Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Sauter nämnde för 2 år sedan var det 700 centurion korthållare i Sverige. Tror dock det har blivit fler nu sedan dess. Speciellt med tanke på att centurion delen i Centurion loungen på Arlanda alltid har besökare.

Jag är ganska övertygad om AMEX försöker öka antalet. Den gode ledaren för AMEX i Norden har precis fått uppgiften att leda andra tillväxtmarknader i tillägg till Norden som jag tolkar som en tydlig signal att man från HQ är mycket nöjd med resultatet i regionen.

På merchant-sidan är penetrationen i Sverige väldigt hög, ibland de högsta i världen säger mina källor.

Jag tror inte det har funnits en större priselasticitet bland de första 700 Centurionkunder. Frågan är hur stor denna grupp kan/bör bli innan känslan av exklusivitet försvinner?

Min erfarenhet från den handfull av svenska medlemmar jag känner behöver inte göra någon ROI kalkyl eller visar upp sina kort på Instagram eller på krogen som vissa tror. Det gör inte deras barn hellre då barnen skulle aldrig få ett Centurionkort Alla betalar med andra kort när man är ute publikt.

Kostnaden för den handfull är fikapengar, då menar jag inte BC-fika men pre-BC-fika. Ingen behöver oroa sig för 120.000kr över 3 år. Men däremot är alla duktiga att dra fördel av förmåner från resor till events.

Varför skulle man inte använda kortet ”offentligt”?

Kanske för att användarna inte vill "flasha" med att de har centurion? Det kan ge viss uppmärksamhet, bra och mindre bra, som vissa kanske inte vill ska ske.

Precis, lite beroenden på vart i världen man är. Jag kan tycka det är bra att Elitekortet är såpass neutralt. Ibland har jag låtit även M&M MC som är i guld ligga kvar i plånboken

Läser ni inte in lite för mycket i detta nu? Ofta behöver man ju inte ens visa kortet för någon, bara att sätta in det i kortläsaren och sen hålla ena handen för medan man slår koden.

Toppen