Senaste nytt

AMEX Elite och kreditering av 20.000 statuspoäng

KennethL

Medlem
Ja. Gör du det online får du numera en fråga om du vill flytta över din spend till Elite-kortet. Praktiskt så fungerar det så att du ansöker om ett nytt kort och anger att du redan är kund genom att uppge ditt befintliga kortnummer. Sen när det nya kortet har kommit så får du avsluta det gamla och blir då krediterad återstående del av årsavgiften.
Så om man har 450K spend på ett premium och triggat en voucher kan man föra över spenden till ett elite och omedelbart trigga 2 vouchers till?
 

Nikje

Medlem
Har Amex Premium sedan 11 månader och har nyss triggat årets 2-4-1, funderar på Elite men har EB-år t o m 31/7 och kommer tyvärr inte nå Guld innan dess, ens med hjälp av Elite-kortet. Kan ändå tänka mig att skaffa kortet för högre intjäning, "sommar-förmånerna" och såklart minst en 2-4-1 till och göra ett Guld-försök fr o m 1/8.

Kommer jag vara Silver ett år från att jag får Elite-kortet ("Som Elite-medlem får du 20 000 statusgrundande EuroBonus-poäng per år, vilket innebär att du alltid är minst Silver-medlem") eller blir det 1/11 med grace-perioden? Det borde ju vara det förstnämnda tycker jag.

Har sökt men inte hittat eller så förstår jag inte...:confused:
 

palmen

Moderator
Har Amex Premium sedan 11 månader och har nyss triggat årets 2-4-1, funderar på Elite men har EB-år t o m 31/7 och kommer tyvärr inte nå Guld innan dess, ens med hjälp av Elite-kortet. Kan ändå tänka mig att skaffa kortet för högre intjäning, "sommar-förmånerna" och såklart minst en 2-4-1 till och göra ett Guld-försök fr o m 1/8.

Kommer jag vara Silver ett år från att jag får Elite-kortet ("Som Elite-medlem får du 20 000 statusgrundande EuroBonus-poäng per år, vilket innebär att du alltid är minst Silver-medlem") eller blir det 1/11 med grace-perioden? Det borde ju vara det förstnämnda tycker jag.

Har sökt men inte hittat eller så förstår jag inte...:confused:
Du blir silver direkt för hela kvarvarande perioden och hela nästa period. Om du skaffar Elite nu kan du kanske trigga 2 vouchers på det i år, om du sedan har det ett år till kommer du få 20k nya baspoäng nästa period så att så länge du har kvar kortet spelar det ingen större roll när du skaffar det. Enda fördelen med att skaffa tidigt i perioden är att du kanske når guld snabbare nästa period.
 

Nikje

Medlem
Du blir silver direkt för hela kvarvarande perioden och hela nästa period. Om du skaffar Elite nu kan du kanske trigga 2 vouchers på det i år, om du sedan har det ett år till kommer du få 20k nya baspoäng nästa period så att så länge du har kvar kortet spelar det ingen större roll när du skaffar det. Enda fördelen med att skaffa tidigt i perioden är att du kanske når guld snabbare nästa period.
Tack för klargörandet!
 
Ok, så det är bara köphistoriken som förs över, låter rimligt iofs.

Det ska gå att flytta över spenden från ett kort till ett annat kort såvida de är kort av samma typ (kreditkort till kreditkort). Så givet att du skaffade ditt Premiumkort efter årsskiftet eller vilket datum det nu var de gjorde om alla kort till kreditkort så ska det gå bra.

Men du kommer nog inte få en voucher på Elitekortet om du redan har fått ett för den spenden på Premiumkortet.
 

Vic

Medlem
Börjar närma sig min brytpunkt så tänkte kolla med Amex och se till att de 20000 kommer på rätt sida kvalificeringsåret. Hur har ni som gjort (och lyckats?) med detta gjort, ringt eller mailat?
 
Toppen