Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Det är nog mycket troligt.

Däremot -- vad är resebyråns försvar för att inte betala tillbaka? Hur ser deras villkor ut?
Deras villkor säger:
"Om en Tjänsteleverantör inte kan tillhandahålla Resetjänsten av någon anledning, inklusive då en Tjänsteleverantör går i konkurs, kan Vi bara agera som förmedlare och återbetala betalningar som Vi erhållit i retur från den aktuella Tjänsteleverantören."

Det komiska är att jag fått reklam för att lägga till hyrbil till min resa nu efter konkursen. Och därmed blir det ju en paketresa. Fast lär ju inte godkännas...

Jag köpte en Air Berlin-biljett hos Expedia med Coop MedMera Mer Mastercard. När de hade konkat fick jag pengarna tillbaka av MedMera Bank, trots att biljetten var köpt hos Expedia.

Jag köpte en Air Berlin-biljett hos Expedia med Coop MedMera Mer Mastercard. När de hade konkat fick jag pengarna tillbaka av MedMera Bank, trots att biljetten var köpt hos Expedia.
De nekade inte alls utan bara betalade ut? Så Amex har sämre villkor än Mastercard, eller har jag bara haft otur hittills? Har du möjlighet att skickade vidare något jag kan visa för Amex, eller blir det svårt? Vet inte riktigt vad jag ska göra...

Du måste ha fått en dålig handläggare. Prova igen... det är som sagt reglerat i lag...
Alright, väntar på svar på mitt mail och sen ringer jag in... :)

Ringde för övrigt in denna gången med men de ville ha kompletteringar via mail. De sa då att de skulle reservera summan på mitt kort, lät inte alls som att det skulle bli ett problem...

Ja Expedia har inget ansvar vid en konkurs om du enbart köpt flyget. Därför täcks det av kreditkortet. Hade du däremot köpt något mer resetjönst av expedia hade du kunnat söka ersättning från deras resegaranti hos kammarkollegiet, enligt Paketreselagen. I det fallet hade MedMera Bank inte behövt ersätta dig.

De nekade inte alls utan bara betalade ut?
Först när jag kontaktade MedMera Bank så hänvisade de till deras försäkringsbolag. Jag påpekade att det var konstigt då det handlar om en lag och inte en försäkring, men handläggaren var envis. Jag kontaktade då deras försäkringsbolag som mycket riktigt sa att konkurs inte täcktes av deras försäkring. Jag fick då kontakta MedMera Bank igen och åter igen blev jag hänvisad till försäkringsbolaget. Då bad jag handläggaren att läsa på om konsumentkreditlagen och några dagar senare hörde hon av sig och bad om ursäkt för att hon hade gett mig fel information. Jag fick då skicka in ett claim och sedan hände ingenting under en lång tid och när jag frågade efter några månader var pengarna blev av så sa de att de redan hade krediterat dem. Då svarade jag att jag inte kunde se den krediteringen och då undersökte de saken och dagen efter kom pengarna in. Jag tror att det tog så lång tid pga bristande rutiner, de ifrågasatte aldrig att jag var berättigad till ersättning när jag väl kom i kontakt med rätt avdelning (dvs ej försäkringsavdelningen).

Amex hantering av Sterlingskonkurs:

"
American Express:
Lynelle Thelander på kreditkortsföretaget American Express säger att alla privatpersoner som köpt en resa med sitt kreditkort får pengarna tillbaka:

– Eftersom du inte fått varan, resan, på gund av konkursen behöver du inte betala för den. Våra kunder får pengarna tillbaka om de kan styrka att de köpt resan med biljetter eller andra handlingar. Vi har reklamtionsblanketter som de får fylla i, säger Lynelle Thelander.

För de kreditkortkunder som köpt resan i tjänsten kan American Express dock inte garantera pengarna tillbaka.

– Vår målsättning är att ersätta alla som köpt resan med kortet, men vi kan inte garantera att man får en ersättning. Men vi uppmanar även dessa kunder att kontakta oss direkt eller via sitt företag för att göra en reklamation, säger Lynelle Thelander.
"

Sterling i konkurs – så får du pengarna tillbaka

Amex hantering av Sterlingskonkurs:

"
American Express:
Lynelle Thelander på kreditkortsföretaget American Express säger att alla privatpersoner som köpt en resa med sitt kreditkort får pengarna tillbaka:

– Eftersom du inte fått varan, resan, på gund av konkursen behöver du inte betala för den. Våra kunder får pengarna tillbaka om de kan styrka att de köpt resan med biljetter eller andra handlingar. Vi har reklamtionsblanketter som de får fylla i, säger Lynelle Thelander.

För de kreditkortkunder som köpt resan i tjänsten kan American Express dock inte garantera pengarna tillbaka.

– Vår målsättning är att ersätta alla som köpt resan med kortet, men vi kan inte garantera att man får en ersättning. Men vi uppmanar även dessa kunder att kontakta oss direkt eller via sitt företag för att göra en reklamation, säger Lynelle Thelander.
"

Sterling i konkurs – så får du pengarna tillbaka
Tack så mycket! Låter ju verkligen lovande även om de naturligtvis fortfarande (felaktigt?) kan hävda att det bara gäller när man beställt direkt från flygbolaget ändå.

Toppen