Senaste nytt

AmEx Gold (betal) vs nya AmEx SAS Premium (kredit)

Svaret jag har fått från American Express kundtjänst är att existerande betalkort AMEX EuroBonus under gilitigt avtal kommer att kvarstå som just betalkort, även om man får ett nytt kort utfärdat pga t.ex. att giltighetstiden på kortet går ut. Det som ändras är utseendet på kortet på vilket EuroBonus-numret (och status-tier) inte längre kommer att skrivas ut, vilket gör att kortets gilitighetstid kan göras längre, för såväl existerande betalkort som nyligen utfärdade kreditkort.
Om detta stämmer kommer jag ha kvar mitt Amex Premium länge, om jag behöver gå upp på elite får jag helt enkelt köra båda korten det året :)

Sedan ska man inte lita allt för mycket på vad kundtjänst säger. Den info de ska lämna ut kan ju ändras imorgon...

Sedan ska man inte lita allt för mycket på vad kundtjänst säger. Den info de ska lämna ut kan ju ändras imorgon...
Har frågat dom varje gång jag kontaktat dem i andra ärenden, samma svar varje gång från olika kundtjänstarbetare.

Dock måste dom isf bryta ingående avtal med samtliga Premium/Elite kunder som har betalkorten, och gissar på att en ganska stor % av alla kunder kommer att tacka nej till ett kreditkort med en stor synlig kredit hos UC som gör att bankerna blir mer skeptiska till att låna ut pengar.

Hela UC systemet är så konstigt uppbyggt men det kan man ta i en annan tråd...

Dock måste dom isf bryta ingående avtal med samtliga Premium/Elite kunder som har betalkorten, och gissar på att en ganska stor % av alla kunder kommer att tacka nej till ett kreditkort med en stor synlig kredit hos UC som gör att bankerna blir mer skeptiska till att låna ut pengar.
Har du rätt måste exempelvis Eurocard känna det som de fått en stor julklapp från Amex. :)

För mig är dock valet enkelt, jag har hellre en kredit och får 1-2 vouchers per år än att inte ha en voucher.
Det är just detta samt intjäningen av 15/20p /100:- som väger upp mot en stor kredit hos UC.

Har man redan bostadsrätt/hus etc och inte känner för att man behöver låna stora summor pengar av banken inom närmsta framtiden så spelar UC-scoren mindre roll.

Någon som vet hur Amex sätter kreditgränserna på nya korten för nya ansökningar?

Det är just detta samt intjäningen av 15/20p /100:- som väger upp mot en stor kredit hos UC.

Har man redan bostadsrätt/hus etc och inte känner för att man behöver låna stora summor pengar av banken inom närmsta framtiden så spelar UC-scoren mindre roll.

Någon som vet hur Amex sätter kreditgränserna på nya korten för nya ansökningar?

Har värvat 3st kompisar under senaste månaden och alla har fått 20.000kr i limit. Deras årslöner varierar från ca 300.000-500.000kr så det verkar inte spela så stor roll utan verkar vara en generell gräns till att börja med iallafall

Har värvat 3st kompisar under senaste månaden och alla har fått 20.000kr i limit. Deras årslöner varierar från ca 300.000-500.000kr så det verkar inte spela så stor roll utan verkar vara en generell gräns till att börja med iallafall
Okej, det var ju inte mycket alls. Då måste man alltså ansöka om större utrymme efter x antal månader och således ytterligare en uc...

Tur man har betalkortet, surt att man inte tog ett elite innan.

Toppen