Förändringen från betalkort till Kreditkort är i mina ögon en klar försämring. Nu har jag ett gammalt premium som är betalkort men i takt med att korten går ut så kommer SAS amex bli kreditkort. Jag personligen är inte intresserad av ett kreditkort till.
Varför är nu detta problematiskt och varför tycker jag inte om förändringen?
Ett kreditkort har en fastställd gräns, en gräns du kan handla upp till men även en skuld du kan "rulla". Denna skuld (läs kreditgräns) läggs i kreditregister och blir synlig i en UC. Det försämrar din kreditvärdighet, vilket exempelvis är en nackdel när man Ska köpa bostad som TS. Ett betalkort där gör du en kreditupplysning men det finns ingen skuld i UC precis på samma sätt som att din telefonräkning inte är en skuld. Du betalar allt när du får fakturan.
En annan nackdel i sammanhanget är att American Express inte är någon bank eller har inlåning, det innebär att man troligen inte kommer kunna ta emot förtida insättning som normala banker exempelvis när man gör ett större köp som ligger över din kreditgräns (ex ett bilköp). Dvs du kommer inte kunna ha stora utgifter enskilda månader över din kreditgräns. På betal-amex så kan man ju visa upp att man har tillgångar för att betala och på så sätt lösa problemet om dom har en god historik på dig. Kredit-amex blir det stopp för det men å andra sidan smidigare hantering upp till kreditgränsen.
Vissa banker ( Exempevis alla som har bostadslån i Handelsbanken) har i normalfallet inbyggda livförsäkringar i bostadslån om man har samtliga krediter i banken. Med ett SAS-kreditamex kommer en sådan förmån att försvinna då du nu har ett löneutrymme till AmEx.
Sammanfattningsvis så är det i mina ögon en klar försämring att SAS brandade AmEx kort med tiden i takt med att korten byts nu blir kreditkort för alla.
I en relativjämförelse så ökar attraktiviteten på AmEx guld/platinum kort kontra Premium/Elite.