Senaste nytt

Amex Centurion försämringar

AkselS

Ny medlem
Hej,

Har haft Centurion i ca 15 månader. Spenderar i snitt omkring 500k per månad, vid ett par tillfällen över 1 miljon.

Är så oerhört besviken på den generella nivån på concierge-servicen man får. Igår ringde jag för att kolla om de kunde fixa fram ett par VM-biljetter i Qatar. De sa nej och skickade på fullt allvar en länk till Fifas officiella sida…tack liksom.

Ett annat exempel på hur usel servicen är överlag. Jag hade en jäkla massa poäng som jag ville göra nåt vettigt med innan devalveringen 1:a september. Jag trycker in nästan allt i Qatar Airways för drygt 850k Avios poäng (ja, det stämmer). Systemet OK:ar och jag får ett referensnummer så allt är grönt. Loggar in på Qatar efter drygt en vecka och ser att inga poäng är på plats. Jag ringer Amex och de låter som ett stort frågetecken först, efter några minuter kommer (den förvisso rätt trevliga) killen tillbaka och säger att man max kan växla in 900k amexpoäng åt gången. Systemet OK:ade alltså växlingen på Amex/Qatar ink ett referensnummer men det var tydligen egentligen inte möjligt. Ok låt gå. MEN att det är JAG som skall ringa Amex och fråga var mina poäng för 10 mil sek tagit vägen är naturligtvis under all kritik. Vad hade hänt om jag inte ringt, hade Amex låtit mig vaska poängen i blindo? Nu sa de att det skulle fixa växlingen manuellt åt mig (dock fortfarande inte fixat när jag nu kollar).

Inte ens ett bord på en bättre krog i Sthlm kan de boka för en spontanmiddag (de skyller på GDPR). De kan faktiskt inte fixa någonting.

Ofattbart besviken på AMEX. Centurion, not so much.
 

Tonton

Medlem
Jag har lite svårt att förstå meningen med ditt inlägg här? Du har alltså startat ett konto för att skriva i affekt kring ditt missnöje? Har du någon frågeställning eller liknandE? Eller är det enbart att skriva om hur dåligt Amex är, som är poängen? (pun intended) :)

Invänta fixet med dina Avios - Skicka därefter feedbacken till Amex, och säg upp kortet. Det är tydligt att dina förväntningar inte är likställda det som Amex kan erbjuda. Gå sedan vidare i livet, och fokusera på något mer positivt.
 

MrRob

Medlem
Själv hade jag övervägt att skaffa ett SAS Amex Elite som komplement om du har en spend på i snitt 16500:- per dag. 80 dagars spend ger dig två 241-vouchers och poäng nog för två C-biljetter till t.ex. USA. Sen kan du lägga den resterande 4,5 MSEK-spenden på ditt Centurion om du nu vill det.

Lycka till!
 

bnr

Medlem
Är så oerhört besviken på den generella nivån på concierge-servicen man får. Igår ringde jag för att kolla om de kunde fixa fram ett par VM-biljetter i Qatar. De sa nej och skickade på fullt allvar en länk till Fifas officiella sida…tack liksom.

Inte ens ett bord på en bättre krog i Sthlm kan de boka för en spontanmiddag (de skyller på GDPR). De kan faktiskt inte fixa någonting.
Håller i sak med @Tonton i hans resonemang - men du har 120% rätt vad gäller conciergen. Inte bara den för AmEx Centurion men concierge-tjänster i Sverige generellt. Landet mellanmjölk har ingen bra concierge som de stora massorna (ja, hit hör bl.a. folk med SAS AmEx Elite, AmEx Platinum och AmEx Centurion) kan komma åt.
Det finns nischade alternativ som kan öppna alla möjliga dörrar, men då ska man vara beredd att betala.

Det är fan skamligt att AmEx uttryckligen marknadsfört concierge-servicen som en förmån.
Vet inte om "förmånen" ens finns kvar som en uttalad förmån för andra kort än Centurion?
 

AkselS

Ny medlem
Godmorgon,

Jag skrev inte i affekt, däremot uttryckte jag frustration av vad jag anser är undermålig service. Möjligtvis är det aningen naivt av mig men jag är tämligen säker på att AMEX tittar in här lite då och då. Ibland rimligtvis också Fredrik Sauter själv. Kanske finns det således en liten möjlighet att påverka via detta forum. Det är naturligtvis ett problem för Amex om deras största kunder anser att produkten är dålig (jag har vid ett flertal tillfällen också nämnt detta för Centurion själva).

