Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

"Lånar tråden" en sväng då rubriken är skriven så pass generell - "AmEx försäkringsvillkor".

Är det verkligen så att AmEx kräver att man betalar alla nödvändiga kläder och hygienartiklar med sitt AmEx? Eller tolkar jag skrivningen fel? Någon som har erfarenhet av att få ersättning med hjälp av handskrivna kvitton som betalats kontant?

Butiker som accepterade AmEx (eller betalkort överhuvudtaget) var det ont om på den lilla ön där jag spenderade en vecka utan bagage :)

I AmEx försäkringsvillkor för SAS Amex Elite står det följande på sid 6/7:

Förseningsskydd FÖRSÄKRADS FÖRMÅNER
  1. Följande kostnader för resa, förfriskningar och logi samt inköp eller hyra av nödvändiga artiklar måste debiteras den Försäkrades American Express Card och kan endast göras under en resa. Om den Försäkrade inte är Kortmedlem och reser utan sällskap av en Kortmedlem kan den Försäkrade betala med ett annat kort. Uppvisande av samtliga originalkvitton krävs vid ersättningsanspråk.
  2. [...]
  3. Försäkrad ersätts för inköp eller hyra av nödvändiga kläder och hygienartiklar upp till:

    a) Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst,

    b) Ytterligare bagageförsening. Ytterligare maximalt 3 000 kronor per person om Försäkrads incheckade bagage fortfarande inte har anlänt till destinationsflygplatsen inom 48 timmar efter den Försäkrades ankomst
 
"Lånar tråden" en sväng då rubriken är skriven så pass generell - "AmEx försäkringsvillkor".

Är det verkligen så att AmEx kräver att man betalar alla nödvändiga kläder och hygienartiklar med sitt AmEx? Eller tolkar jag skrivningen fel? Någon som har erfarenhet av att få ersättning med hjälp av handskrivna kvitton som betalats kontant?

Butiker som accepterade AmEx (eller betalkort överhuvudtaget) var det ont om på den lilla ön där jag spenderade en vecka utan bagage :)

I AmEx försäkringsvillkor för SAS Amex Elite står det följande på sid 6/7:

2016 drabbades vi av bagageförsening och resan var då betald med AmEx Platinum. Efter att ha sonderat utbudet på orten vi var på insåg vi att AmEx ej var gångbart överallt. Jag ringde då till kundtjänst/försäkringsbolaget för att få klarhet i vad som då gäller. Beskedet var att utlägg med annat kort var ok och vi fick dessa ersatta mot kvitto (dock ej handskrivna) när skadan sedan reglerades.
Jag kommer inte ihåg om det var samma försäkringsbolag då som det är nu men det var hursomhelst inget knussel. Uppenbarligen har de dock stramat till (eller börjat tolka bokstavligen) villkoren så hur det blir vet man väl tyvärr inte förrän det skall regleras.
 

micke99

Medlem
Jag köpte Norwegian flygbiljetter till Thailand med Amex online resebyrå betalade med mitt Platinum, Sen köpte jag inrikes biljetter med Nokair och betalade med mitt Mastercard bankkort då de ej tar Amex. Norwegian blev försenade 4,5tim till BKK, Så missade anknytningsflyget bokade nya inrikes biljetter med Airasia och betalade med Amex. Ringde Amex blev kopplad till Solid som direkt reglerade Airasia biljetterna utan kvitto då de var under 2000SEK (1650 SEK).

Jag betalade, men de var min fru och dotter som reste, Hon har ett Platinum extra kort men alla bokningar var betalt med mitt kort.

Sen Ville Norwegian ej ersätt mig med 600EUR, extraordinära omstänidgheter :) Pallade inte så gav ärendet till ifdelayed och efter 4veckor hade jag ersättningen.

Enda gång jag behövt andvända Amex försäkring men blev imponerad. Snabbt enkelt. Detta var April 2018
 

IntegralXX

Ny medlem
Jag har bokat en resa (flyg + 4 olika hotell i olika städer) till sommaren. Insåg dock att jag råkat använda huvudkortet på vissa bokningar och mitt extrakort på vissa.

Jag antar att det är OK ändå? Hittar inget om det i försäkringsvillkoren, utan det står bara att resan måste bokas till 75% med Amex. Jag har Amex premium.
 

Gus

Medlem
Jag har bokat en resa (flyg + 4 olika hotell i olika städer) till sommaren. Insåg dock att jag råkat använda huvudkortet på vissa bokningar och mitt extrakort på vissa.

Jag antar att det är OK ändå? Hittar inget om det i försäkringsvillkoren, utan det står bara att resan måste bokas till 75% med Amex. Jag har Amex premium.
Det är inga problem!

Jag köpte Norwegian flygbiljetter till Thailand med Amex online resebyrå betalade med mitt Platinum, Sen köpte jag inrikes biljetter med Nokair och betalade med mitt Mastercard bankkort då de ej tar Amex. Norwegian blev försenade 4,5tim till BKK, Så missade anknytningsflyget bokade nya inrikes biljetter med Airasia och betalade med Amex. Ringde Amex blev kopplad till Solid som direkt reglerade Airasia biljetterna utan kvitto då de var under 2000SEK (1650 SEK).

Jag betalade, men de var min fru och dotter som reste, Hon har ett Platinum extra kort men alla bokningar var betalt med mitt kort.

