyrbilsförsäkring - Sixt

Oskih

Ny medlem
Hej,

Sitter för tillfället och planerar inför sommarens trip till västkusten och tänkte passa på och boka en hyrbil via Sixt. Är relativt ny då det kommer till Amex platinum och reseförsäkringen, men jag har förstått att den i princip borde täcka det mesta. I villkoren för reseförsäkringen noterar jag att det framgår att försäkringen endast träder i kraft ifall man kan avsäga sig andra eventuella försäkringar.

Hos Sixt noterar jag att det automatiskt i priset ingår en CTI Collection Theft Insurance som sänker självrisken till 9500 SEK. Det framgår dock att det vid upphämtningen går att avsäga sig denna försäkring också men då stiger självrisken rejält.

Är det någon som har koll på vad exakt som gäller här? Skulle ju inte vara så trevligt om något faktiskt händer och Amex vägrar ersätta.

Stort tack på förhand!

NB att Sixt är det mest skurkaktiga hyrbilsföretaget jag någonsin har haft kontakt med. De är experter på att hitta skador på bilen du aldrig hade hittat själv. Så jag hade föredragit att låta Amex platinum hade tagit smällen.

Det jag tror Amex försäkringsvillkor menar är att de enbart täcker den delen av kostnaderna som du inte har valt att täcka med försäkring som hyrbilsbolaget erbjudit. Detta innebär att Amex aldrig behöver täcka kostnader som täcks av annan försäkring som hyrbilsbolaget erbjudit - dvs, Amex försäkring har ingen överlappning med hyrbilsbolaget. Amex täcker alltså enbart det beloppet som du inte har annan täckning för - i regel är detta självrisken för hyrbilsbolagets försäkringar (vilket brukar vara allt mellan ca 10 ksek till 30 ksek). Jag ser ingen annan logisk förklaring till Amex villkor, men kanske någon annan har bättre koll?

Amex gör väl att du inte behöver den där snordyra super cover försäkringen utan att det räcker med en grundförsäkring

NB att Sixt är det mest skurkaktiga hyrbilsföretaget jag någonsin har haft kontakt med. De är experter på att hitta skador på bilen du aldrig hade hittat själv. Så jag hade föredragit att låta Amex platinum hade tagit smällen.

Har också hört det, fast om Sixt och massa andra bolag. Kompisen råkade ut för att de tittade under bilens front med en spegel och påstod att det fanns nya repor. Det vart dyrt...

Har konstigt nog inte råkat ut för en enda sån incident på +10 år och +150 hyror.

Brukar bara köra med grundskyddet och sen hålla tummarna att det går vägen. Har Amex eller Handelsbanken Platinum som back upp den vackra dag det skiter sig rejält.

Vad menar du då? Punka?
Det har täckts förut, är det nya bolaget som säger att det inte gör det?
Det bör täckas. Varken ordet punktering eller däck förekommer någonstans i försäkringsvillkoren för Platinumkortet.

Här är hela texten om hyrbil

FÖRSÄKRINGSSKYDD HYRBIL — STÖLD, SKADA OCH ANSVARFÖRSÄKRADS FÖRSÄKRINGSSKYDD1. De här Försäkringsskydd är tillämpliga endast för sådana tilläggsförsäkringar som enligt biluthyrningsföretagets bestämmelserär möjliga att avböja.2. De här Försäkringsskydd är tillämpliga under en resa (se definition för ”Resa” på sidan 3) för alla förare, upp till maximalt 5 stycken,som namnges i hyresavtalet. Kostnader för hyrbil måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng.3. Om försäkrads hyrfordon blir stulet eller skadas betalar försäkringsgivaren alla belopp den försäkrade ansvarar för underhyresavtalet, inklusive självrisk. Detta är tillämpligt oavsett om den försäkrade är ansvarig för händelsen eller inte. Denförsäkrade får inte mer än värdet av hyrfordonet upp till 750 000 svenska kronor i samband med en olycka eller annan incident.4. Efter en olycka där den försäkrades hyrfordon är inblandat utser försäkringsgivaren en advokat som kontrollerar och ansvararför det rättsliga förfarandet.5. Om den försäkrade befinns vara juridiskt ansvarig för att ha skadat någon annan eller för att ha skadat annans egendom betalar försäkringsgivaren ersättning för därmed sammanhängande kostnader samt juridiska omkostnader upp till 7 500 000 kronor(eller 1 000 000 USD i USA) som uppstår direkt eller indirekt på grund av en och samma orsak.6. Med den här Försäkringsskydd behöver den försäkrade inte teckna kompletterande eller extra försäkring från uthyrningsföretagetsåvida täckning för ett högre belopp inte anses nödvändigt.Försäkringsskydd ersätter följande moment: Vagnskada (Collision Damage Waiver-CDW)Förlust (Loss Damage Waiver-LDW)Upphävande/minskning av självrisk (Removal/reduction of excess-Super CDW/LDW)Stöldskydd (Theft Protection-TP)Utökad ansvarsförsäkring (Top Up/Supplemental Liability-SLI)Personskada (Personal Accident-PA, se sidan 13)UNDANTAGALLMÄNNA UNDANTAG ÄR TILLÄMPLIGA FÖR SAMTLIGA FÖRSÄKRINGSSKYDD I GRUPPRESEFÖRSÄKRING. SE SIDAN 10.SÄRSKILDA UNDANTAG FÖR FÖRSÄKRINGSSKYDD HYRBIL — STÖLD, SKADA OCH ANSVAR — ÄR FÖLJANDE.1. Försäkringsgivaren betalar endast utöver de eventuella försäkringar som ingår i hyresavtalet.2. Anmälan mot den försäkrade, av den försäkrades nära släkt, eller eventuella kortmedlemmar på Platinum Card-kontot och deras närasläkt, eller eventuella passagerare eller personer som arbetar för den försäkrade.3. Anmälan som görs av den försäkrade, mot den försäkrades nära släkt, eller eventuella andra kortmedlemmar på Platinum Card-kontot ochderas nära släkt, eventuella passagerare eller personer som arbetar för den försäkrade.4. Användning av hyresfordonet utanför de villkor som står angivna i hyresavtalet.5. Mopeder och motorcyklar, kommersiella fordon, lastbilar, husbilar och fordon som är godkända för användning på väg, vilket omfattar,men är inte begränsat till, släp eller husvagnar.6. Fordon som används vid sidan av vägen (offroad), i eller under träning inför racingtävlingar, försökslopp, rallyn eller hastighetstestning.7. Eventuella böter och skadestånd.8. Alla kostnader där den försäkrade erkänner ansvar, förhandlar, utställer löften eller kommer överens om förlikning utan försäkringsgivarens skriftliga medgivande.

Toppen