Nightfly
Medlem
Vi skulle ha suttit på planet till Grekland nu, men jag testade positivt för Covid igår och fick ställa in. Familjen är minst sagt besvikna, men jag hoppas på att vi har möjlighet att komma iväg om några dagar istället.
Enligt villkoren för Amex Elite ser det ut som att de ersätter "faktiska kostnader" upp till 50 000 kr för uppskjuten resa. Innebär det att jag kan boka nya biljetter om några dagar och få ersättning för mellanskillnaden? SAS-biljetterna är förstås avsevärt dyrare nu än när jag bokade från början.
Är det någon som har erfarenhet av en sådan här situation?
Från villkoren:
"1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.
2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att:
a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.
..."
Enligt villkoren för Amex Elite ser det ut som att de ersätter "faktiska kostnader" upp till 50 000 kr för uppskjuten resa. Innebär det att jag kan boka nya biljetter om några dagar och få ersättning för mellanskillnaden? SAS-biljetterna är förstås avsevärt dyrare nu än när jag bokade från början.
Är det någon som har erfarenhet av en sådan här situation?
Från villkoren:
"1. Den här förmånen avser kostnaderna för försäkrads outnyttjade resa, logi, utflykter och fritidsaktiviteter som har betalats med ett SAS EuroBonus American Express Elite Credit Card eller är bokade innan avresan, och för vilka återbetalning inte kan ske eller då den försäkrade måste betala en avgift för att ändra dem.
2. Försäkrad kan få ersättning med upp till 50 000 kronor för faktiska kostnader om han eller hon avbokar, skjuter upp eller ändrar sin resa på grund av att:
a) Försäkrad eller medresenär eller en person den försäkrade har som huvudsyfte med sin resa att besöka råkar ut för en olycka eller blir sjuk innan resan påbörjats.
..."