Senaste nytt

AmEx Gold (betal) vs nya AmEx SAS Premium (kredit)

Vad menar du? Vanliga debitkort? Ja, de går att övertrassera men det är småsummor och försumbart. Menar "betal-amex"? Varför finns det då interna limiter?
Jag tänker på mitt amex som är betalkort, ja. Jag vet inte riktigt var AmEx sätter stopp, men jag har aldrig slagit i den gränsen så över 250k ligger den iallafall.

Jag förstår att det görs skillnad på kreditkort och betalkort, men samtidigt så förstår jag faktiskt inte riktigt varför. Jag kan ju fortfarande skuldsätta mig med ett betalkort (och rätt rejält i vissa fall) precis som med ett kreditkort. Det du säger är att 5000 kredit med ett Visa inverkar men att jag har ett AmEx jag kan spendera minst 250k på gör det inte. Det är för mig helt galet.

Förändringen från betalkort till Kreditkort är i mina ögon en klar försämring. Nu har jag ett gammalt premium som är betalkort men i takt med att korten går ut så kommer SAS amex bli kreditkort. Jag personligen är inte intresserad av ett kreditkort till.

Varför är nu detta problematiskt och varför tycker jag inte om förändringen?

Ett kreditkort har en fastställd gräns, en gräns du kan handla upp till men även en skuld du kan "rulla". Denna skuld (läs kreditgräns) läggs i kreditregister och blir synlig i en UC. Det försämrar din kreditvärdighet, vilket exempelvis är en nackdel när man Ska köpa bostad som TS. Ett betalkort där gör du en kreditupplysning men det finns ingen skuld i UC precis på samma sätt som att din telefonräkning inte är en skuld. Du betalar allt när du får fakturan.

En annan nackdel i sammanhanget är att American Express inte är någon bank eller har inlåning, det innebär att man troligen inte kommer kunna ta emot förtida insättning som normala banker exempelvis när man gör ett större köp som ligger över din kreditgräns (ex ett bilköp). Dvs du kommer inte kunna ha stora utgifter enskilda månader över din kreditgräns. På betal-amex så kan man ju visa upp att man har tillgångar för att betala och på så sätt lösa problemet om dom har en god historik på dig. Kredit-amex blir det stopp för det men å andra sidan smidigare hantering upp till kreditgränsen.

Vissa banker ( Exempevis alla som har bostadslån i Handelsbanken) har i normalfallet inbyggda livförsäkringar i bostadslån om man har samtliga krediter i banken. Med ett SAS-kreditamex kommer en sådan förmån att försvinna då du nu har ett löneutrymme till AmEx.

Sammanfattningsvis så är det i mina ögon en klar försämring att SAS brandade AmEx kort med tiden i takt med att korten byts nu blir kreditkort för alla.

I en relativjämförelse så ökar attraktiviteten på AmEx guld/platinum kort kontra Premium/Elite.

Förändringen från betalkort till Kreditkort är i mina ögon en klar försämring. Nu har jag ett gammalt premium som är betalkort men i takt med att korten går ut så kommer SAS amex bli kreditkort. Jag personligen är inte intresserad av ett kreditkort till.

Är du verkligen säker på det? Det vi fått veta hittills av de som frågat är att det inte blir någon förändring av befintliga kort....

Är du verkligen säker på det? Det vi fått veta hittills av de som frågat är att det inte blir någon förändring av befintliga kort....

Nej befintliga kort förändras inte, men dom förnyas inte utan övergår till de nya korten med kredit när det befintliga kortet löper ut, 2017,2018,2019....

Nej befintliga kort förändras inte, men dom förnyas inte utan övergår till de nya korten med kredit när det befintliga kortet löper ut, 2017,2018,2019....

Jag fick nyss ett nytt Amex Elite med ny (längre) giltighetstid, så än har dom i varje fall inte börjat med det. För mig låter det underligt att dom skulle göra om alla befintliga kort.

Jag också har haft ett Diners sedan många år tillbaka, innan dom började med kredit, och de villkoren har aldrig ändrats även då kortet byts ut. Mitt kort är fortfarande ett rent betalkort.

Svaret jag har fått från American Express kundtjänst är att existerande betalkort AMEX EuroBonus under gilitigt avtal kommer att kvarstå som just betalkort, även om man får ett nytt kort utfärdat pga t.ex. att giltighetstiden på kortet går ut. Det som ändras är utseendet på kortet på vilket EuroBonus-numret (och status-tier) inte längre kommer att skrivas ut, vilket gör att kortets gilitighetstid kan göras längre, för såväl existerande betalkort som nyligen utfärdade kreditkort.

Toppen