Senaste nytt

Amex & Mastercard

Om han redan har ett Classic kanske han kan testa bli värvad? Har ju sett vissa som fått bonus för Premium -> Elite.

Hej, lånar tråden lite!

LIte samma sits, tänkte börja min Eurobonus karriär nu
Har precis skaffat ett MC Premium som var rätt förmånligt nu med dubbel poäng i sommar tex.
Utöver detta fixat nytt avtal hos Fortum på el och får 6k poäng där direkt samt 250 i månaden.

Men nu blir man ju sugen på ett Amex också och använda det primärt och då bara använda MC en gång i månaden för att få 1k poäng per månad.

Vad har ni för upplägg?

Min spending per år uppskattar jag till runt 100-150k, lite beroende på vad jag gör men troligen kommer den bara öka framöver.
Som sagt nu har jag bara ett MC premium kort, är Amex värt det? :)
TacK!

Hej, lånar tråden lite!

Har precis skaffat ett MC Premium som var rätt förmånligt nu med dubbel poäng i sommar tex.
Utöver detta fixat nytt avtal hos Fortum på el och får 6k poäng där direkt samt 250 i månaden.

Men nu blir man ju sugen på ett Amex också och använda det primärt och då bara använda MC en gång i månaden för att få 1k poäng per månad.

Vad har ni för upplägg?

Min spending per år uppskattar jag till runt 100-150k, lite beroende på vad jag gör men troligen kommer den bara öka framöver.
TacK!
Skulle absolut säga att ett Amex-kort är värt att skaffa om man spenderar 150K på kortet. Då får man ju 2-4-1-vouchern som du kan använda även med Star Alliance-bolag. Dessutom är reglerna just nu mycket flexibla vilket öppnar upp för spännande rutter i First ;)

Tänk på att bli värvad om du skulle skaffa Amex för då får du lite fler poäng i sign up-bonus.

Hej, lånar tråden lite!

Vad har ni för upplägg?

TacK!

Som du mycket riktigt noterat själv så är det Mastercard som är det bästa kortet denna sommaren för ren poängintjäning. Därefter hade jag funderat på att skaffa ett Amexkort som komplement. Jagar du baspoäng så borde du definitivt kika över Amex Elite som ger 20 000 baspoäng i en klump, kort efter att du blivit godkänd. Hade jag varit dig, som står i starten av din Eurobonuskarriär som du sade, då hade jag sett till att ansöka om Amex Elite ca 30-45 dagar in i ditt nya Eurobonus-intjäningsår. För att sedan varje år få baspoängen insatta så tidigt som möjligt under intjäningsåret.

Jag kör själv båda ovanstående korten men nu i sommar går onekligen Mastercard före just på grund av den högre poängintjäningen.

Har du någon resa på gång med SAS hade jag definitivt kikat på att boka och betala den nu med just Mastercard för att få 2x25 = 50 poäng per 100kr spenderat på sas.se. Jag hade också kikat runt lite i SAS onlineshop om där fanns något som du ändå skulle köpa, exempelvis från Dustin, Apple, Microsoft eller något av alla de andra bolagen där. Då får du först poäng från shoppen, för själva köpet och dels dubbla poäng från Mastercard för själva betalningen. Kan bli ganska bra med poäng.

Du kan ju också passa på att ladda upp med Flygbussbiljetter, ett 10-kort i Flygbuss-appen kostar 945:- (Arlanda-Stockholm) och ger till att börja med en poäng per krona från Flygbussarna och ytterligare nästan 284 poäng från Mastercard för betalningen. Du kan också prova att betala gymkortet för hela året, Viaplay, Spotify och köpa ett eller flera månadskort på SL (de aktiveras först vid första resan) om du nu har lite pengar över och känner att du behöver "aktivera" din spendering och få in lite snabba Eurobonuspoäng.

Att bjuda hem mäklaren Bjurfors för en lägenhetsvärdering är ju också det en fin snabbstart med tämligen lättförtjänta poäng.

Lycka till!

Hej, lånar tråden lite!

Vad har ni för upplägg?

TacK!

Vad vill du uppnå, bonusresor, status eller både och?
Hur mkt flyger du, dvs hur mkt poäng får du genom att flyga?
Vill du flyga ekonomi, business eller first?

Det fina med Amex är ju 2-4-1(50%) rabatt på bonusresor med SAS och Star Alliance(gäller ej Amex Basic). Om du reser själv så är min rekommendation att du samlar på dig minst 70k eurobonuspoäng(räcker till ToR-resa i business nästan överallt, ej Australien, Oceanien och Hawaii). Är ni två som reser bör ni samla ihop 140k eurobonuspoäng. Om det viktigaste är bonusresor behöver du inte betala för Amex Premium/Elite förrän du börjar få tillräckligt med poäng för att verkligen utnyttja din 2-4-1. Har du endast en spend på 150k kronor räcker det med ett Amex Premium.
Är status(tillgång till lounger, högre prio vid strul osv det viktiga) då är Amex Elite definitivt värt att titta på. Med MC Premium och Amex Elite får du ju ihop totalt 32k baspoäng(45k baspoäng behövs för att bli Guld hos SAS).
Tänk på att det är fördelaktigt att bli värvad till Amex oavsett Premium/Elite.
Lycka till!

Toppen