Senaste nytt

Amex - MR poäng. Vad har ni för tips och råd?

hej slipsknut,
ser att du stod för samma "dilemma" med samma okunskap som jag. (och likväl som du tackar denna tråd för alla snabba tips och vänliga tonfall!)

hur gjorde du tillslut? bra val?

jag undrar nu istället om jag kan ansöka om både platinum och elite (istället för SAS Mastercard) i denna värvningskampanj.... och innan den 14/3 få 250 000 mr poäng (för platinum) (som mattias holmen vart vänlig att informera om) och sedan även få 22 500 i värvningsbonus på elite kortet. sen bara behålla elite. eller båda om jag inser att det är mkt förmåner med båda... och ta beslut månad till månad om det är värt det. för enligt mig (vet att detta är ao men eftersom ngn nämnde en årsavgift på amex kortet och inte månadsavgift) så framgår det från amex sida att det är månadsavgift en betalar. så jag har förstått det som att en kan säga upp det när som helst och därmed inte betala hela årsavgiften. stämmer inte det?

och sedan undrar jag om den här vochern för 50% rabatten på poängresor. kommer den så fort en spenderat 150 000 kr på lite kortet eller kommer den vid ens ansökans årsskifte? (om jag exempelvis inte trivs med kortet efter 8 månader men spenderat låt oss säga 200 000 kr)

dunder tacksam för uppföljning då jag hoppas detta ligger i rätt eller iaf nära tråd till mina funderingar.

mvh

hej slipsknut,
ser att du stod för samma "dilemma" med samma okunskap som jag. (och likväl som du tackar denna tråd för alla snabba tips och vänliga tonfall!)

jag undrar nu istället om jag kan ansöka om både platinum och elite (istället för SAS Mastercard) i denna värvningskampanj.... och innan den 14/3 få 250 000 mr poäng (för platinum) (som mattias holmen vart vänlig att informera om) och sedan även få 22 500 i värvningsbonus på elite kortet. sen bara behålla elite. eller båda om jag inser att det är mkt förmåner med båda... och ta beslut månad till månad om det är värt det. för enligt mig (vet att detta är ao men eftersom ngn nämnde en årsavgift på amex kortet och inte månadsavgift) så framgår det från amex sida att det är månadsavgift en betalar. så jag har förstått det som att en kan säga upp det när som helst och därmed inte betala hela årsavgiften. stämmer inte det?

och sedan undrar jag om den här vochern för 50% rabatten på poängresor. kommer den så fort en spenderat 150 000 kr på lite kortet eller kommer den vid ens ansökans årsskifte? (om jag exempelvis inte trivs med kortet efter 8 månader men spenderat låt oss säga 200 000 kr)

dunder tacksam för uppföljning då jag hoppas detta ligger i rätt eller iaf nära tråd till mina funderingar.

mvh
Det är månadsavgift nu för tiden, i alla fall på Platinum och Elite, inte helt säker på dom andra korten. Tidigare, med årsavgift på korten, så kunde man fortfarande säga upp kortet utan att betala hela året eftersom den outnyttjade delen av årsavgiften betalas tillbaka.

Då det gäller vouchern så får man den inom några dagar efter att man spenderat 150.000 kr, man får även behålla vouchern om kortet sägs upp innan man hunnit använt den.

Och ja, det går utmärkt att få bonus både för Platinum och Elite :)

Jag betalar fortsatt årsavgift på mitt Platinum. Är inte detta valfritt? Jag är annars i valet och kvalet varje dag nu iom kampanjen om jag ska byta till nya Platinum. Det lockar mer och mer då jag kommer vilja använda metall snart och i utlandet ger ju nya bra med poäng. :)

Jag betalar fortsatt årsavgift på mitt Platinum. Är inte detta valfritt? Jag är annars i valet och kvalet varje dag nu iom kampanjen om jag ska byta till nya Platinum. Det lockar mer och mer då jag kommer vilja använda metall snart och i utlandet ger ju nya bra med poäng. :)

Om det finns en önskan om att bli debiterad årsvis så är det bara ett telefonsamtal bort?
Jag är inne på samma linje att skaffa Platinum, har inte riktigt bestämt mig än men ett metallkort kan ju inte vara fel :)

ag betalar fortsatt årsavgift på mitt Platinum. Är inte detta valfritt?
Helt korrekt, senast jag sökte nytt kort så fick man välja mellan år/månad vid ansökan. Mitt svar syftade på att det numera är möjligt med månadsavgift. Och som nämns ovan kan helt säkert Amex eminenta kundtjänst enkelt ändra betalningsfrekvens med ett snabbt samtal :)

Så med andra ord. Blir jag värvad och godkänd till nya idag dras årsavgift på 6000sek 05.06.19. Perfekt före prishöjningen. Det gamla sägs sedan upp nu i mars och min miljon MR jag har kvar förs automatiskt över till nya PLAT och ca 4000sek återbetalas. Korrekt uppfattat?

Så med andra ord. Blir jag värvad och godkänd till nya idag dras årsavgift på 6000sek 05.06.19. Perfekt före prishöjningen. Det gamla sägs sedan upp nu i mars och min miljon MR jag har kvar förs automatiskt över till nya PLAT och ca 4000sek återbetalas. Korrekt uppfattat?
Exakt så så skulle jag säga att det blir, förutsatt att du anger det kort du har nu i samband med ansökan av nytt.
Jag gjorde exakt samma sak då kredit Platinum kom förra året och fick 3 månader till avgiftsfritt i samband med bytet, plus att (förstås) mina MR flyttades till nya kortet.

• Gilla
Reactions: M.K
hej slipsknut,

mvh

Hej!

Jag valde nu att flytta över alla MR poäng till Eurobonus.
Dels ska jag nyttja dessa till uppgradering på SAS snart men kommer också avsluta Platinum och enbart köra på Elite.
Det grundar sig i att alla events man blir bjuden på är fullbokade innan man ens fått erbjudandet och jag reser enbart privat och inte i tjänst så nyttjar inte förmånerna på Arlanda tex fullt ut.
Däremot tänker jag att jag samlar på mig Elite och nyttjar 2-4-1 med familj när det väl är dags att resa och då de gäller i 5 år så hinner man samla på sig en ordentlig summa EB poäng.
Tex 300' MR poäng ger en ingenting men 25´hjälpen en med kanske en enkelresa inom Europa.

Men reser du väldigt mkt är ju Platinum också ett väldigt bra kort med förmåner och försäkringar.
Kommer det i metall till Sverige kanske man återgår :D

Hoppas det löser sig fint för dig!

Toppen