Senaste nytt

AMEX: Fakturan är betald i tid - ändå påminnelseavgift

Jonas F

Medlem
Är det någon mer än jag som fått en påminnelseavgift och ränta debiterad i helgen för fakturabetalningar som gjordes förra veckan?

Jag har ICA Banken och e-faktura från American Express och godkände betalningen förra veckan som vanligt, pengarna drogs och jag tänkte inte mer på det - förrän i morse när jag loggade in på kontot och det står att jag har en obetald faktura. Poäng-saldot har hamnat på minus och en påminnelseavgift plus ränta är tillagt på kontot.

Jag har ringt AMEX som håller på att kika på saken och rapporterade att de har fått många samtal från personer i Sverige som verkar råkat ut för samma sak. Är det någon här som har samma problem tro?

Jag gick in med plus saldo på kortet detta månadsbryt och har inte fått någon påminnelseavgift eller liknande.

Jag noterade att förra månadens faktura stod som ej betald i appen, när jag kollade i lördags (den betalades den 27e, i torsdags). Kollade med min bank och pengarna hade betalats samma datum som varje månad innan, och idag är det korrigerat i appen.

Samma som ovanstående, hade meddelande om utebliven betalning under helgen
(fast att den var genomförd).
Men överföringen har nu bokats i systemet, och ser ut som vanligt.

Samma här. Autogiro som vanligt på förfallodatum (precis som AMEX själva vill ha det), men har fått påminnelseavgift samt ränta.

Chattade med supporten och kom fram till en otroligt ohjälpsam person som påstår att det är mitt fel att jag inte betalade fakturan i tid. Han menade på att fakturan ska betalas helst 3 dagar i förväg, för att betalningen ska komma in innan förfallodatum.

Ska ringa supporten istället.

EDIT: Bytte även till SAS Elite förra månaden. Undrar om det har något med det att göra.

Last edited:
Jag har inte fått min e-faktura för Elite denna månaden till banken (SEB). Fakturan finns på Amex när jag tittar i appen däremot, så något verkar ju ha blivit fel. Har aldrig (vad jag minns i alla fall) varit med om att en e-faktura (från någon utställare) inte kommit fram till banken. Chattade också med Amex support men de verkade inte riktigt förstå min fråga och jag fick vad jag tycker en del märkliga svar.

Jag har inte fått min e-faktura för Elite denna månaden till banken (SEB). Fakturan finns på Amex när jag tittar i appen däremot, så något verkar ju ha blivit fel. Har aldrig (vad jag minns i alla fall) varit med om att en e-faktura (från någon utställare) inte kommit fram till banken. Chattade också med Amex support men de verkade inte riktigt förstå min fråga och jag fick vad jag tycker en del märkliga svar.
När ställdes din faktura ut? Min ställdes ut den 2 mars vilket var en söndag (i går). Bankernas datorer jobbar inte på helger, så i mitt fall är det helt normalt att den inte dykt upp ännu.

Har med ICA-banken och betalar vi e-faktura. Inga konstigheter här då pengarna har dragits som de ska den 26e och kommit in till Amex i tid när jag loggar in och kollar.

Min e-faktura Amex Elite dök upp den 17e i SEB.

Jamärkte att det tog en extra dag för AMEX att markera min fakturabetalning i appen så någonting har ändrats på deras sida i februari.

Verkar dock som att de inte är medvetna om det.

Toppen