Sen Ville Norwegian ej ersätt mig med 600EUR, extraordinära omstänidgheter :) Pallade inte så gav ärendet till ifdelayed och efter 4veckor hade jag ersättningen.

Enda gång jag behövt andvända Amex försäkring men blev imponerad. Snabbt enkelt. Detta var April 2018
Vilken solskenshistoria . Du hade betalat 75 % av resan med amex? Så Solid ville inte ens att du skulle skicka in bevis på att resan var betald till 75% med Amex?

Skönt att det finns ställen som ifdelayed när man inte själv orkar tjafsa.
 

Joje_66

Medlem
Det finns som jag ser en hel del oklarheter gällande Amex försäkringar och i tråden skrivs en del som inte stämmer riktigt med de svar jag fått.
Dessutom ser jag tolkningen av villkoren i reseförsäkringarna som väldigt luddig.

Först, vad som gäller vid betalning med olika Amex-kort.

Där har jag fått svar att försäkringen från ens "bästa" kort gäller på resor bokade fram tills man fått reda på förändringen (när jag skaffade Amex sa de uttryckligen att det var så det funkade).

När jag fick reda på förändringen så kontaktade jag både Amex och blev även hänvisad direkt till försäkringsbolaget.

Det jag så småningom fick fram efter ett antal samtal och mejl är.
Försäkringen gäller på det kort man betalt just den delen av resan med förutsatt att resan totalt är betald till minst 75% med Amex.

Citat från svar från Axa:

"“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”


I detta fall skulle flyget falla under SAS Premiums försäkringsvilkor, medan hyrbilen samt hotellet skulle falla under Platinum kortets försäkringsvilkor.


Dvs. ifall det t.ex. skulle röra sig om en bagageförsening, skulle ni kunna göra en skadeanmälan enligt Premium kortets försäkringsvilkor."

Slut citat:

Sen är det villkoren med definitionen av "resa" jag verkligen ifrågasätter. När jag skaffade första kortet sa de muntligen just att man måste betala allt till minst 75% med Amex. Denna tolkning Amex gör är ytterst tvivelaktig i mina ögon.

Tycker att deras villkor är otydliga och frågan är om de skulle hålla i en rättslig prövning (någon som vet om det prövets?). T.ex. säger de att en "resa" ska betalas till minst 75% med kortet och då ska allt i resan ingå i det betalda, flyg, boende, hyrbil, utflykter o.s.v. (räknas även biljetten på lokalbussen?) hur de nu ska ha koll på vad man gjort under "resan".

I villkoren står däremot att en resa är utlandsflyg eller en hotellnatt.

Ur villkoren: citat:
"”Resa” definieras som en resa utanför det land där försäkrad är bosatt eller en resa inom det land där försäkrad är bosatt och som
måste innefatta en flygning eller minst en förbokad övernattning på annan plats än där den försäkrade bor"

Vidare står det, citat:

Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng.

(transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) innehåller inget "och" eller "eller". alltså innebär det inte att allt måste betalas till minst 75% med kortet utan att den del som försäkringen ska gälla ska vara betald med kortet plus själva "resan" som då alltså bara behöver vara flyget eller en hotellnatt.

Deras besked muntligen ser jag inget stöd för i deras skriftliga villkor, tror helt enkelt att den är felaktigt gjord från början och sen har de fastnat i det, alternativt är villkoren inte skrivna som de tänkt (vilket borde vara försäkringsbolagets sak) :(

Antagligen är någon här mer juridiskt kunnig inom försäkringar och kanske någon rent av hört någon som eller själv har hamnat i tvist kring detta. T.ex. någon som blivit nekad ersättning för försenat bagare för att en utfärd inte betalats med Amex, vore intressant att höra mer!
 

ESGP

Medlem
Denna del är oerhört intressant och hade varit skönt att få tydliggjord:
"“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”

Många som pratat om att man i sådant läge skulle bli oförsäkrad då inget kort når upp till 75%.
För egen del vågar jag dock inte chansa. Vaskar de extra poäng jag kan få hos SAS med Elete mot att istället betala hela resan med Platinum och därigenom slippa oroa mig. Gäller framförallt hyrbil för min del. Vill inte tro att man är skyddad och när väl oturen är framme få betala 15 000kr ur egen ficka.....
 

Joje_66

Medlem
Denna del är oerhört intressant och hade varit skönt att få tydliggjord:
"“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”

Många som pratat om att man i sådant läge skulle bli oförsäkrad då inget kort når upp till 75%.
För egen del vågar jag dock inte chansa. Vaskar de extra poäng jag kan få hos SAS med Elete mot att istället betala hela resan med Platinum och därigenom slippa oroa mig. Gäller framförallt hyrbil för min del. Vill inte tro att man är skyddad och när väl oturen är framme få betala 15 000kr ur egen ficka.....

Det kan ju gälla betydligt mer än 15.000:- t.ex. om man litar på Amex när man hyr bil i USA, $1.000.000 om jag minns rätt :(
Jag har ju fått detta skriftligt och det är dessutom det logiska men ja, vågar man lita på dem?
 

freppa87

Medlem
Det hela känns väldigt olikt American Express då många verkar känna den här oron, mig själv inkluderat. Jag vågar t.ex. inte använda Platinums hyrbilsförsäkring då all spend lägger jag på Amex Elite. Av att läsa här och på Facebook så verkar vissa säga upp sina kort enbart på grund av denna osäkerhet så en förbättring/förtydling bör ju komma tycker man?
 
Toppen