Senaste nytt

Amex centurion - fördelar?

Fick min invite idag.
Sitter och klurar lite på om det är värt för mig.

har läst tråden och broschyren från Amex.

men idag så har jag elite plus platinum det kostar mig 12000 har jag för mig.
400+600 x 12 .

Just nu så har jag gett min far mitt extra kort platinum, sen har farsan frugan och brorsan 3 elite extra kort.

stämmer det att det ingår elite i centurion utan kostnad? Så jag kan har samma upplägg med extra korten och säga upp allt förutom centurion?

sen när det gäller EBG kortet ingår det som default alltså jag behöver inte ha antalet statusgrundande poäng för att behålla det, jag börjar på ebg år efter år som centurion hållare ?

för isåf så kanske jag kan få mig ett lifte time
Gold på sikt hos SAS samt använda mina starusgrundande poäng för att uppnå Diamond?
Eller förstår jag helt fel nu?
kanske är så att man startar på ebg men
Måste ha 90000 status grundande poäng för att uppnå Diamond ändå , med andra ord startar man inte på 45000 och behöver bara 45000 till.

tacksam för svar

för isåf så kanske jag kan få mig ett lifte time
Gold på sikt hos SAS samt använda mina starusgrundande poäng för att uppnå Diamond?
Eller förstår jag helt fel nu?
kanske är så att man startar på ebg men
Måste ha 90000 status grundande poäng för att uppnå Diamond ändå , med andra ord startar man inte på 45000 och behöver bara 45000 till.

Precis. Du har alltid minst EBG, men du startar likafullt på 0 poäng per år, så du behöver fortfarande 90k för att få EBD (eller egentligen 70k då du ju får ett gratis Elite genom Centurion och 20k på den vägen).

Dessutom så måste du komma ihåg att om du vill nå Lifetime Gold hos SAS så räknas bara år som du samlat ihop minst 45k bas/status-poäng in till detta, så om du har tjänat in guld för egen maskin i 8 år och sen har guld genom att "enbart" ha Centurion i två år så kommer det inte att räcka för att få lifetime gold.

Om du räknar rena korvören så är det ju inte värt det, du måste lägga upp 60.000 första året och 30.000 nästa år, så på tre år 120.000 bara i avgifter.

Ett Centurion extrakort och åtta (8) Green Card extrakort ingår utan extra kostnad.
Det var lite andra regler före 1 Jan 2020:
Ett Centurion extrakort, samt fyra (4) ytterligare kort, antingen Platinum Card, Gold Card, Green Card eller Amexblue ingår utan extra kostnad.

Korrekt du kan spara 12.000 om året
Amex SAS Elite (som ingår i Centurion) ger dig EBS och är statusgrundande (som jag förstått det)
Amex Centurion ger dig EBG och är inte statusgrundande (som jag förstått det)

Svenska Centurion har färre fördelar än många andra kusiner, fast å andra sidan kostar det inte 80.000 om året. Kopplingen till SAS Guld är ju dock bra. Väljer jag själv sitter jag heller hos Pontus. Däremot kan det ju vara bra inom Star Alliance att vara guld om man reser mycket, fast då kan man ju få statusen på annat håll.

Att flyga ihop guld kostar dock mer än 30.000 så det beror lite på vad man vill. Precis som med alla andra kort är det ju högst individuellt om det är värt det.
Jag tror man tappat medlemmar i Sverige, vet inte vad det kostade förut men gissar att det inte kostade 30.000 om året första gången amex kom till Sverige. Nu måste man få in avgifter så man kan hålla Pontus öppet och behålla fastback på flygplatser och arenor utan att egentligen expandera för mycket.

Toppen