Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Tror man bör vara försiktig med att extrapolera situationen före pandemin till den i nutiden. Tills dess att övriga lounger öppnar upp får vi nog dessvärre finna oss i denna situation.

Det ska man vara. Men i det här fallet tror jag knappt man behöver extrapolera. Innan pandemin var det långa köer, knökfullt och personalbrist. Efter pandemin långa köer, knökfullt och personalbrist. Enda skillnaden är att man nu skyller på pandemin, medan man innan pandemin skyllde på något annat. Som sagt, det är bara att läsa bakåt i tråden några år, så ser man att problemet troligen inte är pandemin, utan att man har styrning på verksamheten på ett sätt som gör kunderna tillfredsställda.

Korta öppettider och sånt kan man däremot såklart skylla på pandemin. Men inte tillkortakommanden i service eller att det står berg med disk kvar på borden - så har det "alltid" varit. Men däremot är det såklart så att det är lätt att skylla alllt på pandemin.

Lördagkvällar i ren allmänhet har historisk sätt varit den lugnaste kvällen i veckan för flygplatser och det är inte ovanligt att faciliteter stänger innan sista avgång.

Ett exempel jag har sätt är United Polaris ORD som stänger 30-45min innan sista Unitedavgångar till Europa och åker man Lufthansas senaste FRA-kärra är man rökt.

”Supply and demand” i kombination med OB gör det kostsamt att hålla öppet.
När jag jobbade på Gardermoen i Norge så var lördagen extremt mycket lugnare än övriga dagar.
Gick på nattskiftet kl 18 var det bara ett fåtal flyg kvar och oftast några Non-Schengenflyg, dvs väldigt lite folk i terminalen

När jag gick av skiftet 07.30 en söndag morgon var det fullsmokat istället.

Vad du begriper och inte begriper kan vi lämna därhän men att man inte kollat öppettiderna är enbart eget slarv. Det bevisas igen och igen att man inte kan gå runt och ”tro”. Det tar några sekunder att slå upp öppettiderna, det tar längre tid att författa ett inlägg på BC. Klarar man det ena…

Att ingen lounge var öppen visar bara hur rätt beslutet att hålla stängt var. Det har alltid stängt tidigare på lördagar. En sen lördagskväll på Arlanda är det nästan helt dött, så har det varit under i alla fall de senaste 18 åren som jag haft Arlanda som min hemmaflygplats. Var istället glad att det finns lounge överhuvudtaget, i Göteborg är SAS loungen helt stängd, alla dagar och alla tider, lördag eller ej.

Att jag slarvade och inte kollade upp tiderna var mitt fel. Ingen har sagt något om det.

Att Arlanda är nästan dött på lördagar, du skriver ett påstående som tyder på dött = tomt sen lägger du till nästan för att skapa mening till ditt argument. Funkar inte så. Sen att jag kan nog uppskatta cirka 1000 personer sens jag kom in till Arlanda är långt ifrån dött eller enligt dig "nästan dött"

Att jag sak vara glad, det är en annan sak som inte hör hemma i denna diskussion. Men jag håller inte med dig. Jag är en betalande kund/gäst vi ska inte alltid acceptera allt. Vi lever i en kapitalistisk värld. Kunden/gästen har rättigheter men även skyldigheter.

Jag vill inte sitta här och argumentera. Blev bara besviken på helheten.

Lördagkvällar i ren allmänhet har historisk sätt varit den lugnaste kvällen i veckan för flygplatser och det är inte ovanligt att faciliteter stänger innan sista avgång.

Ett exempel jag har sätt är United Polaris ORD som stänger 30-45min innan sista Unitedavgångar till Europa och åker man Lufthansas senaste FRA-kärra är man rökt.

”Supply and demand” i kombination med OB gör det kostsamt att hålla öppet.

Tack för din fina förklaring. I min värld handlar inte om vad du säger utan hur du säger.

Det ska man vara. Men i det här fallet tror jag knappt man behöver extrapolera. Innan pandemin var det långa köer, knökfullt och personalbrist. Efter pandemin långa köer, knökfullt och personalbrist. Enda skillnaden är att man nu skyller på pandemin, medan man innan pandemin skyllde på något annat. Som sagt, det är bara att läsa bakåt i tråden några år, så ser man att problemet troligen inte är pandemin, utan att man har styrning på verksamheten på ett sätt som gör kunderna tillfredsställda.

Korta öppettider och sånt kan man däremot såklart skylla på pandemin. Men inte tillkortakommanden i service eller att det står berg med disk kvar på borden - så har det "alltid" varit. Men däremot är det såklart så att det är lätt att skylla alllt på pandemin.

Instämmer. Jag betalar hellre mer i avgifter för att få en bra produkt än tvärtom. Känns som alla har alla kort. Eller ska kanske man ska bara satsa på amx centurion. Är det samma regler för platinum och centurion, gällande Pontus?

Instämmer. Jag betalar hellre mer i avgifter för att få en bra produkt än tvärtom. Känns som alla har alla kort. Eller ska kanske man ska bara satsa på amx centurion. Är det samma regler för platinum och centurion, gällande Pontus?
Nej, man kommer in i två olika delar av loungen och har tillgång till olika saker i menyn. Men öppettider är samma oavsett kort.

5 min väntan nu kl 6.
[...]
Vi 3 i kön fick superservice och frukost serverad på under 1 minut. Kanske 5 gäster totalt i loungen. 2 som jobbar.
Vid 8-tiden var det den värsta kö jag sett på denna lounge. Ett sällskap vände.
Pratade lite med en i personalen som gjorde ett kanonjobb. Han beklagade verkligen att de var så få. 2 som jobbar, gäster i restaurang och loungen (loungerna).

Inte speciellt förvånad över detta.
Tänk såhär, P har en bra deal med Amex, han cashar in ändå. När ni klagar, är det då till Amex eller Pontus? Pontus fakturerar ju ändå till Amex och får sina pengar.
Var väl någon viktigpetter här inne som "talat" med någon på plats angående service. Ärligt tror jag dom skiter totalt i det, så länge man inte klagar till Amex så har Pontus sitt på det torra. Dom blippar folk, skickar faktura till amex som betalar.
@Senator nu är jag lite osäker, men tror Pontus personal på Arlanda går under HRF så OB är typ 25kr / h så det är inte där "kostnaden" ligger.

Toppen