Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Vad menar ni med lyser rött i appen?
På iOS iaf, så kan man gå in på "Fakturor och kontoaktivitet" på startskärmen, där kan man bläddra bland de senaste fakturorna. Vid den senaste som fakturerades står det en röd ruta med texten "en minimibetalning på XXX skulle ha varit oss tillhanda senast 27 apr".

Jag funderar på om det beror på vill bank man skickar betalningen ifrån. Jag har handelsbanken och efakturan låg inne med betalning 25e trots att det står 27e på fakturan. De justerar alltså automatiskt till bankdagen före. Eftersom jag bara godkänt utan någon ändring så drogs pengarna den 25e. När jag tittade vid 0800 i morse stod fakturan som obetald i appen men nu vid 10:30 så är betalningen bokförd och aktuellt saldo uppdaterat.

Handelsbanken även här.
Står ej som bokförd ännu.
Jag funderar på om det beror på vill bank man skickar betalningen ifrån. Jag har handelsbanken och efakturan låg inne med betalning 25e trots att det står 27e på fakturan. De justerar alltså automatiskt till bankdagen före. Eftersom jag bara godkänt utan någon ändring så drogs pengarna den 25e. När jag tittade vid 0800 i morse stod fakturan som obetald i appen men nu vid 10:30 så är betalningen bokförd och aktuellt saldo uppdaterat.

Handelsbanken, inlagt för betalning 25:e, har lämnat konto den dagen, och Amex visar betalningen som skedd 25:e. ”Tack för betalningen”
Dock är ”fliken” under Senaste Fakturor för den fakturan tom, dvs där som det står totalsumman och vad man betalat för tidigare månader, så är den tom förutom en text ”Belopp att betala 0,00kr” så jag tror de är någon processering på gång ännu?

Det verkar vara beroende av vilken bank man har. Min betalning drogs fredagen den 25:e (som jag lagt in som betaldatum) och idag måndag står det i Amexappen att de mottog betalning den 25:e.

Swedbank, la in för betalning den 25:e och ser att det registrerats i Amex-appen idag.
För mig också och betalningen är även bokförd den 25:e hos Amex. Jag har automatiskt betalning av efakturan och Swedbank drar alltid betalningen bankdagen närmast före om förfallodatumet är en helgdag, aldrig efter. Det syns sedan alltid hos Amex bankdagen efter förfallodatumet (dvs idag) så den här gången blev det rätt. Det var väl förra fakturan som blev en dag försenad hos bankgirot men det blev ingen ränta hos Amex ändå.

Toppen