Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Ny telefon och "registreringen" av accesskort har stått still i fem dagar nu. Såhär var det förra gången jag bytte också, då tog det supporten några dagar till innan de lyckades fixa det.

Nu hörde jag av mig på chatten igen och de hade ingen aning om vad jag frågade efter och försäkrade mig att kortet var aktiverat och att jag kunde "betala med det som vanligt". Tydligen var jag inte tydlig nog när jag nämnde, accesskort för pontus centurion lounge i experiencesappen.

Efter en timme fram och tillbaka så har de nu eskalerat mitt case och jag ska kolla igen efter 5-7 dagar. Har ingenting emot teknik men det är ju kul om det fungerar också.

Är det någon som varit där senaste veckan och blivit insläppt utan accesskortet?
Samma sak för mig. Hade fungerande accesskort men nu hade det fallit bort. Gick ej att regga sig i appen, fick massa felmeddelanden. Chattade och supporten löste felet efter ett par dagar. Efter många om och men kom jag in i loungen, de skrev ner mitt kortnnummer på någon manuell lista, men det var på gränsen att jag fick komma in.
 

Jannes

Medlem

Allmänt: Ombyggnation för AMEX nya lounge​

2024-01-01 - 2024-04-01 Pågående

Vad händer eller vad ska göras?​

Ombyggnation av befintlig yta till AMEX ny lounge.
Rivning av gamla ytskikt.
Ny rumslayout som påverkar installationer samt befintlig planlösning med nya golv, väggar, undertak, arrangeer m.m.
Arbete sker endast lokalt inom ytan.

https://www.swedavia.net/airport/ar...n/Sidor/ombyggnation-for-amex-nya-lounge.aspx

Vet inte om detta är något nytt, men här verkar i alla fall finnas ett slutdatum på ombyggnation av AMEX loungen, dvs första april.
Men kan ju såklart dröja ytterligare för att inreda etc.
 

guwonder

Medlem
Interesting that the Amex ARN lounge now has a maximum one visit per day limit. Seems like maybe Amex or the lounge operator didn’t really like some people coming by for breakfast and then showing up again for early dinner.

I am curious if the limit should operate as maximum one visit per day per Amex card number granting lounge access rather than as a strict one visit per day per person limit. [Thinking of those who have a personal Amex Plat/Centurion card + a business Amex Plat/Centurion card.]
 

Thornado

Medlem
Interesting that the Amex ARN lounge now has a maximum one visit per day limit. Seems like maybe Amex or the lounge operator didn’t really like some people coming by for breakfast and then showing up again for early dinner.

Intressant, och inte på ett positivt sätt. Man undrar ju om det verkligen är så jättestor del av gästerna som besöker loungen flera gånger att det faktiskt blir en påtaglig kostnadsbesparing detta.
Det har absolut hänt några enstaka gånger att jag kommit tidigt till flygplatsen, gått dit och ätit, sen tillbringat några timmar i SAS-loungen och till slut gjort ett till besök hos Amex innan avgång, men har svårt att se att detta är särskilt vanligt. Mest störande måste det ju vara för de som t.ex. bor i Luleå och nu och då har möten över dagen på andra ställen än Stockholm (dvs har transfer på ARN både på ut- och hemresa). Här är det ju olika resor man är på Arlanda för, men de råkar vara på samma dag.
 

guwonder

Medlem
That too.

I was thinking of people who start the morning trip at ARN, go to GOT — or elsewhere west — and then come back to ARN so as to make an evening connection out of ARN that maybe allows for some time to use the Amex lounge in the late afternoon/or early evening too before it closes. But maybe the greater annoyance for Amex and lounge operator has been doing as I too have done: someone stopping in to eat first at the Amex pop-up, go meet up with others at the SAS lounge and then go back to the Amex pop-up. [FWIW, I did this mostly before the pop-up at ARN.] Whatever the motivation for the change, the change was done for some reason and is going to be an inconvenience or even surprise for some Amex customers.
 
Jag misstänker ändringen snarare är för man inte ska släppa in bekanta. Precis som boardingkortet skriker nej om man skannar det en extra gång till SAS loungen.

Man vill göra det enkelt och inte hålla på att knyta entrén till boardingkortet här eftersom man redan har QR-kod-grejen i appen.

Men visst, man hade kunnat göra om så QR-koden begränsas i ett par timmar efter att den har scannats första gången istället för att säga att hela dagen är förbrukad.
 

Highbury

Medlem
Kan det inte ha med försöka begränsa antalet besökare i loungerna för att minska trängseln? Det verka ju vara ett internationellt problem om man följer brittiska och amerikanske resesidor. I USA så har de stora kreditkortsaktörerna stramat åt möjligheten till gäster på korten genom att sätta en viss spend på kortet eller ta bort gästningsmöjligheterna helt.
 

bvs

Medlem
Kan det inte ha med försöka begränsa antalet besökare i loungerna för att minska trängseln? Det verka ju vara ett internationellt problem om man följer brittiska och amerikanske resesidor. I USA så har de stora kreditkortsaktörerna stramat åt möjligheten till gäster på korten genom att sätta en viss spend på kortet eller ta bort gästningsmöjligheterna helt.

Brukar det någonsin vara fullt i Platinumdelen? På Centurionsidan har jag nog sett max tio pers samtidigt och då var fyra av dem vår familj :)
 

guwonder

Medlem
At the pop-up, I’ve never seen it completely full in the general area for Platinums.

Back when it was the Pontus in the Air upstairs lounge — and not the pop-up lounge — Platinums would sometimes face it being almost completely full. But I was personally never told it’s full for now and wait or come back a bit later when using the Platinum card.
 
Toppen