Senaste nytt

Amex Elite reseförsäkring - uppskjuten resa

Nightfly

Medlem
Vi skulle ha suttit på planet till Grekland nu, men jag testade positivt för Covid igår och fick ställa in. Familjen är minst sagt besvikna, men jag hoppas på att vi har möjlighet att komma iväg om några dagar istället.

Enligt villkoren för Amex Elite ser det ut som att de ersätter "faktiska kostnader" upp till 50 000 kr för uppskjuten resa. Innebär det att jag kan boka nya biljetter om några dagar och få ersättning för mellanskillnaden? SAS-biljetterna är förstås avsevärt dyrare nu än när jag bokade från början.

Är det någon som har erfarenhet av en sådan här situation?

Från villkoren:

"1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.

2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att:

a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.

..."
 

airac

Medlem
SAS tillåter ombokning om man visar upp positiv test: Travel and Service Updates | SAS
Oklart vilka krav de ställer på testet, men hör med dem!

Saxat från sidan:
If you or a travel companion in the same reservation are tested positive for COVID19 within 7 days of departure, you may contact customer service to receive a SAS Travel voucher or get assistance to rebook your flight without rebooking fee.

  • The rebooking option is only valid for partially used tickets.

  • In case of rebooking to a higher fare, the difference between the fare paid and the higher fare will be added.

Passengers with totally unused tickets for travel to/from USA or Asia will receive a SAS Travel voucher.

The SAS Travel voucher will cover the ticket/bookings value. SAS Travel Voucher is a non-refundable voucher.

If you have made your reservation through a travel agent, please contact them for available options.
 

Nightfly

Medlem
SAS tillåter ombokning om man visar upp positiv test: Travel and Service Updates | SAS
Oklart vilka krav de ställer på testet, men hör med dem!

Jag fick faktiskt full återbetalning från SAS trots att jag avbokade igår kväll. Kanske för att jag bokade via en F&F-kampanj? Men att köpa nya biljetter med avresa om några dagar kostar ju avsevärt mycket mer än vad mina ursprungliga biljetter kostade. Frågan är om Amex täcker den extra kostnaden?
 

airac

Medlem
Min tolkning är att det händer om ersättning för outnyttjade delar där du inte kan avboka. Det du efterfrågar heter 'ersättningsresa' i reseförsäkrings termer, du bör nog höra med Amex hur det är tänkt.

Du måste även få ut ett läkarintyg, annars gäller inte momentet överhuvudtaget:
Undantag... 2. Anmälan där den försäkrade inte kunnat lämna ett läkarintyg från sjukvårdspersonal som bekräftar den medicinska diagnos som gjorde att den försäkrade tvingades avbryta resan. Läkarintyget får ej vara utfärdat av en nära släkting till den försäkrade.
 

Nightfly

Medlem
Min tolkning är att det händer om ersättning för outnyttjade delar där du inte kan avboka. Det du efterfrågar heter 'ersättningsresa' i reseförsäkrings termer, du bör nog höra med Amex hur det är tänkt.

Du måste även få ut ett läkarintyg, annars gäller inte momentet överhuvudtaget:

Fixade PCR-test med läkarintyg igår kväll, så jag hoppas att det räcker. Frustrerande att det är helg och att det inte går att prata med någon förrän imorgon förmiddag...
 

airac

Medlem
Fixade PCR-test med läkarintyg igår kväll, så jag hoppas att det räcker. Frustrerande att det är helg och att det inte går att prata med någon förrän imorgon förmiddag...
Jag förstår din frustration, det är skitjobbigt att vara sjuk och framförallt när man hade tänkt att resa! Fokusera på att ta hand om dig själv, du kommer ju ändå inte kunna bestämma om avresa och köpa biljetter innan du är frisk. Det kommer att lösa sig!
 

Rasmus_1

Medlem
Ja, det borde gå bra, men den springande punkten (som jag upptäckt den hårda vägen!) är att man behöver få fram ett läkarintyg på att du faktiskt testat positivt, något som är enklare sagt än gjort these days... Ser nu när tråden uppdaterats att du fixat det, grattis! Och god bättring!
 

Nightfly

Medlem
Uppdatering: Efter kontakt med Amex (eller rättare sagt AXA försäkring) där jag förklarade situationen så fick jag positivt besked via telefon att de står för mellanskillnaden - så nu är nya SAS-biljetter bokade. Hoppas nu att det verkligen fungerar när jag söker ersättning. Samtalet finns väl inspelat...
 

Nightfly

Medlem
Uppdatering 2: Det tog 9-10 dagar att få besked efter skadeanmälan. Amex/AXA levde verkligen upp till förväntningarna. Inget krångel. De nya (ombokade) SAS-biljetterna kostade tre gånger så mycket som de jag hade bokat från början, men jag fick mellanskillnaden inbetald på mitt konto igår. Det där Amex Elite-kortet är verkligen värt sin vikt i guld.
 
Toppen