Senaste nytt

Amerikanskt debit

NotSas

Medlem
Någon som vet om det är möjligt att få ett debitkort utfärdat av någon amerikansk bank? Antar man måste skaffa ett konto i banken och sedan få ett debitkort? Ni som har ett sånt kort, vad var era förutsättningar samt tillvägagångssätt?
Är svensk och bosatt i Sverige.

Någon som vet om det är möjligt att få ett debitkort utfärdat av någon amerikansk bank? Antar man måste skaffa ett konto i banken och sedan få ett debitkort? Ni som har ett sånt kort, vad var era förutsättningar samt tillvägagångssätt?
Är svensk och bosatt i Sverige.

Vad jag vet kräver de traditionella bankerna social Security number för att upprätta konto.

SSN kan du bara få om du är bosatt i USA, men det behöver inte vara permanent.

En möjlig väg framåt är att se om du kanske kan hitta förbetalda kort som säljs ibland. De går ju att köpa på stormarknader. Eller så kanske det finns någon fintech bank.

Någon som vet om det är möjligt att få ett debitkort utfärdat av någon amerikansk bank?
Ja.
Antar man måste skaffa ett konto i banken och sedan få ett debitkort?
Ja.
Flera amerikanska banker kan numera producera ett debitkort direkt på kontoret. Det tar bara ett par minuter och man kan få det i handen innan man går från bankkontoret.

Vad jag vet kräver de traditionella bankerna social Security number för att upprätta konto.
Nej, det är inte nödvändigt. Jag klev in på en bank i en storstad, van vid utländska kunder, visade mitt pass och mitt svenska Amexkort, därefter satte de upp mitt konto. Dock krävs personligt besök för utlänningar eller om man saknar SSN. Jag har inte hört om någon bank som accepterar distansavtal för utlänningar sedan anti-terrorlagstiftningen infördes efter 9/11, är ganska övertygad om att det inte är tillåtet.

Ja.
Jag klev in på en bank i en storstad, van vid utländska kunder, visade mitt pass och mitt svenska Amexkort, därefter satte de upp mitt konto. Dock krävs personligt besök för utlänningar eller om man saknar SSN. Jag har inte hört om någon bank som accepterar distansavtal för utlänningar sedan anti-terrorlagstiftningen infördes efter 9/11, är ganska övertygad om att det inte är tillåtet.

Om man får för sig att göra detta, vilken bank skulle du rekommendera att man öppnar konto i?

Nej, det är inte nödvändigt. Jag klev in på en bank i en storstad, van vid utländska kunder, visade mitt pass och mitt svenska Amexkort, därefter satte de upp mitt konto. Dock krävs personligt besök för utlänningar eller om man saknar SSN. Jag har inte hört om någon bank som accepterar distansavtal för utlänningar sedan anti-terrorlagstiftningen infördes efter 9/11, är ganska övertygad om att det inte är tillåtet.

Då är det ändrat sen min tid, vilket förvisso var 1,5 decennium sen. Då var det helt otänkbart att ge utlänningar utan uppehållstillstånd vanliga konton.

Om man får för sig att göra detta, vilken bank skulle du rekommendera att man öppnar konto i?

Jag använder Chase och är väldigt nöjd, de har riktigt bra kreditkort också så om man lyckas bygga upp lite history med dom över säg 1 till 2 år så kanske man kan få ett kredit kort, det första jag fick hade bara en kredit limit på 300 USD men det hjälpte till att bygga kredit, ett par år senare så hade jag tillgång till flera bra kredit kort bla IHG och British Airways.

Jag klev in på en bank i en storstad, van vid utländska kunder, visade mitt pass och mitt svenska Amexkort, därefter satte de upp mitt konto. Dock krävs personligt besök för utlänningar eller om man saknar SSN.
Tack för info.
Med andra ord knalla in på en bank, typ Bank of America, JP Morgan eller Wells och testa lyckan?

Har haft konton och debitkort hos Wells Fargo i ca 10 år. Men för en månad sedan sa de upp dessa för att jag inte är bosatt i USA.

Lite offtopic kanske, då frågan gällde US debitkort, men värt att nämna i sammanhanget är att Wise ger lokalt USD-konto (med lokala US bank details) som standard. Wise debitkortet kan sen användas för att enkelt spendera från USD-kontot.

Wise är enkelt att skaffa utan att lämna soffan i Sverige.

Toppen