Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

Tack @Silverfux för att du gjorde mig uppmärksam på detta! Knappast något som jag har blivit informerad om.

Frågan är vad som gäller när man betalat en resa enligt den gamla policyn men ännu inte åkt?
Jag valde att betala en kommande resa med mitt Premiumkort i somras, dock utgick jag ifrån att min Platinumförsäkring skulle gälla enligt vad som stod på AmEx hemsida. Med denna policy hade jag helt klart dragit mitt Platinum istället. Skillnaderna är trots allt hyfsat stora...

Får bli till att skicka ett mail till AmEx och fråga.

Jag skulle tyvärr tro att det inte spelar så stor roll, enligt villkoren har det alltid varit det betalande kortet, sen har de ju haft Faq:en på hemsidan som sagt bästa kortet och även best practice har varit så. Men rent villkorsmässigt har man nog tyvärr inte mycket att hämta.... Jag hade även ett samtal med kundtjänst som höll med om att det inte var bra att låta bli att skicka ut info om en sådan ändring. Får se hur jag gör i framtiden, funderar på att sluta med eurobonus och då säger man ju såklart upp elitekortet :)

Spännande att de inte informerar om detta, men fint om många mailar och frågar, så märker de att det faktiskt blir reaktioner på detta.
Och i detta fallet vill jag gärna ha ett skriftligt svar också, inte bara ett anonymt muntligt besked som inte gäller ett dyft i händelse av att olyckan är framme.
Platinums reseförsäkring är en sak som de använder i sin marknadsföring och det var en av anledningarna till att jag skaffade kortet från början. Sedan fick detta forum in mig på att börja samla eurobonuspoäng och vouchrar...

Jag skulle tyvärr tro att det inte spelar så stor roll, enligt villkoren har det alltid varit det betalande kortet, sen har de ju haft Faq:en på hemsidan som sagt bästa kortet och även best practice har varit så. Men rent villkorsmässigt har man nog tyvärr inte mycket att hämta.... Jag hade även ett samtal med kundtjänst som höll med om att det inte var bra att låta bli att skicka ut info om en sådan ändring. Får se hur jag gör i framtiden, funderar på att sluta med eurobonus och då säger man ju såklart upp elitekortet :)

I Sverige har vi ett starkt konsumentskydd. En försäkringsgivare som uppger en sak i sina villkor och en annan i sin FAQ på sin officiella hemsida skulle sannolikt få problem i en eventuell tvist.

I mitt fall blir det åtminstone så att resor kommer att betalas med Platinum och premiumkortet får användas till annat.
Jo fast det här är ju det som blir problemet för mig, med nuvarande intjäning är det precis att det räcker till 2st 2-4-1 per år i poäng. Om jag börjar tappa poäng här och var (dels sas-minskat intjäning i go) och sen även förlora poängen från bokade resor (blir en del med 30p/100kr) så tror jag inte att jag stannar kvar i eurobonus :( men vi får se vad som händer. Men jag misstänker att sas inte heller är klara med sina ”enhancements” Tänkte återkvala till diamond i år (med en del resor som redan är bokade), så då är man ju ebg och högre till 31/11 2021, så man har lite tid att fundera :)

Ju mer man tänker på det här, desto sämre blir det.

Det räcker inte med att man kanske får nöja sig med Elite-försäkringen istället för Platinums. Om man har flera kort och inte tänker igenom hur man använder dem mycket noga, så kan man råka ut för att stå helt oförsäkrad. Om t.ex. flyg och hotell kostar ungefär lika mycket, och man betalar flyget med Elite och hotellet med Platinum, så kommer inte resan vara betald med 75% på något kort, och ingen försäkring gäller.

Jag har framfört mina starka åsikter till Amex gällande såväl ändringen i sig, som specifikt försämrar för vad som borde vara deras bästa kunder som är villiga att betala 10 000 kr/år i avgifter, samt att man genomför en sådan signifikant förändring utan att aktivt informera kunderna som kan bli oavsiktligt oförsäkrade.

Nyss lagt på luren efter ett samtal med kundtjänst.
"Anledningen att vi inte har informerat om detta är för att det aldrig stått i villkoren att högsta kortet gäller. Det har helt enkelt varit en s.k. 'Goodwill' från Solid:s sida."

????????

Toppen