Intressant tanke men är det inte 75% av en transaktion man ska tolka det som inte 75% resekostnaden (otydligt - ja)?
Väldigt oklart! De sa uttryckligen när jag skaffade mitt första Amex "tänk bara på att man ska betala minst 75% av allt" Med tanke på de skrivna villkoren är detta otroligt tvivelaktigt då villkoren definierar resa som t.ex. en flygning eller minst en förbokad övernattning. Alltså det är en resa om man har en hotellnatt eller en enkelbiljett med flyg.
Skrivningen: "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng." kan jag bara tolka som att inom parentes står exempel på vad som är/kan vara en resa.
Hade det stått typ
"(((eventuellt som vissa verkar tolka det)) Var och en av) Resans samtliga kostnader som kan anses som del av resan oavsett om de bokats som del av resan eller köpts till i efterhand av slagen (transport och boende och utflykter och fritidsaktivteter måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng."
så hade det varit lite mer åt det håll som vissa nu tolkar villkoren. (vill inte ge Amex tokiga idéer nu)
Sen att det även skulle räknas in saker som t.ex. restaurangbesök, souvenirinköp, matinköp i affär eller liknande som en del av resan och att de var för sig eller totalt skulle behöva betalas med Amex med minst 75% för att försäkringen alls ska gälla, som vissa verkar tycka, ser jag som helt uteslutet.
Synd att AMex inte kan eller vill ge 100% klara besked om vad som gäller