Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Intressant tanke men är det inte 75% av en transaktion man ska tolka det som inte 75% resekostnaden (otydligt - ja)?

Väldigt oklart! De sa uttryckligen när jag skaffade mitt första Amex "tänk bara på att man ska betala minst 75% av allt" Med tanke på de skrivna villkoren är detta otroligt tvivelaktigt då villkoren definierar resa som t.ex. en flygning eller minst en förbokad övernattning. Alltså det är en resa om man har en hotellnatt eller en enkelbiljett med flyg.

Skrivningen: "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng." kan jag bara tolka som att inom parentes står exempel på vad som är/kan vara en resa.

Hade det stått typ

"(((eventuellt som vissa verkar tolka det)) Var och en av) Resans samtliga kostnader som kan anses som del av resan oavsett om de bokats som del av resan eller köpts till i efterhand av slagen (transport och boende och utflykter och fritidsaktivteter måste betalas till 75% med Platinum Card eller
Membership Rewards-poäng."

så hade det varit lite mer åt det håll som vissa nu tolkar villkoren. (vill inte ge Amex tokiga idéer nu)

Sen att det även skulle räknas in saker som t.ex. restaurangbesök, souvenirinköp, matinköp i affär eller liknande som en del av resan och att de var för sig eller totalt skulle behöva betalas med Amex med minst 75% för att försäkringen alls ska gälla, som vissa verkar tycka, ser jag som helt uteslutet.

Synd att AMex inte kan eller vill ge 100% klara besked om vad som gäller :(

Frågan är hur vanligt det är att en Svensson med amex har fler än ett kort?
Kan det vara så att det är en liten grupp människor som lägger typ 7 000-10 000 kr per år för dubbla Amex-kort och att BC är överrepresenterat? Egentligen är väl formuleringen glasklar: "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng." Bara att göra som det står och inte krångla till det för några extrapoäng :) Betalar man dessutom med sitt Amex Platinum på resan så tar man säkert igen en del av poängen man gick miste om.

Citat från svar från Axa:

"“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”

I detta fall skulle flyget falla under SAS Premiums försäkringsvilkor, medan hyrbilen samt hotellet skulle falla under Platinum kortets försäkringsvilkor.

Dvs. ifall det t.ex. skulle röra sig om en bagageförsening, skulle ni kunna göra en skadeanmälan enligt Premium kortets försäkringsvilkor."

Slut citat:
Jag har fått skriftligt från Axa Partners / American Express att om jag betalar en resa till 50/50 med Premium och Platinum så gäller Platinums försäkring. Så i ditt exempel ovan så faller även flyget under Platinums försäkring.

Denna del är oerhört intressant och hade varit skönt att få tydliggjord:
"“Jag bokar flyg på SAS och betalar 4.000:- med SAS-Premium. Jag bokar ett hotell och betalar 4.000:- med Platinum. Jag bokar en hyrbil för 2000:- med Platinum. Alltså av hela resan är 40% på Premium och 60% på Platinum.”

Många som pratat om att man i sådant läge skulle bli oförsäkrad då inget kort når upp till 75%.
För egen del vågar jag dock inte chansa. Vaskar de extra poäng jag kan få hos SAS med Elete mot att istället betala hela resan med Platinum och därigenom slippa oroa mig. Gäller framförallt hyrbil för min del. Vill inte tro att man är skyddad och när väl oturen är framme få betala 15 000kr ur egen ficka.....
Maila till Axa Partners / American Express och få ett skriftligt svar. Sen kan du lugnt betala med alla möjliga sorters Amex kort och ändå ha giltig försäkring. Jag har fått förklarat för mig att du i kan betala en resa med 5 olika Amex kort (eller hur många sorter det nu finns), och det kort som du har betalat mest på är den försäkring som gäller. Du kan tom blanda in ytterligare kort, tex Mastercard så länge som 75 % av totalbeloppet är betalat med Amex.

Kan det vara så att det är en liten grupp människor som lägger typ 7 000-10 000 kr per år för dubbla Amex-kort och att BC är överrepresenterat? Egentligen är väl formuleringen glasklar: "Resans kostnader (transport, boende, utflykter, fritidsaktivteter) måste betalas till 75% med Platinum Card eller Membership Rewards-poäng." Bara att göra som det står och inte krångla till det för några extrapoäng :) Betalar man dessutom med sitt Amex Platinum på resan så tar man säkert igen en del av poängen man gick miste om.

