Senaste nytt

Amex Centurion nylanseras

Ett potentiellt hårt sätt att resonera är: Om man behöver ställa frågan som du ställer så bör man kanske skippa att skaffa kortet.

Det är inte ett kort för den typiska poängmaximerande personen som känner att det är viktigt att kunna "räkna hem" caset.
+1 på den. Visst var det smickrande att få en inbjudan, men den garanterade ju inte att man verkligen skulle få kortet vid en ansökan. Sedan insåg jag själv att just tvekan om anslutningsavgiften säkert indikerade att jag ändå inte är rätt målgrupp. :D
 

qwertyy

Medlem
Ett potentiellt hårt sätt att resonera är: Om man behöver ställa frågan som du ställer så bör man kanske skippa att skaffa kortet.

Det är inte ett kort för den typiska poängmaximerande personen som känner att det är viktigt att kunna "räkna hem" caset.

Du har en poäng i det, jag kanske inte är rätt. Men är nyfiken oavsett, behöver ej räkna hem det men vill gärna förstå vad jag får med kortet bara. Är det något mer utöver det som finns i appen under Centurion?

Jag reser en hel del och nu i samband med att pandemirestriktioner börjar släppa kommer det bli ännu mer, så är absolut nyfiken.

Ni som nyligen blivit medlemmar, från det att ni ansökte, när skulle pengarna betalas in?
 
Du har en poäng i det, jag kanske inte är rätt. Men är nyfiken oavsett, behöver ej räkna hem det men vill gärna förstå vad jag får med kortet bara. Är det något mer utöver det som finns i appen under Centurion?

Jag reser en hel del och nu i samband med att pandemirestriktioner börjar släppa kommer det bli ännu mer, så är absolut nyfiken.

Ni som nyligen blivit medlemmar, från det att ni ansökte, när skulle pengarna betalas in?

Reser du alltid business class så gör kortet inte så mycket för priority pass + 2 gäster ger dig inget.
Bonus programmen ger dig inte heller något extra om du redan har hög status med hertz, hilton, sas osv.

Är det däremot dyra resor så kan reseförsäkringen vara värt mycket. Bara på en resa kan det kosta dig lika mycket att försäkra resan som avgiften för centurion kostar.

Anslutningsavgiften kommer på första månadsfakturan. Årsavgiften kom sen på månaden efter.
 

Bonden

Medlem
Hej,

Jag blev precis inbjuden nu under natten till Centurion och har till 26e juni att signa upp.

Är kluven om det är värt det med anslutningsavgiften, rätt mycket pengar. Hade det bara varit medlemsavgiften hade jag ej tvekat. Hur resonerar ni?

För mig sparar det en hel del pengar genom att slippa jaga status på hotell (som gjorde att en del hotell valdes för att få poäng/status istället för att välja det bästa hotellet).
Åker du mycket Lufthansa är det väldigt, väldigt nice med accessen till FCL i Frankfurt och Munchen.
 

bvs

Medlem
För mig sparar det en hel del pengar genom att slippa jaga status på hotell (som gjorde att en del hotell valdes för att få poäng/status istället för att välja det bästa hotellet).
Åker du mycket Lufthansa är det väldigt, väldigt nice med accessen till FCL i Frankfurt och Munchen.

Fast skillnaden mellan Platinum och Centurions hotellförmåner är ju inte jättestor.

Platinum
Hilton Honors - Gold
MeliáRewards - Gold
Radisson Rewards Gold
Marriott Bonvoy - Gold

Centurion
Hilton Honors Diamond
MeliáRewards Platinum
Radisson Rewards Gold
Marriott Bonvoy Gold
IHG Rewards Club Platinum

Du kan köpa Platinum Ambassador på IHG för 2k per år så det lämnar Diamond på Hilton och Melia utöver vad man redan får som platinum.
 

Dbodenfo

Medlem
Vad jag förstår från min kompis som har det man ska tänka sig att detta kort är inte för de som reser mycket som många skriver utan är ett kort för den som inte gör det men vill ha perks som en frequent flyer.

EBG utan att flyga och hotel nivåerna nedan.

Centurion
Hilton Honors Diamond
MeliáRewards Platinum
Radisson Rewards Gold
Marriott Bonvoy Gold
IHG Rewards Club Platinum

I jämförelse med andra centurion kort i världen är det svenska ett Platinum plus. Är det värt det är bara en fråga som du kan svara på själv.
 

JacobGBG

Medlem
Det som hade sålt in mig hade varit just de där förmånerna som ger dig access bortom pengarna, som t.ex. Springsteen biljetter som jag använde som exempel. Alla de andra perksen som påtalas här kan lösas på ett eller annat vis med pengar, men gräddfil för specifika events och arrangemang är för mig något som skulle vara den riktiga lockelsen.
 

Dbodenfo

Medlem
Det som hade sålt in mig hade varit just de där förmånerna som ger dig access bortom pengarna, som t.ex. Springsteen biljetter som jag använde som exempel. Alla de andra perksen som påtalas här kan lösas på ett eller annat vis med pengar, men gräddfil för specifika events och arrangemang är för mig något som skulle vara den riktiga lockelsen.

Tyvärr är det ju då ett annat kort som gäller kanske ett Handelsbanken platinum? De har concierge.
Men det finns inte så mycket svenska kort som ger det du eftersöker, kanske som Private Banking kund med Swedbank. När det gäller Amex kan de försöka men inte ge garantier. Dock har lagar och regler satt stopp för att de ska kunna boka saker där de behöver hantera dina kortuppgifter.
 
Toppen