Senaste nytt

Amex gold / sas amex prem / SAS MC kombo

Oscar1155

Medlem
Hej!
Behöver lite råd och då vändar man sig alltid hit för svar :)
Sitter idag på ett SAS mastercard premium som jag använder dagligen för Eurobonus poäng.
Nu är dock fallet att min sambo flyttat till USA för jobb och jag kommer åka dit varannan månad ungefär.
Vi kommer även göra lite inrikes resor i USA med flyg då under 2024.

Tänkte försökte maxa detta genom smart val av kort.
Tänkte jag sänker mitt MC premium till vanligt sas MC kort för att ha lägre kostnad för det för det kommer bli som ett backup kort ifall amex inte accepteras.
Skaffa SAS amex premium för vi kommer lätt upp i 150k för 2-4-1 voucher.
Utöver detta skaffa Amex gold för lounge access främst USA men även bitvis Europa.
Finns det ett bättre upplägg för att maxa in antal EB genom mina US-SE flygningar(samt våra övriga resor)

Tack på förhand.
/Oscar

Hej!
Sitter idag på ett SAS mastercard premium som jag använder dagligen för Eurobonus poäng.
Nu är dock fallet att min sambo flyttat till USA för jobb och jag kommer åka dit varannan månad ungefär.

Tänkte jag sänker mitt MC premium till vanligt sas MC kort för att ha lägre kostnad för det för det kommer bli som ett backup kort ifall amex inte accepteras.
Utöver detta skaffa Amex gold för lounge access främst USA men även bitvis Europa.
Finns det ett bättre upplägg för att maxa in antal EB genom mina US-SE flygningar(samt våra övriga resor)

Tack på förhand.
/Oscar

Behöver du en 241-voucher så är ett Amex Premium inte så dumt men annars är ju inte ditt befintliga SAS MC Premium tillsammans med Curve X så dumt om det är mycket spend i utländsk valuta. Det är samma poängintjäning på ditt nuvarande SAS MC Premium och ett SAS Amex Premium.

Jag vet inte om jag hade satsat på ett Amex Gold för att få lounge-access om man ska flyga mer än ett par gånger om året. Fyra besök är två t.o.r.-resor sen får man börja betala. Är loungebesök viktigt för dig hade jag i så fall satsat på ett Amex Platinum.

Behöver du en 241-voucher så är ett Amex Premium inte så dumt men annars är ju inte ditt befintliga SAS MC Premium tillsammans med Curve X så dumt om det är mycket spend i utländsk valuta. Det är samma poängintjäning på ditt nuvarande SAS MC Premium och ett SAS Amex Premium.

Jag vet inte om jag hade satsat på ett Amex Gold för att få lounge-access om man ska flyga mer än ett par gånger om året. Fyra besök är två t.o.r.-resor sen får man börja betala. Är loungebesök viktigt för dig hade jag i så fall satsat på ett Amex Platinum.
Tack för svar.
Curve X är intressant, aldrig hört talas om det innan.
Speciellt nu när dollarn är så galet dyr, sas amex premium verkar ha valutapåslag på 2%, känns mycket.

Hej!

Tack på förhand.
/Oscar

Mina tips är
1/ behåll SAS MC premium
2/ skaffa SAS AMEX premium
3/ skippa AMEX Gold
4/ skaffa Curve.

Lite beroende på vilka flygplatser du flyger till i USA så hade ett amex plat kunnat vara intressant om det finns centurion lounger där och du absolut vill ha loungeaccess

Om din utflyttade sambo kan få ett amerikanskt amex platinum så kanske du kan köra extrakort på det? Inga transaction fees, och bra förmåner.

Om jag nu ska skaffa ett amex, ska jag bli värvad av någon eller vänta på en signup kampanj? har dålig koll på dessa.
Bästa poäng för dig brukar vara att vänta på signup kampanj. Kampanjer brukar komma var och varannan månad så är det inte superbråttom just nu skulle jag avvakta lite. Når du inte voucher i år så behöver de ju inte skaffa kortet förrän i december i alla fall och kan spara in några månadsavgifter fram till dess.

Tack för svaren.
Verkar som SAS amex premium har en kampanj nu där man får 20k EB poäng om man signar upp sig och handlar för minst x inom en tid. Det beloppet borde jag klara. Är den kampanjen jämfört mot andra?
Tack.

Toppen