Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Swedavia har kickback på intäkterna som hyresgästerna/entreprenörer erhåller på flygplatserna i Sverige. Detta förfarande är vanligt på ex. köpcentrum mm. Kan vara en anledning att kontraktet måste ändras.
Ja, omsättningsbaserad hyra är vanligt i köpcentrum och liknande lokaler. Just för att man lever gott på delade tjänster såsom parkering, kundflöden, gemensam reklam osv.

Kan mycket väl tänka mig att omsättningen räknat per kvm har gått ned när större delen av restaurangen blivit lounge. Omsättningen per passagerare kan samtidigt mycket väl ha gått upp, vilket då gynnat Pontus men inte Swedavia.

Har det framkommit hur mycket Pontus får i ersättning från AMEX per besökare från de olika typerna av korten.

Nu finns det ingen årsredovisning för 2021 men under det tuffa 2020 gick bolaget back med över 1 miljon back, eventuella statliga bidrag både till personal och bolaget har nog gjort att förlusten skulle ha varit större.
Pontus Frithiof at the Airport AB - Företagsinformation

Personligen tror jag att det är många saker som inte visas i ljust när Swedavia och Pontus går skilda vägar i detta avtal.

Har lite svårt att förstå de som tycker att loungen var särskilt bra. Tråkigt att de stänger men ingen katastrof. Jag tycker det har blivit sämre och sämre, maten har kanske varit bättre än det O’Learys serverar men det är ju också svårt att vara sämre än det. Visst är det väl bättre än annat på Arlanda men om man tycker att maten är särskilt bra så undrar jag lite var man äter annars.

Servicen har under och efter pandemin genomgående varit riktigt dålig, till viss del förstår jag personalbristen men har även varit totalt ointresse vid flera tillfällen då det varit relat tomt.

De hade visserligen tidigare bra vinlista men även det har nästintill blivit ett skämt. Senaste gångerna så har första 3-4 försöken att beställa något möts med besked att det är slut.

Får se vad som kommer sen men krävs inte så mycket för att vara lika bra/dålig som Pontus.
Håller med. Kvaliteten och servicenivån har tyvärr dalat rejält sedan 2017-2018... Trist den stänger dock. Men får hoppas på något bättre :)

Last edited:
Avsmakningsmeny ;)
20220528_151601.jpg
20220528_151604.jpg
20220528_151609.jpg
20220528_151613.jpg

Flyger 22:30 imorgon.

Någon som vet hur länge Pontus är öppet? Eller ska man förpassas till SAS-loungen och dricka en massa Hallands fläder-shots?
Får bli flädern... Är där nu och frågade, sista beställning 1930.
För övrigt så var det inte kockens stoltaste arbetsdag.... Det var riktigt dåligt.... Biff Lindström hade utgått...
Och visitor badge på personalen....

Attachments

• IMG20220530163446.jpg
    IMG20220530163446.jpg
    44,3 KB · Visningar: 469
Toppen