Senaste nytt

American Express Platinum - nytt kort på gång (USA)

palmen

Moderator
Amex platinum i Sverige och USA är mig veterligen inte samma produkter.
Många av förmånerna är samma, det stämmer men det skiljer en hel del också som redan påtalats. MR poängen kan man göra olika saker med beroende på vilket lands kort det är, priset skiljer, signup bonusen är olika osv.
Hade jag kunnat få ett amerikanskt amex platinum hade jag tagit det på direkten.
 

ekf

Medlem
Håller verkligen inte med dig i att Amex Platinum och Amex Platinum skulle vara olika produkter. Skulle min iPhone vara sämre och dyrare för att jag bor i Sverige så hade jag självklart också velat se förbättringar.
De flesta produkter skiljer faktiskt lite beroende på marknad, så även iPhone. I det fallet är det tillochmed värre för du kan köpa din iPhone i USA men när du använder den i Sverige med svenskt itunes-konto och svenskt SIM så kommer funktionerna på telefonen att ändras.
I fallet med Iphone så finns det, förutom det agehall nämnt ovan, olika modeller med olika hårdvara som ändå heter samma sak i reklambladen.

Den senaste modellen, ”iPhone Xs” finns i följande utföranden, som alla innehåller olika hårdvara:
A1920 (GSM)
A1920 (CDMA)
A2097
A2098
A2100

Jag ser att i fallet med Amex Platium att det precis som med Iphone är ett marknadsföringsnamn och under det namnet finns flera underliggande produkter som har olika egenskaper. På respektive marknad säljs en produkt som är anpassad till de lokala förutsättningarna.
En Iphone kan du dock åka och köpa på en annan marknad, ett Amex inte riktigt likaså.
 

Bankiren

Medlem
Jag ser att i fallet med Amex Platium att det precis som med Iphone är ett marknadsföringsnamn och under det namnet finns flera underliggande produkter som har olika egenskaper.

Att tillverka en telefon som funkar med flera olika operatörer/nät handlar ju inte riktigt om ”olika egenskaper”, så jag tycker att jämförelsen haltar.
 

ekf

Medlem
Att tillverka en telefon som funkar med flera olika operatörer/nät handlar ju inte riktigt om ”olika egenskaper”, så jag tycker att jämförelsen haltar.
Nu närmar vi väl oss lite OT kanske, men en egenskap i det fallet är väl att kunna ansluta till t.ex. LTE-band X och/eller Y. Är man inte medveten om att det skiljer på produkterna som säljs på de olika marknaderna och tror att alla "Iphone Xs 64GB Rymdgrå" är likadana så blir man lika besviken som om man läser på om amerikanskt "Amex Platinum" och tror att man får allt det när man skaffar svenskt "Amex Platinum"
 

August

Ny medlem
Ska Amex i Sverige börja rulla ut metall-kortet? När jag loggar in har kortet bytt skepnad och tror jag sett ett i metall på stan (som förvisso kan varit amerikan eller liknande)...

Någon som vet?
 

Attachments

  • Skärmavbild 2019-03-23 kl. 13.54.40.png
    Skärmavbild 2019-03-23 kl. 13.54.40.png
    126,5 KB · Visningar: 384

GOTBound

Medlem
Intressant! Jag beställde kortet i torsdags vilket innebär plast.
Tror ni AMEX byter ut korten när de byter råvara i materialet eller blir det vid ordinarie korbytescykel?

EK
 

Sebastian.k

Medlem
Lite OT fråga kanske men kör ändå.
Om jag reser till USA kan jag matcha Amex Platinum US status eller blir det SE status?

Dvs kan jag med SE Amex Platinum ta del av US perks när jag är där dvs förmåner etc?

Någon som har koll på det?
Har försökt att leta i forumet men hittar inget.
 
Toppen