Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Precis. Du har alltid minst EBG, men du startar likafullt på 0 poäng per år, så du behöver fortfarande 90k för att få EBD (eller egentligen 70k då du ju får ett gratis Elite genom Centurion och 20k på den vägen).

Dessutom så måste du komma ihåg att om du vill nå Lifetime Gold hos SAS så räknas bara år som du samlat ihop minst 45k bas/status-poäng in till detta, så om du har tjänat in guld för egen maskin i 8 år och sen har guld genom att "enbart" ha Centurion i två år så kommer det inte att räcka för att få lifetime gold.
Jaha men det var precis den frågan jag kom på, jag får alltså 20k statusgrundande för mitt elite som ingår. Hmm intressant.
Sen så undrar jag om jag får andra kort att dela ut till familj, tex platinum eller guld och isåf hur många?

tanken är väl att med 1,5x MR poäng på varje krona så tjänar man mer EB poäng om man handlar via korten som ger MR istället för elitkortet som ger EB poäng ?

20 EB poäng för varje 100 lapp på elite
150 MR poäng på varje 100 lapp centurion konverterat till EB blir det väl 12.5 EB poäng.

eller det kanske blir så att elite fortfarande är the way to go även om man har centurion, när det gäller eurobonus poäng.. lite synd att det inte va equal så man kan styra över lite mer köp på centurion isåf.

idag använder jag mest mitt platinum för utlandsresor och köp i annan valuta där man får mer MR per krona.

hmm klurigt alltså om det är värt 18000 mer per år.

PS
Inte för att det gör någon skillnad men är det svenska centurion kortet i metall med? Någon som har en bild ?

tanken är väl att med 1,5x MR poäng på varje krona så tjänar man mer EuroBonus poäng om man handlar via korten som ger MR istället för elitkortet som ger EuroBonus poäng ?

20 EuroBonus poäng för varje 100 lapp på elite
150 MR poäng på varje 100 lapp centurion konverterat till EuroBonus blir det väl 12.5 EuroBonus poäng.

eller det kanske blir så att elite fortfarande är the way to go även om man har centurion, när det gäller eurobonus poäng.. lite synd att det inte va equal så man kan styra över lite mer köp på centurion isåf.
Din uträkning i mitten stämmer, du måste upp i ungefär 2,5MR per krona för att Centurion/Platinum ska ge mer eurobonuspoäng än Elite-kortet.
Men all utländsk spend ska gå på ett vanligt Amex då det är minst 3MR per krona där och då ger detta mer poäng till Eurobonus än Elite.

Om du räknar rena korvören så är det ju inte värt det, du måste lägga upp 60.000 första året och 30.000 nästa år, så på tre år 120.000 bara i avgifter.

Ett Centurion extrakort och åtta (8) Green Card extrakort ingår utan extra kostnad.
Det var lite andra regler före 1 Jan 2020:
Ett Centurion extrakort, samt fyra (4) ytterligare kort, antingen Platinum Card, Gold Card, Green Card eller Amexblue ingår utan extra kostnad.

Korrekt du kan spara 12.000 om året
Amex SAS Elite (som ingår i Centurion) ger dig EBS och är statusgrundande (som jag förstått det)
Amex Centurion ger dig EBG och är inte statusgrundande (som jag förstått det)

Svenska Centurion har färre fördelar än många andra kusiner, fast å andra sidan kostar det inte 80.000 om året. Kopplingen till SAS Guld är ju dock bra. Väljer jag själv sitter jag heller hos Pontus. Däremot kan det ju vara bra inom Star Alliance att vara guld om man reser mycket, fast då kan man ju få statusen på annat håll.

Att flyga ihop guld kostar dock mer än 30.000 så det beror lite på vad man vill. Precis som med alla andra kort är det ju högst individuellt om det är värt det.
Jag tror man tappat medlemmar i Sverige, vet inte vad det kostade förut men gissar att det inte kostade 30.000 om året första gången amex kom till Sverige. Nu måste man få in avgifter så man kan hålla Pontus öppet och behålla fastback på flygplatser och arenor utan att egentligen expandera för mycket.

Hmm är det verkligen 8 greencard känns som väldigt konstigt när det är ingen årsavgift på den produkten? :S

Hmm är det verkligen 8 greencard känns som väldigt konstigt när det är ingen årsavgift på den produkten? :S
Håller med. det står i de allmänna villkoren iaf (få saker som är publikt kring centurion). Om det faktiskt är så när man ringer centurion och skriker om att grabben nog allt ska ha ett platinum vet jag inte.

Jag har platinum extrakort från en vän med Centurion. Ska fråga honom vad som gäller, när han skaffade ett till mig innan årsskiftet var det 1 centurion och 4 plat avgiftsfritt.

Jag tror du har fel här, antalet personer som har ett Centurion för att "flasha med" i Sverige är väldigt låg utifrån vad jag noterat.
har haft platinum ett par år och majoriteten känner inte ingen det heller, några tror kanske att amex ska vara grönt :)

Var med två polare i Singapore förra året, alla med platinum, vi betalade genom att lägga fram alla tre kort och bad bartendern dra ett kort :) - enda gången jag flashat, bartendern rörde inte ens på munnen.

Toppen