Senaste nytt

AmEx - deras tid är förbi, men det gäller kanske alla kort?

Bamsefar

Medlem
Så jag har länge varit AmEx "kund", och har gått igenom alla deras "kortnivåer".

Redan vid terrorattentaten i USA hade jag Platinum och vart grymt sviken av AmEx redan då. Det tog nog 5-6 år innan jag åter började använda kortet typ...

Numera på deras högsta tier så undrar jag vad 17on som hänt. Saken är den att jag minns tiden tidigare så att säga, då kunde man köpa en business biljett på ex American Airlines och få en gratis till sin flickvän/sambo/fru osv. Alltid upgrade på hotel och ja en massa perks helt enkelt.

Idag? Man lägger ned pontus på Arlanda, upgrade på hotel fungerar 17on i mig inte alls längre - och jag minns inte ens när man senast fick erbjudande om köp en, få två? Visst det är lite dinning erbjudande (senaste är 4000 sek, varav 2000 sek inom Sverige). Men man betalar +30kkr per åt också - någonstans bör man få valuta för årskostnaden typ - och jag ser inte ens det på Platinum nivån längre.

Så är det bara jag som är ja lite lätt (be)sviken av AmEx?
 
Så jag har länge varit AmEx "kund", och har gått igenom alla deras "kortnivåer".

Redan vid terrorattentaten i USA hade jag Platinum och vart grymt sviken av AmEx redan då. Det tog nog 5-6 år innan jag åter började använda kortet typ...

Numera på deras högsta tier så undrar jag vad 17on som hänt. Saken är den att jag minns tiden tidigare så att säga, då kunde man köpa en business biljett på ex American Airlines och få en gratis till sin flickvän/sambo/fru osv. Alltid upgrade på hotel och ja en massa perks helt enkelt.

Idag? Man lägger ned pontus på Arlanda, upgrade på hotel fungerar 17on i mig inte alls längre - och jag minns inte ens när man senast fick erbjudande om köp en, få två? Visst det är lite dinning erbjudande (senaste är 4000 sek, varav 2000 sek inom Sverige). Men man betalar +30kkr per åt också - någonstans bör man få valuta för årskostnaden typ - och jag ser inte ens det på Platinum nivån längre.

Så är det bara jag som är ja lite lätt (be)sviken av AmEx?

Ja frågan är ju varför du fortsätter betala 30k+ för detta kort. Svaret har bara du :)
 

igelkotten

Medlem
Jag har Platinum och är väldigt nöjd kund. Jag får min dining credit, Priority Pass plus ännu fler lounger, fast track, försäkringar etc. Och alltid fantastisk kundservice när saker går fel.

Jag skulle dock aldrig i livet skaffa Centurion, men det är för att jag vill ha valuta för pengarna. Centurion är en lyxprodukt so jag tror inte tanken är att man ska kunna räkna hem årsavgiften.
 

Jonas C

Medlem
Poängslakten är nog den största nackdelen med de rena Amex-korten. Reseförsäkringen, dining förmånerna, tillgång till lounge, möjlighet till stora inköp utan bråk, etc är incitament att behålla kortet.
 

Fredrik

Medlem
Jag skulle dock aldrig i livet skaffa Centurion, men det är för att jag vill ha valuta för pengarna. Centurion är en lyxprodukt so jag tror inte tanken är att man ska kunna räkna hem årsavgiften.

Deras målgrupp bör vara folk som inte funderar på vad det kostar. Folk för vilka 35000 är trivialt.

Det är väl upp till var och en vilket värde man sätter på olika delar i deras erbjudande men för egen del tänker jag att jag för årskostnaden borde "få" saker jag ändå ville ha, inte att jag ska behöva göra saker jag egentligen "inte vill" för att få valuta. Case in point: dining. Det lockar inte mig och då blir värdet på korten lägre.
 

Bamsefar

Medlem
Ja vad skall jag säga, jag önskar er alla lycka till - jag har inte varit direkt aktiv på detta forum, och nu minns jag varför.
 

MrRob

Medlem
Ja vad skall jag säga, jag önskar er alla lycka till - jag har inte varit direkt aktiv på detta forum, och nu minns jag varför.

För att andra människor ser ett värde i de kort de använder och för att samma grupp inte anser sig passa i gruppen som är beredd att betala över 30000:- om året för ett kort?

Jag har själv tre olika kreditkort och alla har sin specifika fördel för mig. Hade jag inte varit nöjd är det väldigt enkelt att säga upp krediter..
 
Toppen