Vet inte hur vanligt det är men det spelar ju mindre roll. Det man vill veta är ju vad som gäller ifall man är i den situationen.
T.ex kan man ju vilja ha bilförsäkring genom Platinum då försäkringarna kan kosta tusentals kronor. Samtisigt kanske man vill maximera spenden på SAS-kortet.

Jag kan ju inte alls hålla med om att det är glasklart. Vad menar du krävs för att det ska räknas som en resa och vad krävs för att försäkringarna ska gälla.

T.ex. någon flyger till Egypten för 3000:-, bor på hotell för 3000:-, Hyr en bil för 2000:-, tar en dykkurs för 3000:- åker på en utfärd med lokal resebyrå för 1000:- åker runt med taxi och lokalbuss för 1000:-, spelar minigolf för 50:-.

Vilka delar och hur mycket av varje del måste betalas med Amex (eller poäng) för att man ska ha försäkring på Flygresan, hyrbilen och hotellvistelsen?

Det vanligaste då är nog att man har ett privat kort och ett företagskort. Och där är det ju rätt rimligt att de hanteras som olika vad gäller försäkringar.

Men sedan har vi ju den svenska modellen där man har ett "företagskort med personligt betalansvar" vilket ur kortbolagens perspektiv ju är ett privatkort.

Jag kan ju inte alls hålla med om att det är glasklart. Vad menar du krävs för att det ska räknas som en resa och vad krävs för att försäkringarna ska gälla.

T.ex. någon flyger till Egypten för 3000:-, bor på hotell för 3000:-, Hyr en bil för 2000:-, tar en dykkurs för 3000:- åker på en utfärd med lokal resebyrå för 1000:- åker runt med taxi och lokalbuss för 1000:-, spelar minigolf för 50:-.

Vilka delar och hur mycket av varje del måste betalas med Amex (eller poäng) för att man ska ha försäkring på Flygresan, hyrbilen och hotellvistelsen?

I ditt exempel måste man ju dessutom väga in möjligheten till att faktiskt betala med Amex. Om vi tar ett vanligt resmål som Spanien t ex, så är acceptansen där väldigt låg. Om jag då betalar flygbiljetten och hotellrummet med Amex inför resan, men väl där tvingas ta allt annat (hyrbil, mat, utflykter, etc.) på annat kort, och resan i slutändan då inte är betald till 75% med Amex, vad gäller då?

Nu är ju visserligen hotell och flygbiljett ofta den dyraste delen av resan, men ändå intressant rent principiellt.

Exakt!
Sen tillkommer ju sanolikheten att Ames skulle känna till alla dessa utgifter man haft under resan. Nej det är helt orimligt att det skulle krävas.
Däremot så kan man ju så klart inte utgå från att man ersätts för skada (t.ex. avbeställning) i samband med moment som man inte betalt med Amex.

Min åsikt/(tolkning av villkoren) är t.ex. att om jag betalar flyget (detta är enligt villkoren en resa) med Amex-SAS så gäller det kortets försäkring.
Betalar jag sen hyrbilen (detta är enligt villkoren en resa) med Platinum så gäller det kortets försäkringen där, de större uthyrarna bör ta Amex annar får man väl boka med förskottsbetalning.
Hos Avis där jag hyr mest lägger man ju in kortet i profilen sen dras pengarna när man hämtat eller lämnat bilen (ytterligare en fälla som jag frågade om, ifall man betalar på plats så har man ju inte betalt 75% innan resan börjar om man går på Amex tolkning, det skulle ändå gälla var svaret)

Samma med hotellet (detta är enligt villkoren en resa).
De övriga är i princip samma sak, betalars de med Amex så är det försäkring (om något i försäkringen är relevant) och det påverkar inte de övriga momenten (resorna).

Jag tycker att detta är en ren soppa p.g.a. att de inte uttrycker sig klart i villkoren.

Jag har fått skriftligt från Axa Partners / American Express att om jag betalar en resa till 50/50 med Premium och Platinum så gäller Platinums försäkring. Så i ditt exempel ovan så faller även flyget under Platinums försäkring.

När fick du det beskedet? Det du beskriver är den villkorstolkning Amex hade fram till i höstas när de ändrade princip.

Jag skulle se det som extremt positivt om de återgått till den tidigare gällande tolkningen, men konstaterar att de gett det exakt motsatta svaret för bara några månader sedan.

Toppen