Tidigare hade jag ett UK Platinum-kort som bosatt utomlands och jag kan bara kallt konstatera att deras concierge var oerhört mycket bättre än den svenska via Centurion vilket inte är något annat än oacceptabelt.
 

bvs

Medlem
Godmorgon,

Jag skrev inte i affekt, däremot uttryckte jag frustration av vad jag anser är undermålig service. Möjligtvis är det aningen naivt av mig men jag är tämligen säker på att AMEX tittar in här lite då och då. Ibland rimligtvis också Fredrik Sauter själv. Kanske finns det således en liten möjlighet att påverka via detta forum. Det är naturligtvis ett problem för Amex om deras största kunder anser att produkten är dålig (jag har vid ett flertal tillfällen också nämnt detta för Centurion själva).

Tidigare hade jag ett UK Platinum-kort som bosatt utomlands och jag kan bara kallt konstatera att deras concierge var oerhört mycket bättre än den svenska via Centurion vilket inte är något annat än oacceptabelt.

Är du frustrerad och är missnöjd så hjälper det nog fortfarande mer att kontakta Amex/Sauter direkt än att skriva på ett internetforum, speciellt med något någon av oss inte kan hjälpa till med.

Ska man vara rent krass så har ju Amex ingen ren concierge i sverige, den är nedlagd sen några år tillbaka. I Centurion ingår Travel&Lifestyle. Travel gör i princip inte så mycket mer än att hjälpa dig boka resor och till vissa destinationer kan de också hjälpa till med lite tips/utflykter. Lifestyle kan hjälpa dig med biljetter och bokningar men bara med sånt som Amex redan har avtal med, tex Avicii/Tele2/Friends i Sverige och liknande upplägg i andra länder, utöver det så har du inga fördelar alls, enklare att boka själv/be sin assisstent boka.

Som jag ser det så matchar inte produkten dina förutväntningar, då är det enda rätta att säga upp den, speciellt om du redan försökt ge feedback och du känner att ingen lyssnar på dig.
 

JacobGBG

Medlem
Jag skrev följande angående Centurion för ett tag sedan då jag övervägde att gå in:

Det som hade sålt in mig hade varit just de där förmånerna som ger dig access bortom pengarna, som t.ex. Springsteen biljetter som jag använde som exempel. Alla de andra perksen som påtalas här kan lösas på ett eller annat vis med pengar, men gräddfil för specifika events och arrangemang är för mig något som skulle vara den riktiga lockelsen.

Som flera konstaterar så är tyvärr concierge-servicen något att hänga i julgranen (trots marknadsföringen) och vad som kvarstår är ett kort med massor av snabbspår till status i program. Det saknas helt enkelt denna typ av förmån på den svenska marknaden (kan ej uttrycka mig om det är annorlunda om ditt kort är utställt i USA/Kina/Singapore etc).
 

evr

Medlem
Instämmer, Centurion har blivit löjligt dåligt vad det gäller service, några exempel senaste tiden:
Mailade och bad om hjälp med att boka starttider på torrey pines, fick ett kort mailsvar ett par dagar senare där dom kort och gott skickade en länk till klubben hemsida och bad mej kontakta klubben själv.

I Paris i somras (i samband med Centurion-eventet där) så mailade jag och bad om hjälp med att fixa biljetter till Disney, inte heller det kunde dom vara behjälpliga med..

Deras mailsvar är ofta väldigt korta och ibland snudd på otrevliga när man frågar om nånting.

Har haft Centurion i 6 år och annat var det dom första åren, mycket bättre service och skönt att alltid ha en och samma person att kontakta och som faktiskt engagerade sej och försökte komma med lösningar eller förslag på alternativ.

Det börjar bli svårare och svårare att motivera avgiften, speciellt med senaste ”förbättringarna”
 

bnr

Medlem
Mailade och bad om hjälp med att boka starttider på torrey pines, fick ett kort mailsvar ett par dagar senare där dom kort och gott skickade en länk till klubben hemsida och bad mej kontakta klubben själv.

I Paris i somras (i samband med Centurion-eventet där) så mailade jag och bad om hjälp med att fixa biljetter till Disney, inte heller det kunde dom vara behjälpliga med..
Hahaha, Sverige är fan trasigt vad gäller service. Helt sjukt.
 
passar på att lägga ett meddelande här när jag har några centurionmedlemmar samlade,

hur fungerar det med premium tickets till avicii arena, är en spelning 2 polare vill gå på men jag har ingen lust att gå egentligen kan jag "köpa ut" eller måste jag gå med?


I övrigt kan jag bara instämma i att servicen är under all kritik har visserligen bara haft kortet sen i våras men har inte direkt vart imponerad av concierge än iaf. Idag satt jag i kö 5 minuter för att sedan få svaret att lifestyle inte kunde ta mitt samtal dom hade fullt upp resten av dagen (med 2 timmar kvar av telefontid) så fick mig inget svar på min fråga.
 
Toppen